Gå til innhold

fjernet galleblære


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hadde vært fint med noen ord fra andre som kanskje kjenner seg igjen på noe måte for er litt fortvilet for tiden.

Det er nå gåttt 5 måneder siden jeg fjernet galeblæren. med en gang virket det helt fint, men etter en ukes tid fikk jeg litt smerter i mellomgulvet igjen over der såret var og over på venstre side og bak i ryggen, men var ikke noe anfall det kjente jeg. ble innlagt da de mente det kunne være blødning men det var det ikke og etter to døgn følte jeg meg grei og reiste hjem.

 

etter dette hadde jeg litt smerter på og av. begynte å trene igjen og har trent en del 3-4 timer i uken de siste månedene.

jeg får innimellom veldig vondt der galleblæren har lagt og det sprer seg ofte over på andre siden og kanskje opp i skuldre til og med halsen av og til og i korsryggen, men får ofte vondt både litt oppe og nede. det føles litt som mageknip, og jeg vet gallesteinanfall kan kjennes litt slik ut, men det kjenner jeg at det ikke er, har jo også fjernet den så ifølge legen skal jeg ikke kunne få det selv om jeg har lest at det går an? uansett så ser det ut til at jeg tåler all mat fint og jeg har ikke vledig ofte vondt.

 

det jeg lurer på er om noen har opplevd liknende noen som vet om vevsmerter kan være så krafige etter en slik operasjon? tenkte kanskje det kunne være all magetreningen som gjorde det. selv om d er gåttt fem måneder.

har og tenkt på alt fra fantomsmerter til magesår og gallesteinskolikk. noen som kanskje kjenner seg igjen.

 

blir sååå takknemlig for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei.

Jeg håper jeg kan hjelpe deg med dette, fordi dette er ikke så uvanlig selv om det er lite kjent blant leger. Jeg limer inn svaret jeg ga til en pasient under, men dersom du heller ønsker å lese det på nettsiden skal du taste inn referansenummeret 11389 under er mitt spørsmål besvart på Onlinelege.no.: https://www.onlinelege.no/send-inn-spoersmaal/sjekk-om-ditt-spoersmaal-er-besvart/

 

Plagene dine ser ut som kan skyldes postcholecystektomisyndrom. Denne lidelsen har flere årsaker. Her er svaret innsenderen av dette spørsmålet fikk; ikke alt er like relevant for deg, men luk ut det som ikke angår deg så har du et godt grunnlag for å diskutere videre med f eks fastlegen din eller her innpå:

 

For å begynne med det svaret du har lyst å høre minst om: Operasjon kan gi smerter i etterkant på grunn av det vi kaller adheranser. Når man ved operasjon kutter i et vev pipler det sårvæske frem, akkurat som når du skrubber deg på et kne til eksempel. Du har sikkert notert deg hvor seig slik sårvæske kan være. Alt den kommer i kontakt med inne i bukhulen vil den feste seg til. Dersom et slikt kirurgisk snittsted fester seg til f eks et avsnitt av tarmen, eller til galleganger etc vil dette kunne hemme disses bevegelser og derfor gi smerter når de må øke bevegelsene (sammentrekningene) for å overkomme hinderet. Det er enkelte som går for en ny operasjon i magen for å kirurgisk fjerne slike adheranser/tilheftinger, men da dette skjer ved å skjære på nytt har man ingen garanti for at det ikke dannes ny(e) adheranser.

 

 

 

Smerter i området du beskriver er smertesonen til gallesystemet. Det hender også at det kan stråle bak til høyre skulderblad. I tilfelle gallesten vil smertene komme i pulser, dvs smertene vil aldri forsvinne helt, men veksler fra ubehagelige til noen minutter med intense smerter hvor du ikke vet hvor du skal gjøre av deg så du vandrer gjerne rundt, litt krøket i overkroppen. Så gir det seg litt igjen før det slår til på ny. Dette fortsetter inntil stenen er passert ut til tarmen. Er stenen for stor passerer den ikke. Da blir det ofte til å måtte besøke legevakten siden smertene ikke er til å holde ut. Noen klarer da å få gjennom stenen etter å ha fått smertestillende da dette roer den glatte muskulaturen i gallegangene. Smerte fører til sammentrekninger i gallegangene og bidrar til å holde stenen fanget. Dersom du ikke har effekt av smertestillende må du vurderes av kirurg, spesielt dersom du har så vondt i magen at du ikke engang tillater noen å trykke på den (mistanke om bukhinnebetennelse). Etter spørsmålet å dømme virker det ikke som det er dette som er tilfellet for deg nå.

 

Det første som slår meg når jeg leser historien din er det vi kaller for postcholecystektomisyndrom (PCS). Post betyr etter. Cholecystektomi betyr å fjerne galleblæren. Syndrom betyr en plage sammensatt av flere symptomer. Hos veldig mange finner man årsaken til vedkommendes PCS.

 

PCS skyldes at galleblæren er fjernet. Dette betyr at du ikke har noe lagringsplass for gallen lenger hvilket har følgende konsekvenser:

 

 

1. Galle har lettere for å renne opp i mage og spiserør og gi betennelser der, og derfor smerter (i mageregion og/eller bak brystbenet i så fall).

 

2. Galle vil også stadig renne nedover i tarmene siden den ikke har noe sted å lagres, og dette forårsaker både kolikkaktige magesmerter (smerter som kommer og går i pulser) og diaré.

 

3. Operasjonskomplikasjoner (arr/adheranser, skader på nerver, galleganger, betennelser, nerveknuter, nerveskader etc)

 

4. I tillegg vil psykiske faktorer forsterke symptomene. Psykiske besvær kan også alene gi et bilde du beskriver.

 

 

Det gule du ser i avføringen er galle. Det er ikke alltid du vil kunne se denne gallen siden nesten alt suges opp igjen av tarmen for å benyttes på nytt (resirkulasjon). Men dersom du har raskere tarmpassasje enn vanlig, slik som ved diaré, smerter, nervøsitet, stress eller bekymringer, øker hastigheten i tarmene og gallen rekker ikke å suges opp igjen og passerer sammen med avføringen ut av kroppen. Avføringen blir gul og løs.

 

Cirka 10-15 % av de som fjerner galleblæren utvikler PCS. Dette er gjennomsnitt. Visse faktorer øker sannsynligheten til langt høyere enn 15%, slik som:

 

 

* Dersom galleblæren måtte fjernes akutt

 

* Dersom de ikke fant noen sten å fjerne

 

* Desto lengre tid smertene varte før operasjonen, jo større sannsynlighet for å utvikle PCS etterpå. F eks: dersom smertene hadde vart mindre enn ett år viser studier at cirka 15 % utvikler PCS, men om du har hatt smertene 1-5 år er sjansen 21% for å få PCS etter operasjonen. Har du hatt smertene 6-10 år er sannsynligheten 31 % for å utvikle PCS etter operasjonen.

 

* Har man skjært snitt i gallegangen øker sannsynligheten for PCS

 

* Alder har også betydning, men studier viser at økende alder generelt ikke er årsak til økt forekomst av PCS. Sannsynligheten er størst i alderen 20-29 år. Nesten ingen over 70 år utvikler PCS.

 

 

Studiene har ikke vist at tidligere kirurgi, søling med gallesyre eller gallesten under operasjonen øker sannsynligheten for PCS.

 

Hvorfor gjør man slike studier? Jo, disse resultatene kan hjelpe kirurgene med å plukke ut hvilke pasienter som ikke bør foreta fjerning av galleblæren med mindre det er absolutt nødvendig.

 

Man kan utredes for PCS. Utredningen innebærer sannsynligvis at de må inn i buken og titte, men det bestreves at de kan gjøre dette via munnen, en form for gastroskopi (metoden kalles ERCP). De ser da etter adheranser (sammenvoksninger), betennelser, sammentrekninger, skader, de kikker på lukkemuskelen, evt gallestener, gjenglemte klips etter operasjonen etc. De må også gjøre en vanlig gastroskopi for å se etter betennelse i magen eller spiserøret.

 

 

 

Bildeundersøkelser kan avdekke om det er cyster (blærer), betennelser eller andre forandringer i mage, bukspyttkjertel eller lever, eller om du etter operasjonen har fått brokk i spiserør/mellomgulv. Enkelte ganger er det også aktuelt å undersøke blodsirkulasjonen til tarmene. Høyt stoffskifte (f eks som følge av for høy dose levaxin) utredes også, da dette kan gi liknende symptomer. Dette undersøkes først og fremst med en blodprøve.

 

Du må ikke bli brydd eller fornærmet om du forstår at de vurderer deg psykisk også. Psyken har svært sterk innvirkning på tarmsystemet og kan gi sterke smerter og diaré. Slik tilstand kalles irritabel tarm, hvilket er et beskjedent uttrykk når man tenker på hvor ubehagelig lidelsen er. Følg med om ditt ubehag svinger med ditt psykiske overskudd! Psykisk overbelastning er vanskelig å diagnostisere selv, så vær bare glad om en lege tør å ta denne diskusjonen med deg. Mange leger er forsiktige å drøfte denne vanlige lidelsen fordi de vet det er lett å tråkke noen på tærne. Det er lett for en pasient å tro at en ikke tas på alvor. Bildet er i mange tilfeller sammensatt. Utredning av irritabel tarm innebærer uansett nesten identisk utredning som den vi nevner i svaret her (krever en del fler blodprøver, tykktarmsundersøkelse etc), så legen vil kanskje ikke komme inn på dette temaet før en eventuell utredning er gjort uansett.

 

Behandlingen av PCS avhenger av hva man finner under utredningen:

 

 

* Irritabel tarm: Samtaler om hva sykdommen er. Standard medikamentell behandling for lidelsen (det blir dessverre for mye å gå inn på alt her).

 

* Betennelse eller sår i mage eller spiserør: Tabletter som reduserer syreutskillelsen i magen, slik at du i det minste får mindre av én type syre (gallesyre+magesyre).

 

* Forhold som skyldes operasjonen: Avhenger av årsak. Fjerne adheranser. Blokke ut sammentrekninger. Behandle betennelser etc.

 

* "Bare" diare: Kunstig gallesyre (medisin på resept).

 

* Operativ fjerning eller utblokking (evt stenting) av lukkemuskelen mellom gallegang og tynntarmen.

 

 

I siste instans kan det tenkes dere blir enige om å åpne buken for et bedre overblikk, men da bør du ha svære problemer og ha forsøkt alle andre tiltak først, siden slik operasjon gir større fare for komplikajsoner og også adheranser (sammenvoksninger/tilheftinger)

 

Når det gjelder betennelse i gallegangene (kolangitt) kan det stemme med plasseringen av smertene, men man føler seg da også syk, kan skjelve, ha feber og være gul i huden. Har du feber og føler deg syk må du reise til lege umiddelbart. Er du i tvil, sørg i det minste for å få tatt en blodprøve i fingeren som kalles CRP. Dette kan du sikkert bare reise oppom legekontoret ditt å få gjort. Du får svaret etter noen minutter. Men er du syk skal du tilses av lege og det skal ikke vente.

 

Hva kan du gjøre selv (dersom du da ikke er syk og dette kan avventes)?

 

 

* Unngå store måltider, spesielt fettrike.

 

* Ta en ny prat med legen din nå som du har mer å drøfte om. Bli enig om utredning, eller få en betryggende forklaring på hvorfor det i så fall ikke er nødvendig. NB det er ikke alle leger som er like oppdatert på PCS, eller som vet at det eksisterer. Dette gjelder også kirurger.

 

* Lær om irritabel tarm og gjør de anbefalte grepene vedrørende dette. Det skader ikke om du gjør disse grepene selv om du ikke har irritabel tarm.

 

* Forsøk reseptfrie medisiner mot for mye syre i magen. Hjelper disse må du fortelle legen din om det.

 

* Vær flink med oppfølgingen av stoffskiftet så du ikke overdoserer.

 

 

Jeg må ta forbehold om at ditt sykdomsbilde er komplekst. Men her har du et utgangspunkt for diskusjon med legen din i så fall. Kom eventuelt tilbake til oss og vis da til: Postcholecystectomisyndrom. La meg igjen også minne om at du må søke lege umiddelbart dersom du har svære magesmerter, feber eller frysninger.

 

PS: Neurontin kan gi diaré. Tramadol kan gi forstoppelse først og fremst, men kan hos noen heller gi diaré og munntørrhet. For mye levaxin kan gi diaré, nervøsitet, overoppheting etc. Diskuter med legen din om symptomene dine ble verre etter oppstart eller justering på dosene av disse medisinene. Dersom du benyttet disse, og i samme doser, også før besværene startet er det liten sannsynlighet for at dine medisiner kan klandres...

 

mvh oss i Onlinelege.no som samtidig ønsker deg et godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...