Firekids Skrevet 18. desember 2010 #1 Skrevet 18. desember 2010 Det var om indiske damer som jobbet som surrogatmødre. For meg kjentes det HELT feil. Det blir kjøp og salg av kvinnekroppen uansett hvordan man vender på det.
Lemonia Skrevet 18. desember 2010 #2 Skrevet 18. desember 2010 Jeg har ingen problemer med bruk av surrogatmor. Forutsetningen er at det skjer i ordnede former som sikrer både surrogatmoren og foreldrene. I USA er det f.eks. krav til at man skal ha en viss inntekt, man skal ikke være økonomisk avhengig av å være surrogatmor. I Canada har de faktisk ikke lov å betale surrogatmoren, hun skal gjøre det gratis (men får selvsagt dekket alt av utgifter i forbindelse med prosessen). Blir det gjort på den måten synes jeg det er en fin mulighet for de som ønsker det (man kan gjøre hva man vil med sin egen kropp) å hjelpe barnløse. Jeg ser ikke på det som mer kjøp og salg av kroppen enn f.eks. bruk av donorsæd eller donoregg. Er det frivillig og alle parter blir ivaretatt kan jeg ikke med beste vilje se at det er noe galt i dette. I denne dokumentaren synes jeg imidlertid ikke at surrogatmoren ble ivaretatt. Det var tydelig at surrogatmødrene her i hovedsak var fattige som trengte pengene for å få et bedre sted å bo eller bare hjelpe familien sin. Det føltes som direkte utnyttelse av familier i en vanskelig økonomisk situasjon, og her var det åpenbart kun fokus på de vestlige foreldrene som ønsket seg barn.
ungmortil3 Skrevet 18. desember 2010 #3 Skrevet 18. desember 2010 Ja jeg så på det og rynket igrunn på nesen under hele programmet..
AO3 Skrevet 18. desember 2010 #4 Skrevet 18. desember 2010 Jeg vet ikke helt hva jeg skal synes om surrogati generelt, men jeg har mye lettere for å synes det er ok hvis surrogat og familien som skal ha barnet er på noenlunde samme sosiale hylle. Noe som åpenbart ikke var tilfellet i denne dokumentaren. Må også si jeg var litt overrasket over at kvinnene tydeligvis tilbrakte graviditeten på klinikken, i overfylte rom?? Eller misforsto jeg? Jeg fikk ikke med meg starten av programmet. Ellers har jeg sett andre program om surrogati, med surrogatmødre i USA, som jeg har reagert langt mindre på. Jeg sier ikke at surrogati er uproblematisk, men jeg tror det gjøres på en bedre måte enn i dette programmet mange steder... Eller er jeg bare håpløst naiv?? Jeg vet ikke...
karolineb Skrevet 18. desember 2010 #5 Skrevet 18. desember 2010 Hei!! Har sett det programmet før, men jeg så noe mye mer sjokkerende på tv4 fakta..dette handlet om leger som bestemte om man kunne ta abort eller ikke, dokumentaren var fra frankrike og der kan de ta abort når som helst om de finner medisinske feil, hun ene var i uke 37 og da snakket de om å gi henne to uker og tenke på...helt drøyt, jeg satt og måpte så si hele programmet, det de gjør er å drepe babyen med en injeksjon før den så må fødes, helt forferdelig ekkelt!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå