Gå til innhold

Dilemma i forhold til arbeidsgiver og planlegging av ny graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal om en måned tilbake i jobb etter å ha vært hjemme i permisjon med baby. Jeg jobber i en ganske stor bedrift hvor jeg er ansett som en nøkkelperson i forhold til endel viktige prosjekter (pga min kompetanse og utdanning). Jeg jobber med langvarige og store prosjekter uten å gå for mye i detalj... Da jeg ble gravid sist var vi midt i et slikt prosjekt og hadde neste storprosjekt på vent til det vi jobbet med var ferdig. Fordi jeg skulle ut i permisjon ble det besluttet at neste prosjekt skulle legges på is til jeg var tilbake.

Har snakket med adm.dir nå som virkelig ser frem til at jeg skal komme tilbake slik at vi kan kaste oss over dette nye prosjektet.

For å gjøre en lang historie kort - prosjektet er berammet til å ta ca 2 år, og her kommer mitt dilemma... Jeg og min mann ønsker oss to forholdsvis tette barn, og planen er at vi setter igang med prøving 3-4 måneder etter at jeg er tilbake i jobb. Sist ble jeg gravid på andre forsøk.

Burde jeg fortelle sjefen min at jeg antagelig vil få enda et barn midt i prosjektperioden? Jeg vet det kan bli kostbart å sette igang med noe som igjen må settes på vent og jeg føler meg litt slem hvis jeg går inn i prosjektet og later som ingenting. Samtidig ønsker jeg jo ikke egentlig at sjefen min skal gå rundt og vite om våre babyplaner før det er en realitet, kan jo hende det ikke går like kjapt med nestemann også...

Uff... Noen som har noen ide om hva jeg burde gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at bedrifter som ansetter kvinner i fruktbar alder bare må påberegne seg slik som dette, uansett hva ansvar kvinnen har i jobb-situasjon.

Familie > Jobb

Uten å kjenne dine overordnede er det vanskelig for meg å si hva som er rett å gjøre i din situasjon, med tanke på hvordan de vil reagere.

Er det fare for å bli sagt opp om du sier du planlegger ny graviditet, da dette vil gå utover bedriften? Da ville jeg ikke sagt noe før en graviditet var faktum.

Er de forståelsesfulle og kan finne en løsning på dette sammen med deg, så hadde jeg sagt ifra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...