Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #1 Skrevet 20. desember 2010 Jeg og min mann har mine og dine barn. Min mann har ikke feiret jul sammen med sine barn to år på rad fordi biomor har ville hatt barna. I år skal barna være hos oss, både hans og mine barn. Biomor skal da ha en egen julefeiring hos seg med åpning av pakker før vi får barna. Dette medfører da at de gavene hans unger får åpne hos oss er fra hans familie (som er veldig liten), så det ender med at hans barn får ca 4-5 pakker hver, mens mine barn får mange flere. Synes nok biomor kunne tenkt litt på dette, men hun vil at barna skal åpne gavene hos henne slik at hun får sett reaksjonen til barna. Når vi ikke har barna hos oss på julaften, åpner de pakkene fra meg og min mann før de reiser, men fra resten av familien min får de med seg til sin far. Det samme får hans barn. Det er fint lite vi kan gjøre med dette, og biomor må selvfølgelig gjøre det på denne måten, men jeg ser at julaften for hans barn kan bli noe redusert mht pakkeåpning
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 Slutt å bruk ord som "biomor". Hun er mor, du er stemor- ferdig med det.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #3 Skrevet 20. desember 2010 Løsning nr 1: Forklar mor situasjonen og se om hun e enig. Evt at hun iallefall sender noen av gavene med. Løsning nr 2: Dere kjøper noen ekstra gaver til barna slik at gavehaugen blir større. Løsning nr 3: Dere lar ting være som de er og ungene kan oppleve julaften som urettferdig. Ser ingen optimal løsning med mindre mor sender alle gavene. Ville nok spedd på gavehaugen, men det kommer an på barnas alder. Hvis de er gamle nok til å forstå sammenhengen (over 11 ville jeg sagt..) ville jeg bare latt ting være.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #4 Skrevet 20. desember 2010 Vi har også mine og dine barn, vi har ingen felles barn. I år er alle ungene hos oss julaften og de åpner gavene som de får fra vår side av familien, gavene fra andre settet med foreldre får de der når de har jul der. Ungene har aldri klaget, de har heller ikke syns det har vært urettferdig når den ene har fått mer pakker enn den andre osv. Det blir nok værre med hu eldste i år, som får ekstremt få gaver. Hun får få dyre ting, så da blir det ikke mange ting å åpne på hun kan man si. Men sånn er det å bli stor. Åpner de gavene før de kommer til dere hadde jeg hvertfall ikke brydd meg. Da har de åpnet masse den dagen allerde. Men det kommer nok kanskje litt ann på hvordan dere er i forhold til julagaver. Her i huset er det ikke pakkene som er hovedmålet, ungene trenger ikke en diger haug med gaver og bryr seg ikke om de får mindre haug enn de andre eller større.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #5 Skrevet 20. desember 2010 Synes jo at når det blir så stor forskjell som at hans barn får 5 gaver og mine får 15-20, da er forskjellen så stor at ungene kanskje vil oppleve det som urettferdig. Vi har allerede kjøpt julegaver til alle, og kan ikke gå ut å kjøpe ekstra gaver nå. For vi har valgt å bruke endel penger på gaver til barna i år. Hadde vi vist dette tidligere ville vi nok gjort det annerledes, men vi viste ikke dette før nå i helgen. De åpner gavene hos moren flere dager før de kommer til oss, ikke på julaften.Er vel kanskje bare meg som bekymrer meg over at ungene vil synes det er urettferdig, håper det. Vil jo at alle skal synes det er kjekt å feire jul sammen med oss.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #6 Skrevet 20. desember 2010 Skjønner deg godt. Har dere såpass forhold at dere kan prate med mor om dette? Hos oss er det motsatt. Stebarn får sikkert 20 pakker mer enn våre fellesbarn. De får med alle pakkene fra mor (noe jeg synes er ok- kjedelig å dele feiringen i to) Vi vet jo om dette på forhånd, og kjøper få men større gaver til stebarna, og flere og mindre gaver (i pris) til fellesbarna. Første året vi hadde stebarna hos oss ble det litt krøll. Mor hadde gitt beskjed om at de skulle åpne gavene fra hennes side hjemme før de kom til oss. Så for at ikke stebarna skulle få mye mindre pakker enn fellesbarna, handlet vi så det munna fra oss til dem. Mor ombestemte seg og sendte med pakkene likevel på julaften (uten at vi visste det) Vi ble sittende og åpne til langt på natt:) Heldigvis var fellesbarna da så små at de ikke skjønte noe uansett. Det er ikke alltid like lett å gjøre alle til lags. Men det kan være vanskelig nok å ha ste og halvsøsken. Synes vi som voksne skal prøve å legge opp til at det i alle fall ikke skal bli sjalusi og at noen skal føle de er mer elsket enn andre. Barn har lett for å overføre dette til nettopp antall gaver på julaften. God jul!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #7 Skrevet 20. desember 2010 jeg har barn fra før, og de årene hun har skulle til pappaen sin har vi åpnet gaver her hjemme (og hatt en liten julemiddag med alt som hører til) Det har fungert helt greit, det. Jeg har aldri sendt med pakkene hennes til pappaen, og han har aldri sendt med hit, og det kommer vi aldri til å gjøre heller... Jeg lar det ikke være for å "se reaksjonen", men fordi de ikke kommer tilbake, og jeg vet ikke hva hun får av hvem. Vi har begge starta familie på nytt, så hun får dobbelt så mange gaver som broren sin!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #8 Skrevet 20. desember 2010 Du er ikke redd for å ta bort spenningen med julekvelden fra datteren din da 13:08? Den skal liksom være magisk og den store dagen. Kjedelig å få to av de?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #9 Skrevet 20. desember 2010 Nei, jeg er ikke det Og hun gleder seg like mye til hver gang! Jeg akter uansett ikke å sende med rundt 30-40 gaver til et sted jeg vet det blir glemt igjen. Så alternativet for å beholde magien er å droppe gaver annenhvert år. Og det går jo ikke Nå skal hun være her i år, og har ikke åpnet hos pappaen enda.. så da regner jeg med de har en pakkeåpning i romjula
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #10 Skrevet 20. desember 2010 Steike. Ikke lett å holde på magien uansett når man får 40 gaver i tilegg til de på julaften. 40 gaver??
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #11 Skrevet 20. desember 2010 Jammen herregud, det er da vitterlig ikke min skyld? Hun får 1 av oss, og 1 av broren... Nå skrev jeg vel 30-40, om jeg ikke husker feil. Av svigers får dem 4-5 gaver hver, av samboers søsken ca 3 gaver fra hvert par, av samboers tanter og onkler, 1-2 gaver, også kommer min familie i tillegg. Også får de av foreldrene til mamma sin samboer, og av mine venninder, av naboene, osv osv osv... Og dette var jo på julaften, da....Ikke i tilegg til noe... Hos pappaen får hun av han, dama sin famile (mor og far der er skilt, så det blir dobbelt opp, pluss at hun har 5 søsken, som alle kjøper noe...), noen vennepar, en tante og onkel, pappaens 2 tanter, and the list goes on and on.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå