Gå til innhold

Student bosatt i utlandet. Fødselspenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student bosatt i utlandet, altså ikke medlem av folketrygden, men har lån og stipend fra lånekassen. Vil jeg da få fødselspenger, eller har lånekassen fødselsstipend eller noe i den duren? Og må barnet da evt fødes i Norge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er du ikke medlem av folketrygden? Du har meldt utflytting sv Norge altså? Hvordan kan du da fortsatt motta lån og stipend? Henger ikke på greip.

Jeg tipper du fortsatt er medlem av folketrygden og svaret er da, ja. Jeg fikk fødselstipend da jeg studerte i utlandet. Folketrygden dekket også svangerskapsrelaterte kostnader. Barnet fødes der du ønsker.

Skrevet

Nei,jeg har edt utflytting fra Norge. Dersom man skal oppholde seg mer enn 6 mnd i utlandet må man jo det. Er det da feil at jeg mottar stipend og lån? Finner ikke noe inne på sidene deres ang dette..

Skrevet

Trenger ikke å melde utflytting når man er student. Snodig at du får lån og stipent fra Lånekassen da...

Er du ikke lenger borger av Norge så må du sjekke reglene i landet du bor i

Skrevet

Nei man er automatisk medlem av folketrygden hvis man er student i lånekassen. Har du virkelig meldt utflytting?

For det første må du ikke melde utflytting før det har gått 12 mnd, men mindre du tar lønnet arbeid. Og hvis du er student i lånekassen er du medlem i folketrygden.

Skrevet

Enig, jeg har studert i utlandet i 6 år og dette henger ikke på greip. Du er medlem i folketrygden hvis du mottar lån og stipend. Du tror vel ikke de gir lån og stipend til folk som ikke er registrert som bosatt i Norge? Man melder ikke utflytting når man studerer i utlandet.

Skrevet

Jeg har vært i utlandet lenger enn 12 mnd, men eldstemann begynte på skolen i høst, derfor meldte jeg flytting. Jeg tar nettbasert utdanning som har bare på en høyskole i Norge.

Gjør jeg noe feil her nå?

Skrevet

***Som har base*** skulle det stått...

Skrevet

Glem det jeg sa om 12 mnd. Det gjelder kun hvis du IKKE er student men bare bor i utlandet. Jeg gjentar igjen. Er utdanningen din dekket gjennom lånekassen og du mottar lån og stipend på lik linje med andre utenlandstudenter skal du være medlem av folketrygden. Så svaret er at ja, du gjør noe feil hvis du melder utflytting. Barnet ditt kan selvsagt gå på skole i utlandet selv om du er medlem i folketrygden.

Anbefaler deg å kontakte NAV utland. Det er ikke kult å bomme på reglene her, det kan komme til å svi.

Skrevet

Hele historien:

Jeg bestemmer meg for å begynne på en 5 år lang høgskoleutdannelse som er nett og samlingsbasert.

Dette gjør at vi da kan bo i utlandet iogmed at jeg nå får lån og stipend.

Eldstemann var skolemoden i år, da meldte vi flytting, for at hun ikke skulle være skolepliktig i Norge.

Fuck, hva gjør jeg nå da???

Skrevet

Jeg kikk å det der, men sånn jeg forstår det er det dersom studiene er i utlandet? Mine studier er jo i Norge..... Men jeg har sendt en mail til NAV utland, så får vi se...

Vet om 5-6 andre på samme studie som meg, som bor i utlandet, som har barn som går på skole i utlandet. Skal høre med dem også, for jeg får sikkert ikke svar fra NAV før nyttår..

Skrevet

Jeg har fått to barn i utlandet, mens jeg studerte med støtte fra lånekassen. Jeg fikk foreldrepenger fra lånekassen. Siden jeg fortsatte å studere mens jeg hadde babyer fikk mannen foreldrepenger fra NAV og gradert uttak av permisjonen. Du har sannsynligvis rett på foreldrepenger fra lånekassen, så du må ta kontakt med de. Du får nok ikke penger hos NAV. Å melde flytting skal ikke ha noe å si, for du har ikke meldt utvandring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...