Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 Dersom du skal lage ekte sheperds pie er det lammekjøtt som gjelder, men går ut fra at du kanskje tenker på den med kjøttdeig som mange kaller sheperds pie (egentlig cottage pie). Jeg og familien liker det i allefall godt:) Her er min oppskrift (har smakt meg til denne selv, men se gjerne på nett for andre oppskrifter om dette ikke faller i smak) Skrell og kutt poteter i terninger, du trenger garantert mye mer enn du tror. Jeg bruker store poteter, ca 8 stk. Koker disse, gjerne med litt buljong oppi. Samtidig steker jeg kjøttdeigen, ca 500g til 3-4 voksne. Har en buljongterning oppi mens jeg steker og har så i en pose brunsaus med ca 2/3 av vannet som skal i posen. Har så oppi amerikansk frossenblanding, så mye jeg føler for. Lar kjøttsausen koke en stund slik at den får en tykkere konsistens. Når potetene er kokt moser jeg dem sammen med endel osteterninger, noe smør og melk til en litt grov potetmos. Har så kjøttsausen nederst i en ildfast form og smører potetmosen over. Siden jeg har ost i potetmosen har jeg ikke noe ost over. Setter i ovnen til det er middag, grader avhengig av hvor lenge det er til bølingen kommer inn døra. Ca 200 dersom de kommer om 10-15 min, lavere om det er lengre tid til. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå