Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #1 Skrevet 20. desember 2010 Dagens mest utakknemlige innlegg dette her sikkert.. vi er 2 voksne og 2 barn, og har fått ca 70-80 gaver sammenlagt de siste par årene. Årsaken til dette er at mannen har stor familie, og alle tanter og onkler kjøper gaver til barna og noen til oss voksne. I tillegg til foreldrene våre, søsknene våre med samboere (til sammen 5) søsken, venner med barn, oldeforeldre osv. Jeg derimot har ganske liten familie, så når vi feirer jul hos min familie dominerer gavene våre totalt under juletreet, det er nesten flaut. Har gitt beskjed om at det ikke er nødvendig at ALLE kjøper og de trenger bare kjøpe til barna, men de kjøper uansett. Svigerforeldrene mine er også av typen som kan kjøpe 10 gaver til barna alene..og gjerne store ting som opptar mye plass. Vi bor i leilighet og har ikke mer plass enn vi trenger heller, så jeg blir rett og slett stresset for jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av alt vi får. Første juledag ser det ut som om lynet har slått ned her, og det er allerede stappfullt i alle skaper og boder.. Jeg synes det hele er ganske leit, vil jo sette pris på gavene og ikke føle at vi drukner i ting.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 Dette er uvant for meg også, før jeg fikk mann og barn fikk jeg kanskje rundt 10-12 gaver til jul og var fornøyd med det.. HI
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #3 Skrevet 20. desember 2010 Hva med å takke for gavene, men levere noe til hjelpemiddelsentralen og Kirkens Bymisjon? Så får dere gjort en god gjerning også.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #4 Skrevet 20. desember 2010 Ja, men det er jo nesten flaut overfor giveren hvis de spør om vi likte julegavene.. HI
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #5 Skrevet 20. desember 2010 Hva med å forklare at dere få så mye gaver at dere ønsker at de kjøper Geiter etc til neste år eller gir penger til feks plan, kirkens bymisjon etc? Har selv kjøpt en del geiter og Hi5 gaver i år til venner jeg vet har snakket om at de får så mye gaver.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #6 Skrevet 20. desember 2010 Jeg er enig med deg. Jeg er såååå lei innleggene her inne der takknemmelighet/utakknemmelighet er alfo og omega. Julen har dessverre blitt litt for mye forbrukskarusell. Jeg liker ikke hele bruk-og-kast mentaliteten. Det er ikke miljøvennelig og det er en uting at barna venner seg til et berg av gaver og ting de eier. Det er faktisk lov å synes at det blir for mye gavestyr, og man er ikke utakknemmelig av den grunn, man tenker bare litt annerledes. Vi har også veldig stor familie og har løst dette ved at man "spleiser" på gaver. Dvs mine barn får én felles gave fra sine tanter, onkler og søskebarn på min side. Det samme gjør jeg om min mann osv. Et annet tips er å sette opp ønskeliste og sende rundt. Da kan du sette inn klesbudsjettet for hele neste år, så får dere i hvert fall noe dere trenger. Dessuten kan dere si at i hvert fall dere voksne har det dere trenger og derfor heller vil ha alternative gaver som geit, osv eller gave til veldedig organisasjon. Ellers får du bare gi videre til fattighuset eller noen andre som trenger det. Og så kommer du uansett ikke utenom å snakke med slektningene deres. Men ta det FØR jul og ikke etter at alle gavene er åpnet...
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #7 Skrevet 20. desember 2010 Har prøvd å ta det opp før, men det er som å snakke til døve ører.. de bare ler det vekk nærmest, og forstår ikke problemet. HI
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #8 Skrevet 20. desember 2010 På toppen av det hele har det ene barnet vårt selvsagt bursdag i desember i tillegg.. Jeg synes også julen får feil fokus når barna får så mye gaver at de blir lei av å åpne presanger halvveis ut i gaveåpningen. HI
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #9 Skrevet 20. desember 2010 Ønskeliste skulle vi kanskje hatt ja, pleier si hva vi ønsker oss til foreldre, svigerforeldre, søsken og de vi kjenner best, men de har en tendens til å klare å snike inn litt ekstra uansett.. HI
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #10 Skrevet 20. desember 2010 Jeg har igrunn det samme problemet her også, min mor har gått over alle støvleskafter i år kan man si. Men jeg vet det er mye der som vi faktisk ønsker oss og har bruk for. Har klart å samkjøre gavene til ungene litt i år. Så de får masse, men til samme ting. Også har vi blitt veldig flinke til å lage ønskelister her, og kjøpe lite til huset og oss ellers i året slik at vi faktisk ønsker oss ting. Det er mange faktabøker som står på ønskelista, verktøy slike ting som jeg fint kunne ha kjøpt men velger heller å ønske oss det. Sengetøy har jeg ikke kjøpt på mange år, for det har vi heller ønsket oss til jul. Men er spent på hva som er i alle pakkene som er stablet i kjelleren, for det er ekstremt mange pakker der. Alle ungene får gaver av den andre foreldren sins familie også, men de har vi ikke her så de får nok ekstremt mange denne jula. Men vet at det blir mange gaver der som de faktisk trenger og ønsker seg, slik som nye ski, skøyter osv. Det hadde vi kjøpt uansett til de, men greiere å få i julegave.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #11 Skrevet 20. desember 2010 Da ville jeg rett og slett fortalt familien at dere har mer enn nok og ikke plass til mer og at noen av de heller kan gi penger eller kjøpe gave te dere som dere kan gi til frelsearmeen! Jeg for helt vondt inni meg jeg...70-80 pakker..tenker på alle de som såvidt har råd til en eneste julegave til barnet sitt og dermed må dra ned på frelsearmeen for å hente gave til barnet! Jeg er ikke i tvil, hadde vi hatt så overflod hadde jeg gitt en god del til frelsearmeen, der et annet barn kan få glede av en av deres barn sine mange gaver. For meg er det det julen handler om. Jeg blir rett og slett sur om noen kjøper dyre gaver til meg. Da spør jeg heller etter penger til å spare rett og slett. Heldigvis er min familie såpass oppegående at de forstår slikt selv, og da kanskje kjøper mindre gaver eller gir penger.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #12 Skrevet 20. desember 2010 Hva skal en egentlig si når dette er folk som ønsker å gi oss gaver? Det er ca 20 stk som gir oss gaver, og da er det fort gjort å komme oppi 70-80 gaver når vi er 4 i familien.. Barna har 6 oldeforeldre (heldige vi), besteforledre, masse grandtanter/onkler samt egne tanter/onkler, besteforeldre, så har jeg venner med barn som gir gaver.. osv. HI
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #13 Skrevet 20. desember 2010 Merker det er litt konkurranse også, min egen familie har faktisk begynt å gi mer gaver siden de får så mange flotte gaver fra svigerfamilien.. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå