Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #1 Skrevet 20. desember 2010 Har en tulle på 3 år som ble forkjølt i helgen. Stygg hoste, mye slim (spes om natten og morgen) det som bekymrer meg en den raske pusten hennes, surklingen og pipingen i pusten hennes. Hun høres ut som en som har kraftig astma :-/ Hun har hatt litt feber men ikke mer enn 38.5. Blanke øyne. Har lekt endel og spist litt. Ringte legevakten og de ba meg se det an..... Har gitt henne Bisolvon, den hjelper litt på å få opp slimet men puster stadig raskt. Kanskje jeg som er hysterisk siden det er så lenge siden hun har vært syk at jeg kanskje har "glemt" hvordan det utarter seg på henne? Noen som kjenner igjen symptomene hennes fra sine egne barn? Takknemlig for svar.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 Ville dratt på legevakten. En telefonvurdering er alltid vanskelig, og når du opplever henne så tett, er det eneste fornuftige å ta henne med. Rask pust, surkling og piping kan være tegn på infeksjonsutløst astma, og kanskje trenger hun inhalasjoner. Så ville bare tatt henne med, og sagt det som det er - at du er bekymret. Så vil jeg ikke tro du trenger å kreve noe som helst, men at de ser på henne - helt frivillig:) God bedring!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #3 Skrevet 20. desember 2010 reis på legevakten du... jeg ville bedt et barn med rask og uvanlig respirasjon kommet på legevakten. Det verste er å bekymre seg for barnet sitt. Og om ikke annet så kan hvertfall sykepleier i mottak ta en titt og se om dette er noe som bør vurderes av lege!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #4 Skrevet 20. desember 2010 Hvorfor skal du til legevakta? Fastlegen har vel åpent i morgen? Legevakta er for øyeblikkelig hjelp, ting som ikke KAN vente til i morgen. Barn blir lett affisert i luftveiene av virus og så lenge hun får i seg drikke og du har kontroll på feberen, er det vel ikke fare for helsa hennes? Grunnen til at hosten tiltar om natta og morgenen, er at slim stagnerer i luftveiene når hun ligger flatt og ikke hoster med kraft. Det er slitsomt for foreldrene når ungene er syke og ikke sover om natta, men det er helt normalt. Håper dere får en så god natt som mulig!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #5 Skrevet 20. desember 2010 Signerer 20:44. Så lenge barnet ikke er såpass tett i brystet at det er veldig tungt å puste hadde jeg ventet til neste dag.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #6 Skrevet 20. desember 2010 Tenker om at det kan bare moren vite, som er der og ser barnet sitt.. Og nå er vel ikke tungpustede småbarn det som skaper de største køene ved legevakta.. Derimot de som "plutselig" har gått tom for p-piller, ikke orker gå lenger med det vonde kneet de har hatt i 3 måneder, ikke "har tid" til å gå til fastlegen på dagtid eller har tryna i julebordsfylla.. Er mor bekymret, så er hun det.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #7 Skrevet 20. desember 2010 ALLE som kommer på legevakta med grunner som ikke faller inn under øyeblikelig hjelp, skaper kø. Jeg syns ikke det går an å sette disse gruppene opp mot hverandre - alle misbruker en tjeneste som hadde vært bedre hvis den hadde vært riktig brukt. Problemet er ofte at ting har sklidd ut på et tidspunkt, og dermed er befolkningen vant til at tjenesten fungerer på en annen måte enn intensjonen er. Typisk fenomen i tettbebygde strøk, men ikke på bygda.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #8 Skrevet 20. desember 2010 Hadde moren garantert visst hadde hun kanskje ikke spurt her?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #9 Skrevet 20. desember 2010 Tipper hun er på legevakta nå - trengte sikkert bare ett svar av typen; "bare dra til legevakta". Får se da, om det kommer et triumferende "HAH! Barnet mitt fikk antibiotika, så det så".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå