Gå til innhold

pengegaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

Vi har tenkt å gifte oss i sommer. Vi har snakket om at vi har det meste vi trenger og at vi heller vil ønske oss penger til bryllupet,som kan være med å dekke noe av utgiftene vi får med den store dagen. Vi har store problemer med å "luke vekk" noen fra gjestelista så det blir ca 90-100 inviterte. Det vil koste mye penger, og vi ønsker ikke å ta opp lån og/eller tømme sparekontoene våre..

synes dere det er frekt å skrive i innbydelsene at vi ønsker pengegaver?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det synst jeg er frekt. Gjester må få lov til å gi hva dem selv vil.

Om dere ikke har råd til 100 gjester så bør man kanskje velge et mindre bryllup.

Skrevet

Synes som forrige skrev at det er frekt å be om penger. Da må dere omorganisere slik at:

1. Alle gjestene må betale litt for å få være med i bryllupet (middagen). Dette er helt vanlig i sverige istedenfor å gi gaver.

2. Arrangere bryllupet som "spleiselag" at alle tar med seg mat+drikke til koltbord.

Lykke til.

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor det skulle være frekt å ønske seg pengegaver, det er jo vanlig å legge ut ønskelister på ulike butikker også. Men, som en over skrev, gjestene må jo selv få bestemme om de VIL gi penger eller noe annet, så å basere hele bryllupet på at dere "får inn" nok til å dekke utgiftene, er kanskje risikabelt. Hva med å høre med foreldre? Mange foreldre syns det er hyggelig å bidra med tilskudd til festen som gave, og de kan kanskje bidra med mer enn gjestene gjør uansett?

Skrevet

HI her..

Det er jo ikke slik at gjestene MÅ gi oss penger, selv om vi evt skriver noe om at vi ønsker oss det. det er jo ikke alle som følger ønskelister som legges ut i diverse butikker heller.. jeg er jo fullstendig klar over at ikke alle vil følge vårt ønske selv om vi evt velger å skrive det i invitasjonene. Det er jo helt opp til hver enkelt hva de ønsker å gi,så vi har på langt nær tenkt å basere oss fullt og helt på at gjestene skal stå for hele selskapet.

Vi har bodd hver for oss tidligere, og har stort sett alt vi trenger til huset.. sjangsen er nok stor for at vi da vil få ting vi ikke har bruk for, å som gjestene har betalt for som kanskje vil bli stuet bakerst i kjøkkenskapet.. i tillegg tenker jeg at kan det være et hodebry mindre for gjester å slippe å tenke på hva en skal kjøpe..

jeg tenker slik at hvis jeg er bedt i et bryllup kommer jeg jo uansett til å gi en gave.. og hvis jeg vet hva de ønsker seg og hva de ville sette pris på vil jeg jo heller gi det enn å satse på at de kanskje vil ha noe jeg har funnet i en butikk..

har hørt om andre som har gjort det slik og om noen som ønsket seg penger slik at de kunne reise på bryllupsreise.. er fremdeles ikke helt overbevist om at det er så frekt jeg da, men... det er jo et ønske, ikke et krav...!?

Jeg for min del synes faktisk det er frekkere å spørre foreldre og besteforeldre rett ut om å bidra, og å be gjestene betale for seg.. da blir det mer et krav og ikke noe som er valgfritt....

Skrevet

jeg ville heller sagt det når noen spør hva dere ønsker dere. De fleste spurte oss hvir vi hadde ønskeliste. Da ville jeg sagt hvor det var, og heller sagt at dere har det meste så dere ønsker dere penger også slik at dere evt kan kjøpe noe dyrere dere trenger (eller dekke litt av bryllupet...)

• 2 uker senere...
Skrevet

Vel, om dere har en ønskeliste kan dere jo gjerne skrive på at dere ønsker dere penger til en opplevelse eller noe. Har iallefall sett folk som har ønsket seg bidrag til bryllupsreisen feks. De dere inviterer er jo folk dere kjenner, og da kan man kanskje ta det muntlig at dere har så mye ting og tang at dere egentlig ønsker dere penger til bryllupsfesten eller andre opplevelser. Så får dere heller legge ut en litt kortere ønskeliste for de som ikke vil gi penger og til bekjente som bare vil gi en liten oppmerksomhet selv om de ikke er invitert.

Ellers synse jeg det er et godt forslag å snakke med foreldrene. Hos dem synes jeg godt man kan be om tilskudd til bryllupet i stedet for gave i form av ting. Man kan feks si til foreldre at man ønsker at gaven deres blir å betale for drikken, maten etc...

Skrevet

Vi skrev i innbydelsen at vi ønsket oss helst penger til bryllupsreise. Vi fikk dermed både penger og noen gaver. Vi også diskuterte om det var frekt å ønske seg penger, men HALLO!!! Vi har jo alt vi trenger. Hvorfor få noe vi ikke ønsker oss, som bare blir liggende eller kastet. Da er penger mye bedre synes jeg. Lykke til med avgjørelsen og bryllupet!

Skrevet

Vi sa ikke at vi ønsket oss penger direkte, men at vi ønskes oss pengegaver til reise, hus og hage, og speilreflekskamera:)

Vi spurte også foreldrene våre om de ville være med på å spleise litt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...