Gå til innhold

Råd mot kvalme??


<3 lykke

Anbefalte innlegg

Er 6+2 på vei, og allerede sliter jeg endel med kvalme, og trenger sårt noen tips!!?? Drikker farris, og prøver meg med salte kjeks. Har ingen matlyst, og brekker meg bare jeg åpner kjøleskapdøra..(..hihi..er nesten litt morsomt også...!). Sover mye, men våkner som regel i femtiden på natten av at kvalmen melder sin ankomst..Hehe, prøver å ikke klage her, men håper noen av dere har noen gode råd til meg:-) Ønsker alle sammen en kjempe fin førjulstid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vell ganske forskjellig fra person til person..

Men jeg synes vannmelon funker veldig bra!

(Og synet av sambo som tar oppvasken.. ;) hehe! DET hjelper alltid på humøret!) God bedring!

PS: Kommer du opp med et smart triks, så del det gjerne =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tusen takk for det:-) Gleder meg egentlig sånn over hele graviditeten at jeg finner nesten kvalmen "sjarmerende..." ;-) Dette er aller første gang for meg, og dermed ekstra spennende! Tror jeg får gå med "neseklype" i jula i år...;-) Skal prøve vannmelon jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isimagen

Mitt råd er ingefær, enten i kapsler eller "ingefærte" å raspe bittelitt fersk ingefær i kokende vann. Dette har Mythbusters testa, og det funka for dem - da funker det for meg og :) Hehe.

 

Ellers synes jeg faktisk det fungerer med Sea Band på begge armene. Jeg er superkritisk til såkalt "alternativ medisin" og tror disse båndene først og fremst fungerer pga placeboeffekten - men jeg synes faktisk det hjelper.

Her er info om dem: http://www.seaband.no/

Fås kjøpt på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å spise litt - heele tida! Unngå å bli sulten, eller sliten for den sakens skyld, jeg er aller mest kvalm når jeg er sliten eller sulten. Ellers er ingefær nevnt, det har funka for meg de to forrige svangerskapene - også pasjonsfrukt - nam nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lov å klage vettu.. :) Ikke så lett når man sliter å va positiv HELE tiden..

Tenkte bare si att hvis du har det veldig tufft så er det mulig å kontakte lege og få hjelp der, med kvalmestillende medisin osv. Ikke bra hverken for deg eller lille knyttet" å bli uttørret el få næringsbrist feks.

 

Masse lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ingefærte funker bra for meg også, og mandler, spis mandler:) Ellers er det viktig å hvile mye og ikke stresse. Jeg er lykkelig gravid med nr.4 og dette er foreløpig det som har funka best på meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er i min strax i min 7.uke i mitt første svangerskap, og har virkelig begynt å kjenne på kvalmen... Min kur har vært ifa (pga den salte smaken) og marie kjeks (pga at de "smelter" i munnen, så de er lette å få i seg). Så har jeg prøvd å få i meg så mye vann/veske som mulig! :D Håper det går bedre med oss alle snart! :)

Går mye å tenker på grunnen til at jeg er kvalm, blir ikke mindre kvalm, men mye lettere til sinns! :)

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustne spiker! Sukkertøy altså..

Ikke spesielt sunt, men funker her. Må alltid ha det liggende i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det finnes mange gode råd mot kvalme, håper du finner noe som hjelper godt for akkurat deg! Min egen erfaring er at sea-band, og akupunktur, har god effekt på kvalmen. Sea-band er egentlig akupressur på samme punkt som vi bruker mot kvalme i akupunktur:) Ellers er hyppige små måltider, og sukker/fettfattig mat alfa og omega for meg når kvalmen skal holdes i sjakk... Veldig godt planlagt å være 8 uker i jula da! Hehe;) Merker også at jeg ikke "tåler" å være lenge oppe om kveldene, eller få for lite søvn, da blir alt mye verre. Men nå er faktisk kvalmen min roet seg litt! Håper det gir seg snart for din del også:) Lykke til:)

 

Ps! Jeg har også SKIKKELIG lakris-dilla, men det er ikke anbefalt at gravide spiser mye lakris (Det er ikke helt enighet om dette, men mye kan tyde på at det kan være skadelig) Litt kan vi også kose oss med da;)

 

Klem jordmor og mor til 2 (etter hvert 3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?????

 

Kan lakris være skadelig? Da er jeg ille ute og kjører. Kronisk avhengig av lakris, så synes dollypopp sitt forslag om rustne spiker var genial!!!

 

... men den gang ei... hvor lenge var vel Eva i Paradis??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

grønne epler, syrligheten i de nøytraliserer magen og roer kvalmen,, hjalp på de to første mine og hjelper denne gangen også.. jeg har alltid grønne epler med meg ,,,,,, sunt er det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det utelukkende en sammenheng mellom kvalme og stress. De siste ukene har det vært tøft på jobb med masse stress og lignende. Det ente med at jeg har kastet opp mellom 10-15 ganger daglig de fire-fem siste dagene.

Sykemeldt denne uken og begynner nå og føle meg fin igjen. Går masse turer, sover og slapper mye av.

Merker med engang jeg stresser at kvalmen kommer tilbake.

Mandag er det tilbake på jobb igjen så da får jeg bare være litt flinkere til å ta små pauser og lignende.

Får bare håpe kvalmen gir seg snart. Er nå i uke 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...