Gå til innhold

Hvordan gør dere det med jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om 4 mnd er permisjonen over og jeg skal tilbake i jobb. Men jobben min er ikke forenelig med å være alenemor. Jeg jobber deltid som personlig trener, og jeg må jobbe når kundene kan. Dvs helst fra 16 til 20. Pappan hennes vil ikke se henne så jeg får ikke fri annenhver helg heller.

Jeg er tidligere sykepleier, men pga voldsepisode på jobb har jeg ikke maktet å gå tilbake til yrket. Dagstillinger som sykepleier er dønn umulig å få også.

Jeg har søkt diverse tidligere, men enten er jeg overkvalifisert (barnehage, skoler og butikk), eller så er jeg underkvalifisert (lederstillinger, nav-jobb osv).

Barnehagen er 4 km unna, og det er nærmeste. Jeg har heller ikke bil og kan ikke flytte, for det har jeg ikke råd til. Mine foreldre kan være barnevakt en kveld i uken, men det hjelper lite når jobben er 5 mil unna.

Hvordan skal jeg finne en jobb som jeg kan leve av, hvor jeg skal rekke å levere og hente i barnehage og som jeg er kvalifisert til? NAV bare trakk på skuldrene da jeg ba om hjelp til dette. Hvordan løser dere denne kabalen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket med aetat? Om de kanskje kunne hjelpe deg med å få flyttet? Eller sjekke om du kunne fått tatt et kurs eller lignende?

Hva med å jobbe på helsestudio på dagtid? Eller som trener for bedrifter på dagtid?

Skrevet

Du har krav på 3 år med overgangsstønad. De årene kan du gå på skole og få en utdannelse som gjør at du får jobb i et yrke med levelige arbeidstider.

Har du mulighet til å skaffe deg en bil? Vanskelig uten bil når man har et stykke til barnehage og jobb. Ellers må man jo bare ta den jobben man har mulighet til å ha uansett om man er overkvalifisert. Har selv en jobb jeg absolutt ikke kunne tenke meg å fortsette i resten av livet, men så lenge barnet mitt er såpass lite må hensynet til h*n gå foran mine ønsker for drømmejobben. Håper du finner en løsning, vet selv hvor vanskelig det kan være å få hverdagen til å gå i hop på alle måter.

Skrevet

Hei og takker for svar.

Jeg har søkt jobber jeg er overkvalifisert for, men får beskjed om at jeg ikke får de nettopp fordi jeg er overkvalifisert. Jeg har også snakket med jobben ang å få jobbe på dagtid, men fikk da beskjed om at jeg da måtte finne kunder selv.

Jeg skal på møte med NAV igjen og høre med de. Har vurdert å starte med studier igjen, blir kun 2 år da jeg allerede får overgangsstønad.

Ser at jeg må skaffe meg bil etterhvert, men det var det å få lån uten jobb. Skal ikke være lett dette...

Skrevet

Du kan forresten få OS i tilsammen 5 år dersom du er under utdanning. Så da rekker du fint å ta en utdanning på høyere nivå :)

Skrevet

Nei det får hun nok ikke når hun har sykepleier utdannelse.

Jeg får ikke forlenget fordi jeg har fagbrev som barne og undomsarbeider. det er kun om man ikke har en ferdig utdannelse

Skrevet

Uff klønete. Så om jeg skal få det dekket, så må jeg først gjennom laaaang sykemelding og attføring og hele karusellen. Og det ser jeg ingen grunn til.....er jo ikke syk, men blir kvalm bare jeg nærmer meg sykehus.

Anyway, får bare søke og søke. Og jobbe litt på kveldene.

Skrevet

Jeg synes du bør søke om yrkesskadeerstatning siden du mener at du etter voldsepisode på jobb ble arbeidsudyktig i yrket ditt. Kvalme når du nærmer deg jobb er jo et symptom på det, og unngåelsesatferd. Du bør ta det opp med fastlegen din og bli henvist til psykolog med spørsmål om posttreumatisk stresslidelse.

Hvis du ikke alt har gjort dette, du skriver det ikke iallfall, så vil jeg tro du sliter med skam eller ett eller annet for hendelsen, og da er det desto større grunn til å gjøre noe med det, altså å få hjelp til å bearbeide følelsene etter hendelsen.

At du bare har valgt bort å jobbe som sykepleier og i stedet jobbet som trener, med antakelig dårligere og mer usikker lønn og sosiale rettigheter, ser jeg som dårlig mestring. Jeg snakker rett fra levera her, det gjør jeg.

Dersom det går som yrkesskade, har du rett til erstatning for tapt arbeidsinntekt, dekning av eventuelle behandlingsutgifter, og et opplegg fornå få deg tilbake i arbeid, enten som sykepleier eller noe annet som du kan leve av.

Flytte når det er 5 mil til jobben ville jeg valgt, det er for vanskelig å reise så langt til jobben hver dag, og hva om barnet ditt blir sykt og må hentes i barnehage. Det går ikke å bruke så mye tid og ganske masse penger på transport når du skal forsørge dere og derfor jobbe fullt og klare hverdagen med slitent barn etter en lang dag i barnehagen.

Hvis det da ikke finnes jobb der du bor likevel da.

Deltidsstillinger for sykepleiere finnes på de fleste legevakter, og mange legekontor ønsker sykepleier deltidsstilling.

Gjelder det som yrkesskade, har du økte rettigheter samanliknet med om du skal satse på overgangsstønad.

Skrevet

på mitt nav-kontor jobber det flere sykepleiere!! så prøv å søk på nav

Skrevet

Takk jenter. Godt med litt tips på veien. Advokaten sa at jeg kunne få erstatning fra jobben, men det kunne ta laaaaaaaang tid. Mest fordi jeg ikke forble i systemet og sykemeldte meg, men valgte å slutte. Dermed må det purres på dokumentasjon fra det ene og det andre. Vi snakker om i verste fall flere år.

Men nav kunne jo vært noe. Har søkt før og fått avslag, fordi jeg ikke har tilleggsutdannelse. Men kanskje denne gangen? Har snakket med mine foreldre og de skal låne meg 20 000 til bil. Kanskje det løser seg likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...