Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #1 Skrevet 20. desember 2010 Har fått motstridende beskjeder, men jeg har kjøpt puter til både krybbe og sprinkelseng. Men nå er jeg usikker.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 Jeg går for pute, for å minske belastningen på hodet. Men da pute type frimerke, helt flat slik at nakken ikke belastes, men kun for å minske presset fra madrassen.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #3 Skrevet 20. desember 2010 Fikk anbefalt av fysioterapeut på sykhuset å ha pute. Har også lest ny forskning anbefaler pute.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #4 Skrevet 20. desember 2010 vi har ikke hatt det, krapylet er 13mnd nå. Men vi har latt han ligge på en dyne, han liker å kunne trekke opp hjørnene foran nesa.
Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 20. desember 2010 #5 Skrevet 20. desember 2010 Våre brukte ikkje pute då dei var baby. Men dei hadde lammeskinn i senga, så det blei ikkje så "hardt" som madrass. Lille har først no (3 år) fått "ordentleg" pute, men vurderer å ta den vekk igjen fordi ho alltid søv på magen. Bedre med ei tynn lefse då.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #6 Skrevet 20. desember 2010 Jeg har hørt at de ikke skal ha pute, så dropper det her... kun putetrekk under hodet. Har hørt at det beste er at de ligger rett, men at fysioterapeut kan anbefale pute om barnet har behov for det pga nakke osv...
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #7 Skrevet 20. desember 2010 Gammel kunnskap. Sånn var det før. Ny viten =pute.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #8 Skrevet 20. desember 2010 Tror jeg går for å bruke pute da. Det er jo sånne supertynne nestenputer vi har kjøpt. HI
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #9 Skrevet 20. desember 2010 vi har brukt pute fra dag 1 med minste. største fikk ikke pute før han var 4mnd. største fikk skjevt hode( rettet seg ut igjen da) minste har ikke blitt noe skjev i det hele tatt. har hørt flere steder at man bør bruke pute.
Tante Blås Squaw Skrevet 21. desember 2010 #10 Skrevet 21. desember 2010 Minifjortisen kom til verden i 1998, da var det visst fy-fy med pute.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #11 Skrevet 21. desember 2010 Ja det var det nok i 1998. Men nå anbefales pute. Socialstyrelsen i Sverige, som tilsvarer Helsedirektoratet i Norge, går offisielt ut og anbefaler pute. Universitetssykehuset i Nord Norge anbefaler på sine hjemmesider at spedbarn bruker pute. Dette med å ikke bruke pute er gammel kunnskap som ennå henger igjen fra den tiden sprdbarna SKULLE sove på mage, altså da anbefalingene var mageleie og da skulle man selvsagt ikke ha pute. Så får vi masse krybbedød, og fra begynnelsen av 90-tallet er de offisielle anbefalingene at barn SKAL sove på ryggen, men bruk av pute ved ryggleie kommer etter hvert som en konsekvens av økt bekymring knyttet til masse skjeve og flate hoder. Så anbefalingene blir pute, men det tar tid å få dette budskapet ut til massene (helsesøstre etc..) så ennå henger det igjen fra mageleiets tidsepoke at man ikke skal bruke pute.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå