Gå til innhold

Biokjemikere eller leger her? Ang blodverdier...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hvor jeg kan spørre. Legen min virker så likegyldig til dette.

Jeg har hatt høye leververdier i ihvertfall et halvt års tid, og de blir ikke helt normale. De synker, men veldig sakte. Det er S-alat verdiene, som nå er såvidt under 80. Har vært opp mot 200.

Hva kan man gjøre for at de skal bli normale? Finner ikke noe galt på ultralyd av galle og lever, dvs ikke forkalkninger, fettlever eller skrumplever (!)...

Må jeg "bevise" for legen at jeg ikke er alkoholiker? Føler det er det de tror om meg. Jeg drikker maks en gang i uka og spiser kun paracet hvis jeg "må". Kanskje tilsammen 3 pakker i året.

Er det skadelig å gå med høye leververdier i så lang tid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drikker én gang i uka? Det er for mye for de fleste over lang tid... Spesielt med høye leververdier!

Skrevet

P-piller kan gi forhøyet S-ALAT. Og noen andre medikamenter, også.

Skrevet

Ett glass rødvin eller et par bokser øl, er det for mye? Hvorfor har ikke legen min informert meg om dette, da?

Man blir jo anbefalt å ta seg et glass rødvin daglig. Mulig jeg er veldig feilinformert, da...? Hvem drikker ikke en gang i uka, liksom?

HI

Skrevet

Bruker ikke p-piller eller andre medisiner. Sporadisk paracet eller ibux, men det er kun ved sterke menssmerter eller muskelsmerter.

HI

Skrevet

Det rådet ang. ett glass rødvin, gjelder friske folk. Og ved unormale leververdier uten åpenbar grunn, så hadde jeg da tatt det alvorlig nok til at jeg satte fra meg det rødvinsglasset.

Kombinasjon ved alkohol og smertestillene i blodet er ekstra hardt for leveren å bli kvitt, men vet ikke om du har drukket alkohol oppå smertestillende..

Jeg bare sier det. Er ikke noe edruelighetens søster, jeg altså. Men er du bekymret for verdiene, så må du jo gjøre det som er best for kroppen din, og dårlig lever trenger ikke alkoholen, som er et løsemiddel, i tillegg, hvis det er noe der.

Skrevet

"Hvem drikker ikke en gang i uka"??

Tuller du? Er det normalen?

Jeg drikker ikke hver uke, langt heller hver mnd... og de fleste jeg kjenner gjør heller ikke det.

Dropp alkoholen en stund, og se hvordan det blir da

Skrevet

Ja, jeg skjønner poenget ditt, men jeg forstår ikke hvorfor en lege som da kjenner meg godt og i tillegg vet at jeg drikker en gang i uka, ikke sier at jeg bør holde opp...

Mister litt respekten for en jeg "må" stole på.

I min "kultur", er det faktisk vanlig å ta seg et glass eller to i helgene, så det har ikke falt meg inn at det er noe galt med det.

Får prøve vannvogna, da, og se om det hjelper. Ikke verre enn det.

HI

Skrevet

Nei, det er rart at ikke legen har sagt fra om det.

Hehe, joda skjønner jo at noen (sikkert fler enn det) drikker litt vin i helgene, men som sagt, ikke vanlig her :)

Og veldig rart at legen ikke har bedt deg la det være for å se om verdiene synker...

Håper dere finner utav det!

Skrevet

Normalen i mitt liv er også at folk drikker litt en gang i uken - slapp av, de moralsk forargede lenger oppe er nok i mindretall :-) Spør legen din neste gang du er der!

Skrevet

Nåja, moral eller ei, JEG gjør det ikke, og jeg kjenner ikke mange som gjør det. Det betyr jo ikke at jeg ikke lar andre gjøre som de vil :) Jeg er jo en av de kjipe som ikke drikker når unga er i hus ;)

Men, alkohol + lever trodde jeg lissom var enkel matte :))

Skrevet

"Men, alkohol + lever trodde jeg lissom var enkel matte :))"

Samme her..

Er ikke et sånn edruelig menneske (kommenterte det lengre oppe), for jeg ruser meg på andre ting isteden for alkoholen, med sjeldne mellomrom.

Du tråkker ikke på en brukket fot, bare fordi legen aldri sa du ikke måtte det...? Levera renser blodet, når leververdier blir unormale, så sier det segselv at leveren ikke fungerer optimalt. Hvorfor overarbeide levera bare fordi en skal ha ett glass vin? Eller to pils?

Skjønner ikke hvorfor noen skal holde så innmari hardt fast om den alkoholen. Alkohol er faktisk et løsemiddel! (Joda, jeg drikker en uhyre sjelden gang, men det er kanskje én gang i året. Holder meg unna så godt det lar seg gjøre)

Skrevet

Ok, men når min lege i første omgang, og heller ikke andre eller tredje, sa noe om hvor høye leververdier eller hvor alvorlig dette var, og heller ikke nevnte noe om at det var den leververdien (S-alat) som har med alkohol å gjøre. Hvordan forholder man seg egentlig til dette da?

Er s-alat på 200 faretruende høyt? I såfall burde jeg vel ha fått beskjed om det, i det minste. Og den verdien sank, ja, men jeg har ikke hatt det minste peil på om den sank til det som var innenfor normalen eller ikke.

Da er det veldig vanskelig å linke dette til å ha noe med mitt alkoholforbruk å gjøre.

Ja, jeg burde vite at lever+alkohol ikke er en optimal kombinasjon. Jeg har sett mennesker dø av leversvikt.

Men her har jeg visst ikke sett alvoret i mine handlinger. Det er ikke så lett å være objektiv når det gjelder en selv.

Hvis legen hadde bedt meg om å ikke drikke alkohol, så hadde jeg jo ikke nekta å gjøre det :-)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...