Lammelåret Skrevet 19. desember 2010 #1 Skrevet 19. desember 2010 Det var det jeg visste, vil noe hevde, barn har det best med mammaen sin, ihvertfall de første par årene av barnets liv! Artikkelen fra Aftenposten er selveste beviset på at mamma er best, ingen protest. http://lammelaartanker.wordpress.com/2010/12/19/fedre-sniker-seg-unna-tid-med-barnet-dreper-dyr-istedet/
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2010 #2 Skrevet 19. desember 2010 Jeg er enig. Å tvinge far til å ta permisjoner er er naturstridig. Det er mer naturlig for en mann å gå på jakt enn å være sammen med små barn.
Lammelåret Skrevet 19. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 19. desember 2010 Er du sikker på at det ikke skyldes dominerende mødre som legger sterke føringer for hvordan far skal være med sine barn og som dermed skaper usikre fedre?
lille frø, mor til to Skrevet 19. desember 2010 #4 Skrevet 19. desember 2010 Jeg skulle så gjerne ha vært mere sammens med lille pia mi, men måtte ut i jobb da hun var 8 mnd gammel. Pappaen har permisjon nå og på slutten har hun fått barnehageplass. Han har ferie nå for tiden, snakk om å ha fine dager. Jeg føler det litt sånn at når kroppen er på plass, kolikkperioden er over da skal vi kvinner så fort tilbake på jobb som mulig. Og på jobben taes det ikke hensyn til at man har små barn og man blir pålagt en hel del overtidsarbeid. Hurra for likestilling!
Lammelåret Skrevet 19. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 19. desember 2010 Det siste du skriver har ikke noe med likestilling å gjøre, det har med arbeidsmiljø og personalpolitikk å gjøre, evt med arbeidsmiljøloven.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2010 #6 Skrevet 19. desember 2010 For noen menn er det gjerne slik. Men det er ikke alle menn det faller like naturlig for å være far, og det samme kan jo for all del sies for noen kvinner. Men i bunn og grunn tror jeg mødrene føler mer ansvar enn menn generelt når barna er så små. Det betyr ikke at menn er dårlige foreldre, men at det er lettere for dem når barna er litt større. Jeg ser det gang på gang med venner at mennene overlater største parten til mor frem til barna når 2-års alderen, selv om mor trygler og ber far ta mer ansvar. Så man kan ikke alltid skylde på at kvinnen er dominerende og skyver bort far. Med det sagt, så vet jeg selv at jeg nok vil bli en slik dominerende mor, som helst ønsker all kontroll alene. Derfor velger jeg også å få barn alene for å slippe den konflikten det unektelig vil bli. Men poenget mitt er, ingenting er svart/hvitt. Det er ikke alltid kvinnens feil, samtidig som om det ikke er mannens feil om det er kvinnen som ikke klarer oppfylle rollen som hengivende mor.
Lammelåret Skrevet 19. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 19. desember 2010 Eller kan det være slik at det er for lite pappafellesskap blant permisjonsfedre at de trekker mot jakt og konkrete oppgaver istedet for å "kjede seg" sammen med barnet?
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2010 #8 Skrevet 19. desember 2010 Hvordan hadde det blittt sett på om mor heller ville dra på "jakt " en å være sammen med barnet.?Jeg elsker ikke å være mamma ,syns faktisk det er veldig slitsomt.klart det er koselig også.men vil gjrne ha masse fri
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2010 #9 Skrevet 19. desember 2010 Det er endel fysiologiske forskjeller på menn og kvinner som gjør at menn er bedre jegere og kvinner er bedre til å passe barn. Eks så hører kvinner høyere lyder enn menn nettopp fordi vi skal våkne av barnegråt. En mann har ett synsfelt som er langt og smalt,nettopp fordi menn er bedre skikket til jakt. Det har ingenting med usikkerhet hos menn eller dominerende mødre å gjøre:-) 14.05
Lammelåret Skrevet 19. desember 2010 Forfatter #10 Skrevet 19. desember 2010 Vil du gå tidlig ut i jobb er du en dårlig mor! Vil du gjøre ting uten babyen din er du rar og sikkert ikke ordentlig glad i ungen din. Savner du ikke ungene dine når du ikke er sammen med dem er det noe rart med deg. ... iallfall er det det mange uttrykker uten å si det direkte... Ikke rart fødselsdepresjon er tabubelagt og Janteloven råder.
Lammelåret Skrevet 19. desember 2010 Forfatter #11 Skrevet 19. desember 2010 Selvsagt er det fysiologiske forskjeller mellom menn og kvinner, men psykologi og forventninger spiller en større rolle.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2010 #12 Skrevet 19. desember 2010 Vel, da synes jeg rett å slett at det er mannens ansvar å oppsøke andre i samme situasjon, istedet for å velge bort tid med barnet fordi det er enklest. Og trenger det nødvendigvis kun være fedre i permisjon han kan finne på ting med? Her mikses både damer og menn i permisjon, og ellers når de har samvær med barna, for å finne på ting. Synes det er flott slik jeg
LillaGorilla♥♥ Skrevet 19. desember 2010 #13 Skrevet 19. desember 2010 Det det beviser er at det er _noen_ menn som gir blaffen i ungene sine og heller velger jakt enn dem. Og at det er _noen_ kvinner som er så dominerende at pappa aldri får slippe til. Stikkordet er altså noen. Og jeg omgås ingen slike. Her i huset tok mannen ut 3 mnd ulønnet permisjon i tillegg til den ordinære fedrekvoten samt 8 uker ferie på toppen av det hele. Og han dro absolutt ikke på jakt, hverken i skauen eller andre steder. Han tilbragte dagene med datteren sin, med største glede, og gjorde alt jeg gjorde da jeg var i perm. Han har vært en minst like god omsorgsperson for henne som jeg, helt siden hun ble født. Selv nå, etter 5 mnd i barnehage, er det han som begynner på jobben grytidlig om morgenen for å kunne hente henne noen timer tidligere så hun slipper være i barnehage så lenge. Eldste broren hans tok ut 50% av permisjonsandelen da de adopterte barn, og mellomste broren, som er skilt, har 60% samvær med sine barn, altså mer enn moren har. Og til og med hans far, som ble far på en tid der det slett ikke var vanlig at fedre tok seg spesielt mye av barna, var hjemme med barna en tid. Mannfolka i vår omgangskrets er av samme "ulla", og like dedikerte fedre som min samboer og brødrene. Heldigvis. Det gjelder å vele sin mann med omhu- og dessuten stille krav!
Lammelåret Skrevet 19. desember 2010 Forfatter #14 Skrevet 19. desember 2010 Det er helt klart en tendens til at likestilte par fordeler foreldrepermisjonen mer jevnt. Dessuten er det en sammenheng mellom utdannelsesnivå og fordeling av permisjon. I tillegg kan jeg nevne at sørlandske husmødre i større grad er hjemme med sine barn enn mødre andre steder i landet. Sørlandet er stedet å bo for de med gammeldagse verdier!
Lammelåret Skrevet 19. desember 2010 Forfatter #15 Skrevet 19. desember 2010 Jeg er enig i at menn bør ta ansvar, men kan hende de trenger hjelp på veien? Det finnes pappagrupper enkelte steder i landet. Jeg tror at det vil bli mer attaktivt å være i permisjon dersom en har noen å dele den med.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2010 #17 Skrevet 19. desember 2010 Har ikke lest artikkelen. Men jeg kunne aldri tenkt meg å begynne tidlig på jobb og la pappa være hjemme. Ikke fordi han er dårligere far enn jeg er mor men fordi jeg har lyst til å være hjemme med barnet mitt når den er baby rett og slett!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 19. desember 2010 #18 Skrevet 19. desember 2010 Jeg begynte ikke tidlig på jobb, men pappaen tok sin lovbestemte del, PLUSS ekstra lang ferie og ulønnet permisjon, nettopp fordi HAN også ville tilbringe tid med barnet sitt- og for at hun skulle slippe å begynne i barnehage før hun nærmet seg halvannet år. Noen fedre vil faktisk bruke tid på å bli skikkelig kjent med ungen sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå