Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #1 Skrevet 20. desember 2010 Jeg må få ut fingern! Jeg er født i 80 og begynnte på vidregående i 95 der gikk jeg helseogsosial grunnkurs men strøk i matte og naturfag.Neste skoleår gikk jeg grunnkurs på nytt for å forbedre karakterene og få stå karakter i matte og naturfag.Lykkes ikke denne gangen heller.Fikk samme karakterene men klarte å stå i naturfag. Jeg begynnte årete etter på vk1 helseservicefag men gikk ikke lenger enn 3 uker.Og etter dette kom det en tøff periode i livet mitt og fikk barn som jeg ble alene med osv. Så her sitter jeg.. Angrer nå på at jeg ikke var mer skjerpet og holdt meg på skolen.Men vokste opp i et hjem jeg ikke vil gå inn på her som gjorde at jeg ikke klarte å gjøre noe for min egen del som ung.. Jeg er hjemmeværende men nå begynner minstemann å bli barnehage klar og de eldste kan være noen få timer alene og mor må komme i gang med noe før det er forsent! Jeg vil gjerner jobbe som Pedagogisk leder eller Pedagogisk assistent,eller i barneveren eller skole. Er det noen som kan si meg om dette er mulig for meg og hvor lang tid det ca vil ta? eller har andre forslag?Eller har erfaring med å utdanne seg seint? Takk
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 Jeg er født i -80, og grunnet manglende interesse har ikke jeg heller utdanning. Trives mye bedre med å jobbe, og har jobbet siden jeg var 17. Men nå er jeg alenemor, og MÅ ta utdannelsen. Det er nå eller aldri! Du skal vel ta førskolelærerutdanning du da? Jeg vet enda ikke hva jeg vil bli, og valgmulighetene er ikke så mange her jeg bor... Vil nødig ta ungene med og flytte bort fra alle de kjenner...
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #3 Skrevet 20. desember 2010 Hvis du fortsatt ikke har studiekompetanse, må du ta det først. 2 av mine venninner tok dette på dagtid, brukte 1 år. Og så er det 3 eller 4 år på førskolelærer (usikker om det er 3 eller 4) Lykke til :-)
Gjest ->>- Skrevet 20. desember 2010 #4 Skrevet 20. desember 2010 Bruk et år eller to (alt ettersom du tar det på deltid eller heltid) på å skaffe deg generell studiekompetanse. Kravene til dette kan du lese om på samordnaopptak.no Deretter kan du søke opptak til førskolelærerstudiet under 23/5-regelen, som krever at du har studiekompetansefagene, er over 23 og har minst fem års kombinert jobb/studier/omsorg for barn. Førskolelærerstudiet kan du ta på heltid på tre år eller på deltid over fire år om du har økonomisk behov for å kunne jobbe en del ved siden av.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #5 Skrevet 20. desember 2010 Som de sier over her så må du ha studiekompetanse fra vgs før du får gjort noe mer.. Når den er i boks, tar det minst tre år med høyere utdanning før du kan bli noe av det du nevner. F.eks er barnevernspedadogikk en treårig utdanning på høyskolen, eller du kan gå førskolelærer/lærerutdanning på samme nivå. Dersom du vil opp i ledernivå må du nok gå enda mer skole etter dette, antageligvis på universitetsnivå (om jeg ikke tar helt feil). Du kan selvfølgelig ta enkeltstående pedadogikkfag på universitetet for å få en bachelor eller master i pedagogikk - men det er kanskje ikke helt det du tenker på. Anbefaler deg å gå inn på de forskjellige skolene du har interesse av og gjør deg litt kjent med studieretningene og fagene de tilbyr Lykke til med iallefall!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå