Anettemor82 Skrevet 18. desember 2010 #1 Skrevet 18. desember 2010 Gutten vår er straks 3 år og overhodet ikke klar for å slutte med bleie. Han nekter for både å ha tisset eller bæsjet og vil ikke sitte på do. Jeg vet at en kanskje skal gjøre når de er motiverte, men hvordan kan jeg få han motivert? Har så lyst å begynne med avvenningen nå siden han er så stor.
mai mammaen til to Skrevet 18. desember 2010 #2 Skrevet 18. desember 2010 gutten min på 2.5 sluttet nå for en mnd siden. jeg begynte i sommer med å prøve å få han til å gå på do. men han nektet... nå i høst har jeg latt han gå uten bleie mye hjemme... han har tisset og tisset og tisset seg ut. men plutselig en morgen sa han, mamma jeg tisser... da tisset han i bleien. han så helt forfjamset ut.. da skjønte han hvordan det føltes når han tisset.. etterpå det ble det mye bedre. han fikk klistremerke når han satt på do og to når han tisset og tre når han bæsjet. hehe.. nå holder det med jubel.. jeg ville hoppet i det å prøvd. jeg gjorde det samme med eldste og hun sluttet da hun akkurat var fylt 2 år...
mamman til to gutter Skrevet 18. desember 2010 #3 Skrevet 18. desember 2010 Vi begynte å øve på og sitte på do før han ble gammel nok til å skjønne hva han skulle, så han var vant til å sitte der når vi virkelig nærmet seg bleieslutt. I perioder var han veldig flink og satt på do flere ganger om dagen og tisset (eller hvertfall gjorde et godt forsøk) hver gang, i andre perioder gadd han ikke å sitte der. Vi brukte klistremerker for å motivere. Jeg hang opp et "skjema" med ruter, tror jeg begynte med 6stk, for hver gang han satt på do og det kom noe (for han var jo egentlig vant til å sitte der fra før), så fikk han et klistremerke. Når alle rutene på arket hadde klistremerke i seg, så fikk han en liten overraskelse (feks, en magisk klut, en liten bil). Han var vel ca 2,5år når vi begynte med det og det tok litt tid før han skjønte sammenhengen og at det var gøy å få klistremerke, men når han først hadde fyllt opp det første arket og fikk gave, var han vel ca 15 ganger på do i løpet av de neste timene (og han klarte å presse ut noe hver gang, så klistremerke ble det...). Etterhvert gikk han heldigvis lei klistremerkene, men fortsatte å gå på do likevel. Vi kuttet ikke ut bleia før han klarte å gå på do og vi kuttet ikke bleia i barnehagen før han greide en dag hjemme uten uhell. Etter han sluttet har det vært noen ganger det har kommet noen dråper i trusa og et par ordentlige uhell, men stort sett har det gått veldig bra. Han sluttet litt før han var 3år og kunne nok sluttet tidligere, men ettersom han ble storebror når han var ca 2år og 9mnd, så ville vi ikke mase om å slutte med bleie akkurat da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå