Gå til innhold

Barn som ikke klarer si sv-lyden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har barn som ikke klarer den lyden? Bopsi er 3,5 nå, og bytter ut sv med fj. Hun sier "fjart", "fjinge", "forfjinne" og "fjerige". Andre som har vært borti dette? Hun snakker egentlig veldig bra, har en veldig voksen setningsoppbygging og et svært godt ordforråd, men mange har problemer med å forstå hva hun sier fordi hun bytter ut bokstaver. Hun har også vansker med å si r, g og k. Når snakket deres barn tilnærmet "rent"? Jeg synes disse feilene er utroøig sjarmerende, men det er slitsomt for henne at andre voksne ikke skjønner hva hun sier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønne vår er snart fem år game, og klarer fortsatt ikke å si -sv.

Eller, han klarer jo å si det hvis han konsentrerer seg, men i dagligtale blir det "fampebobb fijkant" o.l.

Ja, for han sier ikke "r" heller.

Han har også et språk som er langt over normalen for alderen sin.

Tok en språktest på ham for et år siden, og da lå han blant de øverste 2% i landet.

Jeg mener å ha hørt at unger som har et velutviklet språk, og et unormalt godt ordforråd, ofte kan slite litt med å snakke reint.

De klarer ikke "alt", de heller, og har "valgt" å fokusere på flere ord heller enn å snakke renere.

Ikke sikkert at det stemmer, men det er jo logisk?

Jeg forstår at du er redd for at det skal være slitsomt for datteren din, men jeg tror ikke at du skal bekymre deg. De fleste lydene vil nok komme av seg selv ganske snart, og om hun har en lyd eller to som mangler, skal det ikke være noe problem å forstå henne.

Vi har i alle fall ingen problemer med at folk ikke forstår vår sønn, selv om han mangler to lyder.

Lykke til ;)

Skrevet

Datteren vår lå faktisk også innenfor de øverste 2% i følge "tidlig språkutvikling blant norske barn" så det er muligens noe i det du sier der. Hun vet selv at hun sier feil og ler av seg selv når hun prøver å uttale sv-ord. Det er sikkert ikke noe å bekymre seg for, og jeg gjør egentlig ikke det, men jeg hører liksom ingen andre barn som uttaler disse ordene slik, og har tenkt litt på at det kanskje er litt rart;)

Skrevet

Det kommer!!!

Vår 6 åring snakket rent etter sommerferien i år. Når han var 3,5 år hadde ikkehan snakket i det hele tatt i mer enn ca 8-9 mnd... De siste to årene har vokabularet hans utviklset seg noe helt enormt, men r, k og t kom altså i sommer. R kan komme så sent som når barna er 8 år, først da gjør man noe med den hvis den ikke er kommet allerede..

Vi var nesten litt "flaue" når gutten vår ikke ble forstått av besteforledre, tanter og onkler og andre voksne, men måtte bare innfinne oss med at han ikke hadde et bedre språk og valgte å ikke fokusere på dette, men heller hjelpe han å gjøre seg forstått eller "oversette" for de som ikke skjønte... Lillebror på 3,5 her snakket rent med klare tydelige lyder/ord og lange setninger når han var 20 mnd!!!

Ta tiden til hjelp og snakk tydelig med han tilbake, det vil komme!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...