Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #1 Skrevet 17. desember 2010 Vi skal feire vår første jul i vårt nye hjem på hjemtraktene. Min mann rekker desverre ikke hjem, men vi får ferie allikevel. Jeg har invitert svigermor og to svogere uten barn hjem til meg, siden det er mest praktisk for meg og barna. Dette har vært helt ok inntil nå... NÅ vil ikke svigermor feire her, hun vil være hjemme hos seg. Han ene svogeren synes det blir tungvindt for han siden han er kubonde. Det betyr at jeg må kjøre gaver, trøtte unger ti km hver vei, samt at jeg ikke får feiret julen i mitt nye hjem. Sitter å lurer på om jeg skal trasse og ikke reise dit. Ferie vår vanlige jul så kan dem feire sin, men da tror jeg at svigermor (som er veldig hjelpsom med barna) blir meget fornærnet. MEN hvorfor skal JEG føye dem!! De er tre stk og spiser 8-9tiden, VI er tre stk og kan gjærne drøye maten litt, men iallefall kan barna gå å legge seg istedet for å slite dem totalt ut... Hva ville dere ha gjort??
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #2 Skrevet 17. desember 2010 Selv om hun ikke vil feire med deg betyr det vel ikke automatisk at du må dra hjem til henne,vel? Du har jo bestemt deg for å feire i ditt eget hjem. hold deg til det, du. Og blir hun sur sier du bare at det blir for mye å drasse på å dra til henne.. ikke noe vits å lage noe styr ut av ingenting..
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #3 Skrevet 17. desember 2010 Jeg skjønner kubonden. Svigermor er litt sær da.... men man kan ikke tvinge folk til å feire jul med en om de ikke vil. Du får feire hjemme med barna du
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #4 Skrevet 17. desember 2010 Om du skal feire med svigermor hadde jeg lagt inn ønske om at middagen blir servert på ettermiddagen og gaveåpningen rett etter slik at dere kan komme dere hjem før det blir for seint. Dessuten bør hun hjelpe deg med å få kjørt hjem gavene. Sist jul når vi overnattet hos foreldrene mine, og hadde både vogn og annet utstyr med, måtte pappa kjøre gavene våre hjem med tilhenger. (ja, i overkant mye gaver i vår familie)
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #5 Skrevet 17. desember 2010 Jeg ville ha fortalt svigermor det du har skrevet her ang kjørevei, spisetider, trette barn (hva med å overnatte der) og spurt pent om hun ikke vile revurdere det? Hvis ikke må du jo tenke etter hva som er viktigst for deg, at dere får feiret hjemme i eget hus eller at dere får feire sammen med noen. Jeg tror ikke barna har noe vondt av å være litt trette en kveld, og svigermor + sønner kommer sikkert til å forstå at man ikke kan spise kl 20 00 med barn tilstede som helst skulle ha åpnet gaver for to timer siden. Jeg syntes ikke du bør gjøre noe på trass ihvertfall, med litt godvilje og smil så klarer man det meste og det erjo tross alt jul:)
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #6 Skrevet 17. desember 2010 Hold julefeiringen som planlagt du Blir for mye å drasse med seg gaver, barn +++ du skal jo nyte feiringen du også. Ikke lag noe styr ut av det, men si det blir for mye å drasse på og at julefeirningen foregår hos dere. Kan jo eventuelt kompensere med et besøk i romjula..
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #7 Skrevet 17. desember 2010 10 km. hver vei! Oi oi, hvilken langtur! Herregud, slutt å sutre. Enten så kjører du en stakkars mil frem og tilbake eller så feirer du alene med ungene
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #8 Skrevet 17. desember 2010 10 km er ikke langt, men aldri om jeg hadde fraktet med meg gavene fram og tilbake. Svigermor høres forresten passe sær ut, og dersom hun ikke ønsker å feire med dere kan hun bare få sitte hjemme med kubonden sin!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #9 Skrevet 17. desember 2010 Få deg litt mer ryggrad, og bestem deg for at du skal feire jul i ditt nye hjem. Svigermor sitt tap. Å mer stressende for ungene med tanke på mat, gaver, legging, overtrøtte barn, reise hjem, styre med legging. Nei, hold deg hjemme og kos deg du
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #10 Skrevet 17. desember 2010 Ok da, det er ikke uberlangt, MEN det er jo forbanna like langt/kort for dem... Vi feriet jul med dem i fjor og spiste kl 21.. Pakkene ble åpnet ca kl 22 så barna fikk hele fem min med lekene før de sloknet. De var så spente hele dagen at de sto opp kl 06 og begynnte å sutre for at de var trøtte kl 18 og jada... Saklig svada... Kjenner at jeg har minimalt lyst til dette i år, det er jo derfor jeg, i god tid, inviterte dem alle hit...
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #11 Skrevet 17. desember 2010 Nei, sitt alene på julekvelden du.... Etter ungene har lagt seg... 1 mil???? hahahaha.... ja, stakkars barn, om du planlegger litt. Det går an å overnatte, vet du
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #12 Skrevet 17. desember 2010 Skal hun liksom være hjemme og lage jul bare for barna, da..? Synes det høres litt stusselig ut, jeg. Hadde nok vært litt irritert til å begynne med men hadde svelget den kamelen og kjørt avgårde med forventingsfulle barn. Hva så om de blir trøtte? Det er jo julaften!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #13 Skrevet 17. desember 2010 Jeg hadde feiret som planlagt hjemme og sagt at det er helt opp til dem om de vil komme eller ikke( vi feirer hjemme etter vi fikk to barn og så kan de som vil komme til oss). Og nå som det er små unger i hus åpnes gavene før middag. Ikke aktuelt å la ungene gå glipp av gaveåpningen for at det er etter deres leggetid og de ikke klarer å holde seg våkne. Julen er for ungene mener jeg. Så flytter vi heller åpningen av gavene når de blir eldre. Svigerforeldrene mine har valgt å feire hjemme(svigermor har aldri kommet til oss for å feire, men svigerfar har brukt å komme en liten tur. Men ikke i år) deres tap. Mine foreldre kommer og vi gleder oss.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #14 Skrevet 17. desember 2010 Forresten er det flere enn meg som trives i sitt eget selskap og ikke har problemer med å være hjemme uten hele slekten rundt seg. Deilig med litt tid for seg selv.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #15 Skrevet 17. desember 2010 10 Km synes jeg ikke er noe å klage over, men middag kl 20 er jo horribelt når man skal ha pakkeåpning med småbarn etterpå!!! Du får si at enten spiser dere middag i 17 tiden ellers så blir dere hjemme! Det hadde jeg gjort!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2010 #16 Skrevet 18. desember 2010 Det er ikke relevant hvor langt det er til din svigermor, du inviterte dem til å feire med dere og n¨å trekker hun seg plutselig kun dager før jul. Nei, du har ingen plikt i å måtte feire med dem. I tillegg høres det ut som de ikke er serlig tilbøyelig med når de skal spise selv med barn inn i bildet. Så hold dere hjemme med god samvittighet:)
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2010 #17 Skrevet 18. desember 2010 Jeg hadde vært hjemme hos meg selv. Siden jeg inviterte til meg først uansett! Og for ungene sin del, så slipper de turen. For egen del, slipper å være alene om gaver og trøtte unger. Og for prinsippet sin del! Må innrømme at jeg håper svigermoren min setter seg på bakbeina og vil feire jul hjemme. For det skal hun få lov til! Men hun må bare ikke tro at vi kommer... :-D (Svigerfri jul hadde vært fint. Har hatt svigerjul i 6 år nå. Er LEI av å ha dem til jul!)
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2010 #18 Skrevet 18. desember 2010 Jeg ville gjort ett av to: 1. Sagt fra at vi feirer hos oss. Alle som ønsker er hjertelig velkommen. 2. Dersom vi ble invitert på julemiddag ville jeg tatt imot, og fått kl.slett for middagen. Om den er kl 18 eller senere, ville jeg ha hatt pakeåpning hjemme ca kl 16. Ungene får ta med seg noe nytt til farmor, og vi drar på julemiddag. Spiser middag og dessert der, drar hjem og legger barna når de er trette, og åpnet en flaske vin med min mann på kvelden. Slik har vi faktisk feiret jul i mange år og det fungerer utmerket. Vi spiser grøt hjemme før pakkeåpning, åpner pakker, drar til svigers på middag med nye leker, og drar hjem i normal tid.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2010 #19 Skrevet 18. desember 2010 Skjønner ikke problemet.. Du har jo innvitert de hjem til deg. Det betyr vel at dere skal være hjemme?? Om de takker nei, betyr vel ikke automatisk at dere må dra dit?! Forsto ikke den jeg.. Dere skal feire hjemme, de takket nei til å komme. Er det ikke slik det egentlig er?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå