Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #1 Skrevet 20. desember 2010 Hvorfor bruke skoletida på dette, i stedet for å gjøre nyttige ting som inkluderer alle, uansett religion/mangel på religion? I Krogstad ble det opprør blant foreldrene fordi de mente skolegudstjeneste var en viktig tradisjon. Til slutt ordnet foreldrene gudstjeneste likevel. I skoletida. Omkring halvparten av elevene møtte, kunne vi leste om etterpå. Altså: halvparten av elevene var IKKE interessert i gudstjeneste. Syns dette viser at det er dårlig grunnlag for å bruke skoletid på (en forkynnende) gudstjeneste. Hvis tradisjonen med gudstjeneste så grådig viktig for enkelte, burde man vel kunne prioritere noen timer av fritida si og ta med ungene på gudstjeneste sjøl? Kirkene er åpne hver søndag hele året, og med utvida åpningstid i jula.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 Hvis elevene kunne velge bort mattetimene, ville nok halvparten av dem uteblitt. Elever liker stort sett best å gå på butikken og kjøpe skoleboller.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #3 Skrevet 20. desember 2010 Ha ha ha haha! Godt svar 14:16! #liker#
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #4 Skrevet 20. desember 2010 Desverre har vi en statskirke i Norge. Skole= Stat Enkel matte. Jeg var ikke på en eneste skolegudstjeneste på ungdomsskolen, av den enkle grunn at jeg er ateist. Og da slapp jeg. Så det bør være et frivillig valg
Lammelåret Skrevet 20. desember 2010 #5 Skrevet 20. desember 2010 De som ønsker det kan gjøre nyttige ting på skolen mens resten kan gjøre unyttige ting i kirken.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #7 Skrevet 20. desember 2010 Vi har alltid hatt et mangfold av religioner i Norge. Det har vært, og bør fortsatt være, et frivillig valg om man ønsker å delta på skolegudstjeneste. Jeg synes tradisjonen skal få fortsette, selv om vi nå har fått en religion (islam) i Norge som ikke vil at vi skal ha kristendom i landet mer. Det handler om tradisjon, og slik er det for alle kristne i muslimske land også. De får være med på religiøse ting i regi av skolen. Jeg synes det er helt absurd at vi nå ikke skal ha noe som kan forbindes med norsk juleavslutning mer, men være heeeelt kultur og religionsnøytrale.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #8 Skrevet 20. desember 2010 Jeg kan ikke skjønne hva som er så fælt med én gudstjeneste i året for folkeskole-elevene, jeg. Og jeg er ikke en personlig kristen som går i kirken selv, unntatt ved anledninger som barnedåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse. Men; Vi bor i et kristent land og den julefeiringen vi nå står foran er i all hovedsak basert på kristne verdier. Så hvorfor i all hverden kan ikke de elevene som til vanlig følger religionsfaget på skolen være med i kirken før Jul (evt. før sommerferien - noen skoler går i kirken da i stedet)??? De elevene som ikke deltar i religonsundervisningen til daglig skal selvsagt få slippe å bli med i kirken, men de andre burde jaggu meg møte opp så lenge de går på folkeskolen. De burde fått fravær om de uteble!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #9 Skrevet 20. desember 2010 Hos oss får de et opplegg på skolen om julen, men uten forkynnelse =) fint oppleg!(altså de som ikke går i kirka!)
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #10 Skrevet 20. desember 2010 Helt enig med deg HI! Alt er liksom skolens ansvar nå.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #11 Skrevet 20. desember 2010 Ingen som har sagt at en gudstjeneste i året er fælt - derimot er det unødvendig. Kan vel bruke den tida på å lære og lese og skrive. Tror dessuten ikke det er muslimene som er mest mot julegudstjeneste, mer nordmenn uten religiøs tilknytning. Ja, vi har statreligion i dette landet, men vi har også en dom fra menneskerettighetsdomstolen i Haag mot oss på manglende respekt for religionsfrihet med forkynnende religionsundervisning i skolen.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #12 Skrevet 20. desember 2010 Var vel ikke elevene som valgte i dette tilfellet, men foreldrene.
Lammelåret Skrevet 20. desember 2010 #13 Skrevet 20. desember 2010 Hva? Skolegudstjeneste er ingen ny oppfinnelse.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #14 Skrevet 20. desember 2010 Nei. Men å droppe å ha skolegudstjeneste er ganske nytt.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #15 Skrevet 20. desember 2010 Jeg har gjennomgått 12 år i offentlig skole uten å ha vært på en eneste skolegudstjeneste, så her er det nok lokale forskjeller.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #16 Skrevet 20. desember 2010 Trenger vel ikke være nytt for å bryte med religionsfriheten?
Lammelåret Skrevet 20. desember 2010 #17 Skrevet 20. desember 2010 Jeg svarte 1431 og fikk inntrykk av at hun mente det var noe nytt at skolen "tok ansvar" for skolegudstjenesten. Forresten er det ikke mye undervisning de siste dagene i småskolen, så jeg vet ikke om de går glipp av noe særlig ved å bruke en times tid på skolegudstjenesten.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #18 Skrevet 20. desember 2010 Det jeg mente, var at det er veldig typisk at foreldrene forventer at skolen skal orden arrangementer som er "tradisjon", selv om opplæringsloven endres. Er direkte svar på HIs siste avsnitt, skulle ha utdypet mer. Før i tida var det vanlig at lærerne hadde ansvaret for 17.-maiarrangement, men det er heldigvis over. Noe i samme gata, det. 14:31
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #19 Skrevet 20. desember 2010 Det er rart at det skal bryte med menneskerettighetene å høre 10 minutters forkynnelse, når man tenker på all reklamen vi bombarderes med, alle de destruktive krimseriene og alle de okkulte bokseriene som nå er delvis tatt inn i undervisningen mange steder. Ærlig talt, barn fra ung alder leser nå vampyrbøker så det står etter.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #20 Skrevet 20. desember 2010 Mulig du syns det er rart, men har hørt rykter om at de har peil på menneskerettigheter der nede i Haag...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå