Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #1 Skrevet 20. desember 2010 Barna er ganske så nøyaktig 3,5 år og 1,5 år og helt gjennomsnittelig store, og begge går i en bhg ca 2-2,5 km fra der vi bor med en rolig traffikert vei med 50-sone hele veien. Begge vi foreldre er avhengig av å bruke bil til jobb, hver sin, og bgge har mulighet for litt fleksibel arbeidstid så lenge vi bare er lenge nok på jobb hver dag. For oss begge er turen til bhg en liten omvei på vei til/fra jobb, så er like langt for oss begge. Vi har nå to alternativer: 1. En forelder både henter og leverer. Da må barna være i bhg i 8,5 timer hver dag fra ca 7.30 til ca 16, eller ca 8-16.30, men begge barna sitter da trygt bakovervendt i en stor og sikker bil både til og fra. 2. En forelder leverer barna rundt kl 8.15 i en liten og ikke så sikker bil der 3 åringen må sitte fremovervendt i putestol. 1 årngen sitter bakovervendt da det er plass til en bakovervendt bilstol i den lille bilen, men ikke to. Den andre forelderen henter i den store bilen med to bakovervendte seter ca kl 15.15. Barna må altså være i bhg i ca 7 timer. Mannen vil gå for alternativ 2, og jeg ser også alle fordelene med denne og vil egentlig velge den, men jeg får samtidig klump i magen av tanken på å ha 3 åringen i putestol. Er ikke så lenge siden jeg var vitne til en dødslykke, og det får meg til å ville sikre ham så godt som overhode mulig så lenge det går an. Men dette var på en vei der det har vært flere ulykker før og 80-sone. "Vår" vei har det aldri vært noenulykker på så vidt jeg vet om, og det er 50-sone hele veien. Så føler selv at jeg er litt hysterisk, men klarer likevel ikke å bl helt enig med meg selv. Hadde jo vært deilig for både oss og barna å gi dem kortere dager i bhg, og mindre stress på både morgning og ettermiddag. Hmmm....
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 Jeg ville hatt sikre bilstoler i begge bilene og en hadde levert og den andre hentet hver dag.. SÅÅÅÅ dyrt eller vanskelig å skaffe er det ikke, altså..
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #4 Skrevet 20. desember 2010 Det er ikke pengene det står på, men plassen. Det er rett og slett ikke plass til mer enn en bakovervendt bilstol i den lille bilen, og vi har ikke råd til ny bil akkurat nå. HI
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #5 Skrevet 20. desember 2010 Ja altså, sånn sett så er det jo pengene det står på, men ekstra bilstol skulle vi hatt råd til om det var plass til det. HI
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #6 Skrevet 20. desember 2010 Bytt biler. Hvorfor den som ikke henter ungene skal kjøre den sikreste bilen kan jeg ikke begripe?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #7 Skrevet 20. desember 2010 Hæ? Altså, i alternativ 1 vil jo den som henter/leverer ha den sikreste bilen, så klart. Mens i alternativ 2, så må en bruke den ene bilen til og fra jobb, og den andre må bruke den andre bilen. Slik at vi mannen f.eks har den lille bilen, så kan han levere litt senere på mogningen, mens jeg tar den store bilen og kjører veldig tidlig til min jobb. Så blir jeg tidlig ferdig på jobb og kjører og henter, fortsatt i den store bilen, mens mannen kommer senere hjem fra jobb i den lille bilen. HI
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #8 Skrevet 20. desember 2010 Men er ikke putestol sikker da? Regner med du mener en slik med rygg? Jeg har brukt det til min i mange år. Ikke direkte lang vei til barnehagen og lav fart. Sa du ikke 2-2,5 km og 50 km? Ville valgt Alt. 1. Veien til barnehagen - er det en motorvei/krysser motorvei? Hvis putestol ikke er lovlig. Alt.2.
Gjest Skrevet 20. desember 2010 #9 Skrevet 20. desember 2010 Jeg ville nok vært tilbøyelig til alternativ 2. Deilig for barna å være tidlig hjemme Men alternativ 1 er helt klart best sikkerhetsmessig. Ikke så mye pga beltestolen men fordi en større bil har større deformasjonssoner som beskytter pasasjerer bedre.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #10 Skrevet 20. desember 2010 Joda, han er ca 16-16,5 kg og ca 100-101 cm lang, og dermed stor nok til putestol, men det er jo ikke like sikkert som bakovervendt. Er ingen motorveier i nærheten, er et par lyskryss, men alt er 50-sone. HI
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #11 Skrevet 20. desember 2010 At alternativ 1 er best sikkerhetsmessig er det ikke tvil om nei, så spørsmålet er vel mer om vi skal velge aller sikrest uansett og la barna få lange og litt stressende dager, eller litt mindre sikkert ene veien og kortere og mindre stressende dag for barna. Og det er her jeg føler jeg tripper frem og tilbake og ikke klarer å bestemme meg. Jeg også heller velig mot 2, men klorer meg også fast i 1. Hadde 3 åringen nettopp fylt 3 år og vært veldig liten og sped hadde det ikke vært tvil om nr 1, men han blir 4 år på forsommeren og er vel nærmere 16,5 kg nå og robust i kroppen. Så derfor vurderer jeg også om putestol og mindre bil skal gå greit på akkurat den lille og ganske trygge strekningen. Dilemma... HI
moota m storebror&lillebror Skrevet 20. desember 2010 #12 Skrevet 20. desember 2010 Jeg hadde gått for alternativ 2.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #14 Skrevet 20. desember 2010 Jeg ville valgt alternativ 2. Annie 09:09, er du våken?
Gjest Skrevet 20. desember 2010 #15 Skrevet 20. desember 2010 Besteforeldrene bruker forovervendt til vår eldste som snart er fire. Det er et sete med fempunktsele og det er såpass langt i ryggen at han nok kan bruke det til han nesten er fem Det kan jo være verdt å sjekke om det finnes tryggere forovervendte seter hvis det er det du er mest bekymret for. Det er jo deilig for barna å være ferdig tidlig!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #16 Skrevet 20. desember 2010 Me kjem til å få dette dilemmaet om litt over eit år. Me har lengre veg til bhg, men 50 sone heile vegen. Å ha to bilar med plass til to bakovervende sete vert litt dyrt, så me kjem til å gå for alternativ 2 med kortast mogleg dag for begge barna. Eg skjønar at du er ekstra "hysterisk" sidan du har sett ei ulukke, men det er jo ganske stor skilnad på ei ulukke i 50 og 80 km/t, så me kjem til å ta den sjansen.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #17 Skrevet 20. desember 2010 Jeg ille valgt alternativ 1, i tillegg ville jeg latt begge barna gå med hjelm og helst også rustning hver gang de beveget seg ut av sengene sine.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #18 Skrevet 20. desember 2010 Jeg kjører med bakovervendt sete i min polo, ikke så mange biler som er mindre enn det. Ikke så komfortablert for en ekstra voksen å sitte foran, men det er uansett min til og fra jobben bil jeg sjelden har med noen. Ville valgt alt 2.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå