Gå til innhold

Sparing til barn - hva er lurt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sparer dere penger til barna i deres eget navn eller i barnets navn? Har lest om fordeler og ulemper ved disse alternativene men blir ikke særlig klokere av det. Men de virker som de fleste velger å spare i sitt eget navn. Er det riktig oppfattet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer ann på hvor mye dere har tenkt å spare og hvor lenge. Det aller beste er nok å spare i et fond i eget navn over lang tid.

Skrevet

vi sparer til ungene våre i dems navn. vet man burde spare i våres navn pga lånesøknad til lånekassen når dem studerer. slik at dem kan få mest mulig i lån for å klare seg på skolen..

vi har valgt å spare i dems navn for at det er dems konto, dems penger..

hverken jeg eller faren til ungene kan hente pengene om det skulle bli skilsmisse. og er ikke en av oss da som sitter med disse pengene.

Skrevet

HI her

Vi har tenkt å spare barnetrydgen og dele det opp slik at 500 spares i fond og resten på en sparekonto.

Er det slik at når barna blir 18 og det spares i deres navn, har de full tilgang til pengene sine? Dvs at selv vi har tenkt å spare til lappen og studiene, kan de bruke det på alt mulig tull om de ønsker det?

Skrevet

Når de er 18 år så rår de jo over sine egne penger.

Skrevet

Vet det at når man sparer på egen konto til barn, må man tenke på at overformynderiet tar over når man har oversteget et vist belløp. Lurer på om det er rundt 60000,-. Da kan ikke lenger du som forelder ta noen avgjørelser om noen av de pengene uten å søke om det så vidt jeg vet. Barnet selv overtar når det er myndig.

Skrevet

Men når man sparer i sitt eget navn, kan man overføre en viss sum per måned for å dekke utgiftene ifm studiene f eks. Jeg anbefaler å spare i eget navn.

Skrevet

jeg sparer 1000 kr i måneden til hvert barn i mitt navn. ble anbefalt av rådgiveren i banken. snakk med banken din.

Skrevet

Med mindre man selv er gjeldfrie har jeg vanskelig for å se at det er spesielt lurt å spare til barna i det hele tatt. I deres eget navn hadde vært fullstendig uaktuelt - de færresten attenåringer har godt av å få store penger til fri disposisjon.

Skrevet

Er det lurt å spare til barn? Ville heller nedbetalt lån!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...