Camillaa Skrevet 20. desember 2010 #1 Skrevet 20. desember 2010 Heia Jeg har snakket med fastlege, en annen lege og jordmor og lest på nettet vedr influensa vaskinen... Men jeg blir så forvirret ingen sier klart i fra hva man skal gjøre men hva man burde gjøre og ikke burde...også må man tenke selv og ta et valg.. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ta den - men så avlyste jeg timen, er i uke 14 nå snart og fikk et råd fra en lege om dersom jeg skulle ta den å vente noen uker.. også tenke enda mer over det først. En jordmor sier at man ikke burde, mens andre sier ja. Fastlegen anbefaler alle sine gravide om det etter uke 12. Poenget er vel at dagens influensa vaksine er også mot svineinfluensa og to andre typer influensa. Og at dersom man får svine influensa så er det skadelig for mor og barn. Men jeg har ikke hørt om noen tilfeller av svineinfluensa enda...? SKal man egentlg vaksinere gravide ? er det bra ? jeg blir så usikker. Camilla
fru H Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 Både min lege og jordmor synes ikke at jeg trengte å ta den. Jordmor sa faktisk at hvis det hadde vært hun som hadde vært gravis så hadde ikke hun heller tatt den. Tok heller ikke svineinfluensavaksinen ifjor, men antageligvis hadde vi den ifjor høst. Legen mener 100prosent sikkert at vi hadde det, selv om vi ikke er testet.
Camillaa Skrevet 20. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 20. desember 2010 OK - men hadde du valgt å ikke ta den dersom du ikke var vaksinert i fjor og ikke hadde hatt svineinfluensa ? Jeg tok den ikke i fjor og hadde ei heller svineinfluensa. Camilla
lindynatt Skrevet 21. desember 2010 #4 Skrevet 21. desember 2010 Ingen vet noe som helst om langtidsvirkningene av svineinfluensa vaksinen og så vidt jeg vet, er det ennå ikke sikkert at årets influensa blir stoppet av vaksinen,f ordi de jo aldri vet på forhånd hvilken influensa som kommer. Det pleide jo ikke være anbefalt at man absolutt skulle vaksinere seg i svangerskapet før, jeg spurt emin indremedisiner her i Tyskland men fikk beskjed at de ikke anbefalte vaksinen men ville vaksinere hvis noen spurte om det (jeg er selv ikke gravid)
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 21. desember 2010 #5 Skrevet 21. desember 2010 Jeg spurte legen min om det der og han bare fnyste av det hele. Jeg har aldri tatt noe vaksine mot influensa og akter ikke begynne med det nå fordi media gikk banas over en influensa i fjor. Det har aldri før vært et tema og det til tross for at sesonginfluensaen dreper langt fler enn svineinfluensaen gjør. Hadde jeg derimot vært i risikogruppen (hjertefeil, sterk astma ol) så hadde jeg nok tatt den, men jeg er frisk og fin og kroppen har aldeles ikke vondt av å kjempe mot litt basselusker.
gulda Skrevet 21. desember 2010 #6 Skrevet 21. desember 2010 Hadde egentlig tenkt å droppe den, men i dsg ble jeg virkelig i tvil. Snakket med en legende i byen som er virkelig flink! Er gyn som tar drøssevis av ul, og er veldig engasjert i forhold til alt av fosterskader osv. Han mente jeg bestem burde ta den. Hvis jeg hadde blitt bitt av en hund, sa han, og måtte ta stivkrampesprøyte, så hadde det vært mye av det samme. Det er en gammel vaksine man kjenner godt.(kanksje jeg gjengir det litt feil). Faren var at man mot slutten av svangerskapet får press på lungene så det er verre og puste, og kan gå veldig galt for mor med en hard influensa. Så da ble jeg i tvil! Har jo ikke slitt med inlfuensa, men denne mannen vet jeg at kan veeeeeldig mye, og han har vist seg tillitten verdig i mange år. Men skal ta en ekstra prat med lege og jordmor før jeg bestemmer meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå