Mor di! Skrevet 18. desember 2010 #1 Skrevet 18. desember 2010 Var ute for å levere julekort i dag, og kom til et hus der døren var åpen, men ingen åpnet. Det første som falt meg inn var å legge kortet i postkassen, men mannen ville bare åpne døren og legge kortet i gangen. Jeg syns det er frekt, hva syns dere? Det endte med at vi la det i postkassen :-)
Bolla med 2 små <3 Skrevet 18. desember 2010 #6 Skrevet 18. desember 2010 Kommer an på hvordan dere kjenner de dere skulle levere julekort til. Er det noen dere kjenner veldig godt kunne dere også åpnet døra og ropt hallo. Men hvis de ikke er familie eller veldig gode venner ville jeg kanskje syntes det var litt frekt
Tante Blås Squaw Skrevet 18. desember 2010 #7 Skrevet 18. desember 2010 Kommer an på hvor godt man kjenner vedkommende, jeg ville ikke blitt fornærmet om jeg fant en hilsen fra nære venner i yttergangen )
Mamma`en til godgutten Skrevet 18. desember 2010 #8 Skrevet 18. desember 2010 Som flere sier her så kommer det ann på hvor godt man kjenner de. Jeg hadde nok lagt det i postkassen.
Gjest Skrevet 18. desember 2010 #9 Skrevet 18. desember 2010 Synes igrunn det er frekt bare å kjenne på døra når ingen åpner jeg:-)
Gjest Skrevet 18. desember 2010 #10 Skrevet 18. desember 2010 Jeg ville åpnet døra og ropt hallo. Om ingen svarte så ville jeg lagt kortet i gangen. Jeg sender bare julekort til folk jeg kjenner og folk jeg kjenner hadde ikke blitt fornærma over noe slikt. Her går vi litt inn og ut av husene alt ettersom;)
Renate :-) Skrevet 18. desember 2010 #11 Skrevet 18. desember 2010 Enig med henne ett par hakk over, frekt å bare kjenne på døren mener nå jeg. får og gir gavekort til mange jeg ikke vil kalle mer enn fjerne venner og bekjente...
Tante Blås Squaw Skrevet 18. desember 2010 #13 Skrevet 18. desember 2010 Får legge til at jeg er oppvokst på bondelandet, der sånt var veldig vanlig )
Gjest Skrevet 18. desember 2010 #14 Skrevet 18. desember 2010 Bor også på bondelandet og her går vi inn og ut av husene og det er herlig å bo i et åpent miljø der folk er vennlige, rause og alltid har en kopp kaffe på lager. Og forrige fredag ble jeg veldig glad da jeg kom hjem og fant en dunk rødvin på kjøkkenbenken. Vibilen hadde visst vært innom:) Blir ikke forundret over alle som klager på at nordmenn er kalde og et lukket folkeslag når man mener at det å ta i døra, eller åpne døra, er frekt.
Gjest Skrevet 18. desember 2010 #15 Skrevet 18. desember 2010 Jeg var en av de som svarte og jeg bor ikke i Norge og har ikke bodd i Norge på mange år:-) Kommer nok mer an på hvordan man bor (landlig, by osv), enn hvilket land man bor i. Jeg har bodd i flere forskjellige land og synes absolutt ikke nordmenn virker kalde eller lukkede til sammenlikning. snarere tvert imot.
Gjest Skrevet 18. desember 2010 #16 Skrevet 18. desember 2010 Jeg synes heller ikke det, men det blir ofte sagt at det er vanskelig å bli kjent med nordmenn, at vi er vanskelig å komme innpå, at vi er litt kalde og at vi liker å holde oss mest for oss selv. Og når man samtidig leser innlegg om dette og at man helst ikke skal komme på besøk uten å ringe først, at man ikke kan ringe til visse tidspunkt, om folk som ikke åpner døra når noen kommer uanmeldt på besøk, osv osv. i rekken av klager over "utidige og frekke" ting andre mennesker gjør så kan jeg forstå hvor utsagnene om oss nordmenn kommer fra.
Gjest Skrevet 18. desember 2010 #17 Skrevet 18. desember 2010 Men, tror du dette er annerledes i mange andre land? Det er ikke mitt inntrykk. Jeg synes det er en lettelse å være på ferie i Norge fordi folk generelt er så høflige og blide her, det samme sier mannen min og hans familie, som ikke er norske. Prøv å bo i Frankrike i noen år..hehe,
Mrs. Bouquet Skrevet 18. desember 2010 #18 Skrevet 18. desember 2010 Jeg bor også på bondelandet, men her er det bare gamlinger som er så frekke at de åpner døre og evt. roper hallo.
Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 18. desember 2010 #19 Skrevet 18. desember 2010 Som dei fleste andre seier eg: Det kjem litt an på kor godt du kjenner vedkommande. Kort i gangen frå familie/nære vener hadde ikkje gjort meg ein ting.
Gjest Skrevet 18. desember 2010 #20 Skrevet 18. desember 2010 Etter min mening er det utrolig uhøflig OG frekt gjort å åpne andres ytterdører, så fremt man ikke har en avtale. Det er derfor vi har ringeklokke! Og hvis døren ikke blir åpnet etter at man har ringt på, så er det enten ingen hjemme og døren står ulåst ved et uhell eller en forglemmelse, eller man vil ikke ha besøk. Her i huset aktivierer vi så godt som alltid alarmen når vi går ut døra. Men, så har vi to innganger og det har såvidt hendt at den ene døra har blitt stående ulåst. Hvis noen da åpner døra så aktiveres alarmen, og det er ikke morsomt å bli oppringt på jobb med spørsmål om man kjenner til at noen går inn i huset. Hos oss er det lås på døra fordi låsen skal brukes, og vi har ringeklokke fordi vi ønsker at folk skal melde sin ankomst ved å ringe på og ikke bare valse inn. I tillegg er dører og vinduer merket med alarmselskapets logo, slik at man trenger ikke komme og si at man ikke er advart mot å åpne en tilfeldigvis ulåst dør.
Gjest Skrevet 18. desember 2010 #21 Skrevet 18. desember 2010 Ja det samme tenkte jeg på. Det hender så godt som aldri at jeg ikke skrur på alarmen, men glemmer innimellom å låse døra. Her rusher politiet inn raskt ved alarm og det er ikke moro om det er fordi en venn var innom med julekort. Dyrt blir det også. Men nå regner jeg med at hovedinnleggeren følte seg rimlig sikker på at det ikke fantes alarm i dette huset da. Man bør respektere en lukket dør synes jeg, selv om jeg gjentar meg selv.
Gjest Skrevet 18. desember 2010 #22 Skrevet 18. desember 2010 Kom nå plutselig på at i alarmkontrakten vår så står det at en lukket dør er det samme som en lås dør og det blir regnet som innbrudd selv om døra er ulåst. (dette var ikke myntet på deg hi)
Mor di! Skrevet 19. desember 2010 Forfatter #23 Skrevet 19. desember 2010 Hei igjen! =) Bare for å ha det på det rene: Vi åpnet ikke døren for å se om det var noen hjemme! Mannen kikket i sprekken, og da så han at det ikke var låst. Det er mulig å se om døren er låst utenfra på enkelte dører :-) Vi vet med sikkerhet at det er noen venner vi kunne ha gjort det med, og da kunne jeg ha ringt vedkommede og sagt at vi la et kort i entreen. Dette er snakk om et vennepar vi treffer til middag/tur 2-3 ganger i året. Vi bor forsåvidt på landet, men jeg hadde likevel syntes det var litt sært om noen hadde åpnet døra som vi ved en forglemmelse hadde glemt å låse for å legge inn noe i entreen. Ser ut når jeg leser svarene at flere er enige, og at jeg ikke trenger å føle meg prippen ;-)
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 19. desember 2010 #24 Skrevet 19. desember 2010 Der jeg bor nå er det vanlig å aldri låse dørene og gå rett inn til hverandre. Ringeklokke er det ikke på husene. Uvant for oss, så halve bygda har sett mannen min naken ;-) Jeg skvetter så, så hvis jeg spiller høy musikk eller noe så låser jeg dørene for plutselig står de i stua ;-)
meg & to små vampyrer Skrevet 19. desember 2010 #25 Skrevet 19. desember 2010 Ja, det er frekt. Om ingen åpner døren er det fordi de vil være i fred.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå