Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #1 Skrevet 17. desember 2010 vi har en sønn på 5 år som går i barnehage,han har riktig nok begynnt i ny barnehage i august 2010.han er prematur og ble født 2 1/2 mnd for tidlig,han har ingen premature trekk med trenger litt oppføling ang språket..den barnehagen han gikk i tidligere behandlet oss som foreldere som dritt.og sønnen vår gråt ver dag for han ikke ville ditt.di hadde så si bare negative ting og komme med også..nå i den nye barnehagen får han fortsatt hjelp fra spt i form av en time med språk hjelp i uka...jeg er hjemmeværende med min andre sønn på 1 år,samt hans far er sykemeldt så vi er hjemme begge to..vi valgte og ha han hjemme fra barnehagen litt nå og da og så har han hatt en del luftveis infeksjoner.nå skal han begynne på skolen til høsten og ppt er inni bildet. hun dama som skal ha det ansvaret for vår sønn i form av tilrettelegging med tanke på skole,har aldri truffet oss eller barnet men har alikevel tenkt og sende inn bekymrings mld til barnevernet for at han har hatt en god del fri..hu var grisefrekk i munnen også.er dette riktig.føler dette helt feil,skjønner liksom ikke problemet. hadde han ikke hatt det bra så skulle jeg skjønt det,men han har hatt fri fra barnehagen.??????????sinnsykt
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #2 Skrevet 17. desember 2010 Her vil jeg tro det ligger mer bak.....
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #3 Skrevet 17. desember 2010 - 5 år, skolegutt neste år. - dårlig språkutvikling? og foreldrene holder ham hjemme fra barnehagen, som blir betraktet som en god arena for språkutvikling. Kan vel være et tegn på at dere ikke skjønner omfanget av problemet...? Stakkars HI, jeg skjønner at dette ikke er lett, men barnevernet kan faktisk bidra med hjelp og støtte - som gjør overgangen fra barnehage til skole enklere for gutten. Barnevernet vil vurdere meldingen for å se om det er noen grunn til å iverksette undersøkelser, og gjør de det ønsker de å samarbeide med dere.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #4 Skrevet 17. desember 2010 Uff. Hvis jeg skal prøve og skjønne hennes tankegang, tenker hun nok på et utvidet omsorgsbegrep der alt skal være tipptopp. Og hun tenker seg kanskje da at dere nekter sønnen deres hjelp for språkproblemet sitt, ut fra logikken om at barnehage er bra og foreldre er middels bra for barna sine. Denne dama må jo ha en skrue løs eller to, men hun har makt til å sende bekymringsmelding. Av og til syns jeg en advokat burde gripe fatt i slike ivrige meldere, for de har jo en taushetsplikt å ta vare på. De skal ikke sende melding bare fordi de har en dårlig magefølelse. Men jeg vet at barnevernssjefer besøker folk som jobber med barn nå, og oppmuntrer dem til å sende flere bekymringsmeldinger. Jeg tviler vel på at barnevernet kan gjøre noe bare fordi sønnen deres ligger litt tilbake i språkutvikling, men de har vanligvis mange følere ute på om foreldrene er dyktige nok i forhold til barn med ADHD, Aspergers, og funksjonshemninger ellers. Hvis barnevernet starter undersøkelse på dere der de innhenter vanligvis taushetsbelagte opplysninger, er det lurt å skaffe en advokat. Det er nemlig meget stressende å sette seg inn i lover, regler, rettigheter og plikter helt alene.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #5 Skrevet 17. desember 2010 Er du mindre begavet NN 22:32? ALLE har makt til å sende bekymringsmeldinger!!!! Og dersom man virkelig er bekymret for et barn, bør det ikke stå noe i veien for å kontakte barnevernet - heller ivrige meldere enn instanser som melder for skjelden. Når man tenker som deg opplever man at barn som Christoffer dør. http://utdanningsnytt.no/Files/PDF%20av%20Utdanning/Utdanning%2020%202010.pdf Og barnevernet tar ikke barn ut av hjemmet fordi de synes det er gøy, det har de heller ikke mulighet til - og det er ikke det de jobber mot når de får bekymringsmeldinger heller. Herre fred....
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #6 Skrevet 17. desember 2010 Jeg har selv barn som har vært forsinket med språk. Ekspressive språkvansker. Dvs at ungen forstod, men kunne ikke uttale/snakke selv. Og jeg har barn med ADHD, Tourette's og litt til.... En skal ikke ta fri fra barnehagen bare for moro, når barnet trenger treningen. Det hjelper ikke at du syns han kan være hjemme, fordi han har hatt litt mange infeksjoner. Har han det alle dager dere har holdt ham hjemme? Neppe. Og da er barnehagen den plassen han skal være på. Om så bare akkurat for treningen..... Dette kan du lage avtaler med barnehagen om. Du MÅ tenke lenger enn til hva du syns her og nå!!! Skole neste år, og hva da om ungen henger etter? Dette fikser seg ikke selv, forstår du. Det er omfattende trening, som han sikkert skulle hatt for 2 år siden, for å nå igjen jevnaldrende. Jeg må si at det er ikke helt rart at barnehagen sender bekymringsmelding til barnevernet. Og du bør bare høre etter der....
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #7 Skrevet 17. desember 2010 Her er det nok mer som du enten ikke forteller oss om eller ikke har evne til å se selv. Bare på innlegget ditt er det ting som ikke høres bra ut. Tror du bør gå litt i deg selv, synes det er kjempe bra at barnevernet tar tak og at barnehagen også gjør dette.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #8 Skrevet 17. desember 2010 Barnevernet skriver jo alle rapportene sine i tilfelle de får nok bevis til å ta saken for Fylkesnemnda. Og det er jo en viss forskjell på blåmerker og redsel hos et barn, og at det er hjemme fra barnehagen. Barnehagen er ikke engang obligatorisk. Så ja, jeg syns det er å skyte spurver med kanoner hver gang noen uteblir fra eller ikke ønsker et behandlingsopplegg. Hjemmeundervisning er lov her i landet!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #9 Skrevet 17. desember 2010 Kommentaren "her må det ligge noe mer bak" uteblir selvsagt ikke når noen skriver inn om at de er meldt til Barnevernet! Hva tror dere ligger bak - rus - vold??
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #10 Skrevet 17. desember 2010 hehehe.. Dette har ikke med hjemmeundervisning å gjøre, kjære nn 22:49 Og dette er ikke å skyte spurv med kanon, men heller med å skyte elefanter med luftgevær........ Du aner tydeligvis ikke hvor viktig språket er. Omsorgssvikt har ikke bare med blåmerker og redsel.... Tror du skal lese deg litt opp på temaet
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #11 Skrevet 17. desember 2010 han har fått den treninga hele veien fra han fyllte tre år ,på kurser fra spesial pedagogisk tjeneste. han har vert med på prematur prosjekt med oppfølging og tester fra han ble født frem til at vi var på siste møtet i dag og det er ikke slik at ikke han kan prate heller forstår.men han sliter med et par bokstaver og uttalelser ellers er gutten helt topp på alle måter..og di vet at jeg er positivt innstillt til språkhjelpa vil jo selfølgelig det beste for sønnen min...men hva hadde du gjort om du hadde følt at di ansatte i en barnehage behandlet deg og din sønn heller datter som ingen ting da,hadde du funnet deg i det????????
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #12 Skrevet 17. desember 2010 hehehe.. de behandler deg da ikke som "ingenting" De vil hjelpe, og ser tydeligvis at dere trenger mer hjelp enn de råder over Du har et bilde av barnevernet som er svartmalt og sykt. Helt enkelt...... De er der som en ressurs for dere, og kan få dere inn på hjelpetiltak du ellers bare kunne drømme om å få At dere går på kurs, hjelper barnet lite, dersom barnet ikke er med hver gang, og dersom dere ikke følger dette NØYE opp hjemme. At mitt barn har hatt større vansker enn ditt, betyr dessverre ikke at dere ikke trenger hjelp. Og da mer hjelp enn barnehagen kan tilby.. Noe jeg tror bunner i dere foreldre, dessverre..... Og en ting til.... Snakker du slik du skriver, så trenger dere hjelp..... Prøvde å la være å ta det opp, men gudbedre hvor dårlig rettskrivingen din er.....
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #13 Skrevet 17. desember 2010 problemstillinga er at vi følger opp alt av kontroller språkgrupper osv enda så skal en fra ppt sende en bekymringsmelding,selvom hun ikke har truffet oss noen gang,men hun har lovet et møte med henne snart et år......hva med og prate med oss da???? men det det handler om er fraveret di gangene fra bhg. dette er fravær ikke misshandling... du som da er så begavet burte vite at det er en stor forskjell på di 2 tinga elller????
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #14 Skrevet 17. desember 2010 Det handler da ikke om mishandling! - det dreier seg jo om et barn/ en familie med utvidet behov for hjelp og støtte, og det er det dere får, ikke anklager om mishandling. HI: Hva tenker du på når du hører ordet "barnevern" - hvorfor? Tenk over dette: har jeg et korrekt bilde av hva barnevernet gjør og hvordan de jobber?
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #15 Skrevet 17. desember 2010 Må nok si meg enig med 23:04 her. Har selv et barn som jeg holder hjemme litt i perioder da jeg jobber hjemmefra på kveldene. Vet ikke hvor mange ganger jeg har spurt bhg om hun faller utenfor på noe måte, og samtidig gitt beskjed at de må si fra med en gang om de merker noe. Her er det langt fra noen problemer knyttet til språket, og heller ingen andre ting. Likevel er jeg obs på dette, og må si jeg finner det litt merkelig at du ikke tenker i de baner?! Jenta mi er heller ikke skoleklar førstkommende høst, noe som også er av stor betydning i forhold til ditt barn.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #16 Skrevet 17. desember 2010 det er jo han vi er på språkkurs med da...kanske på tide og få seg briller???ikke vet jeg.du skjønte jo ikke problemstillinga..
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #17 Skrevet 17. desember 2010 Kanskje du skal lese dine egne innlegg, HI? Se littegrann på rettskrivingen? Joda, jeg forstår. MEN siden de likevel melder dere til barnevernet, så er det noe du ikke har fått med deg i hvordan dere takler dette.... Sånn er det bare...... Jeg har aldri blitt meldt til barnevernet selv om mitt barn ikke hadde språk som 3-åring(ikke språk i hele tatt, nektet å si noe som helst). Men jeg har utenom dette, alltid hatt godt samarbeid med barnevernet. Og jeg har fått MYE hjelp Vær positiv til barnevernet, og du vil bli litt overrasket der, tenker jeg
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #18 Skrevet 17. desember 2010 prøv og forstå p.stillinga da... ikke sitt og dikt opp andre ting. dessuten nyter ikke vi alkohol heller rusmiddler..og er motstander av vold så den må du dra lengere på landet med..
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #19 Skrevet 17. desember 2010 Vet du hva, jeg er helt enig i at hun burde prate med dere før hun sender en melding til bv. Bv sitter med masse ressurser en gutt som deres kunne nytt godt av. Men dette er ikke poenget her egentlig. Poenget er at hun har gått forbi dere som foreldre og sendt melding uten å snakke med dere. Hvem vet, om dere hadde vært i god dialog, kunne set tom vært en felles forståelse for å sende en melding - eller en søknad til barneverntjenesten dersom gutten deres hadde behov som bv kunne dekke. Skjønner godt du er frustrert. Hilsen bv- ansatt.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #20 Skrevet 17. desember 2010 Til deg her oppe som spør om jeg er mindre begavet. Hvis de som jobber med barn har makt til å sende bekymringsmeldinger når de vil, hvorfor i alle dager finnes det da retningslinjer for når de er pliktige til å sende meldinger??
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #21 Skrevet 17. desember 2010 Det er stor forskjell på "å ha makt til å sende en melding" og til "å ha plikt å melde".
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #22 Skrevet 17. desember 2010 Men i retningslinjene for opplysningsplikt er det også nevnt opplysningsønske, dvs en melding på melderens eget initiativ. Det er ikke bare opp til den ansatte selv.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #23 Skrevet 17. desember 2010 du forstår jo ikke engang at 22:50 prøver å støtte deg......
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #24 Skrevet 17. desember 2010 Sitat fra loven: "Uten hinder av taushetsplikt etter § 21 skal helsepersonell av eget tiltak gi opplysninger til barneverntjenesten NÅR det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf. lov om barneverntjenester § 4-10, § 4-11 og § 4-12. Det samme gjelder når et barn har vist vedvarende og alvorlige atferdsvansker, jf. nevnte lov § 4-24." Uthevelse gjort av meg. Dette betyr at taushetsplikt i mildere tilfeller kan være, eller er til hinder for å gi opplysninger. Som apropos har Distriktspsykiatrisk senter plikt til å sende bekymringsmelding når det er fare for liv og helse. Sett i lys av dette blir jo meldingen om HIs barn bare dum. Vanlige mennesker kan sende bekymringsmeldinger om hvem som helst, men også de kan havne i et dårlig lys hvis de sender falske bekymringsmeldinger stadig vekk.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #25 Skrevet 17. desember 2010 Også over til noe helt medisinsk! Jeg har jobbet på et sykehus som kontorrotte og var en stundt utplassert ved øre nese hals avdelingen. Der så jeg flere tilfeller av barn som slet med luftveier, astma undersøkelser osv. Og det aller mest vanlige blandt disse barna er at mandlene deres er altfor store. Og når man foretar inngrepet og fjerner mandlene kommer gjerne språket frem og luftveisplagene går helt bort. Snakk med legen din å hør om du kan få sønnen din inn på en konsultasjon for akkurat dette. Hvis barnet ditt på noen måte spiser lite og er veldig var for hva han spiser kan dette være akkurat det dere burde utrede for. Og det er best å gjøre det nå før han begynner på skolen. Lykke til. Barnevernet samler ikke på unger skal du vite, dem gir dere den hjelpen dere trenger. Be heller om å komme innenfor PPT og få inn en logoped. Personlig syntes jeg det er supert at dere tilbringer mer tid som familie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå