Gå til innhold

Skremmende utvikling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor i Sverige og vet dere hva? Her får man ikke lov til og ta ut foreldreledighet mens barnet er i barnehage, og barn får ikke begynne barnehagen før dem er 1 år. Kjempe bra synes jeg.

Men her kan man ta ut foreldreledighetsdagene på enden 1/8 1/4 !/2 eller 1 hel dag. Så kan kan jo ha barnet 1/2 dag i barnehagen og så være foreldre ledig 1/2 dag.

Men det forutsetter faktisk at man er på jobb den !/2 dagen som barnet er i barnehage. Dette er noe som forsäkringskassan (Sveriges motsvarighet til NAV) ringer og sjekker opp med både jobb og barnehage både hvis dem misstenker juks eller bare som rutine sjekk.

Synes det er topp jeg, for man er jo foreldreledig for og være hjemme med barnet!

En annen ting som jeg synes er bra her er at man får bare ha barnet i barnehage i arbeidstiden + reiseveien til/fra jobben. (eller skoletiden + reisetid til/fra skole hvis man studerer)

Er man arbeidsledig eller foreldreledig med søsken så får man bare ha barnet 15 timer i uka i barnehage.

Kanskje Norge har noe og lære foreldrene i landet. Jeg synes hvertfall Norske foreldre generelt sett trenger og lære seg at det er dem selv som burde ta vare på de barna dem har satt til verden og ikke barnehagene.

Skrevet

Beklager, det er den oljen som gjør oss så bortskjemte på velferdsgoder i dette landet.

Skrevet

Høres ut som en flott ordning. Her har Norge absolutt noe å lære!

Her er det jo nesten slik at en blir sett på som unormal om en ønsker gi barnet fridager eller har korte dager for f.eks en 4-åring.

Skrevet

Det er vel ikke greit og utnytte disse velferdsgodene av den grunn?

Skrevet

Det er vel ikke utnytting så lenge man holder seg innenfor regelverket. Sno seg i systemet, heter det. Ikke at jeg liker det altså! Men skjønner at det er lett for enkelte å gjøre det så lenge "systemet" tillater det.

Skrevet

Da burde systemet vært revurdert. For det kan jo virkelig ikke være meningen at staten sier seg enig i at man kan være pappaledig og levere barnet i barnehagen istedenfor og ha feire selv.

Skrevet

Hva gjør man i sverige hvis en av foreldrene jobber kveld/natt da??

Skrevet

Kveld vet jeg ikke, for barnehagene er ikke åpne på kvelden så da får vel den andre forelderen være hjemme med barna eller man får ha barnevakt. Men det må man vel i Norge også? Eller har dem begynt med kvelds/natt åpent siden jeg flytta fra Norge?

Men ved natt jobb så får man ha barnet i barnehage motsvarende sovetid. Husker ikke helt hvordan det var men er vel vanlig med frem til 15 - 16 tiden en gang.

Skrevet

Det er jo nettopp det som sies i artikkelen i Aftenposten: Det burde være ulovlig å motta pappaperm-penger og ha plass i en barnehage med offentlig støtte samtidig.

Skrevet

Ja men det rekker ikke at aftenposten skriver at det burde vært ulovlig. Det er jo staten som må gå inn og gjøre en forandring.

Er helt uhørt at folk gjør sånn og synes det er greit. Dem burde ikke hatt barn i første omgang når dem ikke er interessert i og være sammen med dem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...