Gå til innhold

Da har Nav avslått grunnstønaden min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i høst fått påvist cøliaki og da har man rett på grunnstønad pga fordyret kosthold. Jeg har hatt magesmerter/diare/lav jern/følt meg totalt utslitt. Jeg gått ned 20 kg i vekt. veier nå ca 50 kg (171 høy)

jeg har blodprøvesvar som indikerer at jeg kan ha cøliaki, jeg har biopsier som sier at det kan være forenelig med cøliaki.

Jeg har spist glutenfri kost i 2 mnd og føler meg frisk- for første gang på mange år!

Eneste måten for å få Nav til å innvilge dette nå, er å utsette kroppen min for et stoff jeg ikke tåler, og ta nye tynntarmsbiopser, som kanskje kan overbevise de.

vel, lyser vel gjennom innlegget at jeg er skuffet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke legen din hjelpe med en bekreftelse eller noe?

Det er jo helt håpløst, er ikke den billigste maten akkurat!

Skrevet

Jeg forstår at du er skuffet, men det er vel slik at du må ha en diagnose og en bekreftelse på diagnosen fra lege for å få innvilget grunnstønad.

Skrevet

Legen på sykehuset la med en god begrunnelse. Hvor alt dette sto. men alikevel, må de ha det svart på hvitt med også tynntarmsbiopsisvar.

(jeg hadde bare lett økning av intraepiteliale lymfocytter- et bilde som KAN være forenelig med cøliaki)

Hi

Skrevet

Jeg har også fått påvist cøliaki, (har de samme symptomene som deg + litt til) men for å få den grunnstønaden som du også prøver å få, så må du nok gå gjennom en grundig utredning, og utsette kroppen din for et stoff som du ikke tåler.

Dvs hvis det er blindtesten du tenker på, så skal du spise glutenfritt i de 5 ukene det tar å gjennomgå testen. Du vil selvsagt bli syk de gangene du får gluten, men det er bare 3 av 5 ganger og det er det verdt. Deretter må du få en bekreftesel fra spesialist som du legger ved søknaden. Da vil du nok få innvilget stønaden

Jeg prøvde også å søke før jeg var ferdig utredet, da på bakrunn av blodprøveprøvesvar/gastroskopi /biopsi, men fikk avslag.

Skrevet

Skjønner at du er skuffet, men NAV må nødvendigvis være strenge.

Ellers er det mye å spare på å bake selv. Det blir dessuten ofte bedre enn mye av det glutenfrie du får på butikken.

Skrevet

Det kan lønne seg å ta turen til Sverige og du ikke bor kjempelangt fra, der er matvarer for cøliakere mye billigere enn i Norge.

Skrevet

Hmmm.. to av barna våre har cøliaki.

På ene datteren vår var det helt tydelig på gastroskopien, men på hun andre var resultatet litt mer usikker siden vi ikke hadde gitt henne så mye gluten i perioden før gastroskopien.

Vi har likevel ikke hatt noe problemer med å få godkjent grunnstønad? Har jo lagt med resultat og bekreftelse fra lege og ikke vært noe innsigelser på det.

Så lenge du ikke har fått en godkjent diagnose, så syns jeg faktisk at du burde provosere med gluten. Jeg skjønner veldig godt at det ikke frister, men for å få både grunnstønad og med. oppfølging så er du jo avhengig av en korrekt diagnose;)

Har selv måtte provosere på mine barn og det er ingen god følelse!

Men heldigvis så går det jo over:)

Skrevet

Til 22:17

Har jeg misforstått noe? Har vært til utredning og legen på sykehuset mente jeg hadde cøliaki. Ut fra de svar jeg hadde både på blodprøver/biopsier. Er det noen videre utredning?

Jeg har ikke noen avtaler videre. For noe mer?

Denne blindtesten har jeg ikke hørt om.

Legen jeg var hos på sykehuset sa at hvis jeg ikke fikk det innvilget måtte jeg spise glutenkost i 3-4 uker for så å ta ny biopsi.

Spiser jeg slik kost i 3 uker, blir jeg graantert kjempe dårlig (sengeliggende) med både oppkast, diare osv..

HI

takk for svar foresten

Skrevet

Jeg er 22.17, jeg er blitt utredet på sykehus, og fikk der beskjed om at, hvis jeg skulle få innvilget søknad om grunnstønad, så måtte jeg ha gjennomført blindtest på gluten, i tillegg til de prøvesvarene jeg hadde fra før. Så jeg gjennomgikk en 5 uker lang blindtest for å få enda en bekreftelse på det vi allerede visste.

Skrevet

var det legen din på sykehuset som informerte om den blindtesten?.

Har også vært hos ernæringsfysolog, hun nevnte heller ingenting om en slik blindtest.

Øknomien her i huset er ikke den beste, så var litt skuffende dette. men må vel bare klage (?) og få en ny utredning.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...