Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #1 Skrevet 17. desember 2010 Jeg skal fullføre vgs når gutten min på 4 mnd er gammel nok til å gå i barnehage, men hvordan er det med stipend og slik når man har en liten en? Jeg flytter sammen med barnefaren, vil jeg ikke ha rett på noe som helst da? Ikke forsørgerstipend eller noen ting? Vet ikke hvordan det skal gå. Var på lånekassen sine sider og så at med inntekten til samboeren min så får jeg ingenting. Stemmer det?
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #2 Skrevet 17. desember 2010 Du har jo rett på lån og stipend som alle andre. og forsørgerstipend dersom dere har lav inntekt - som alle andre!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #3 Skrevet 17. desember 2010 Ifølge lånekassen sine sider har samboer for høy inntekt til at jeg kan få forsørgerstipend. Borteboerstipend får jeg ikke, så jeg får vel max 1000 kr i mnd eller noe? Det et jo ingenting. Samboer kommer aldri til å gå med på å betale alle utgifter og forsørge meg og gutten våres alene. Får vel bare bo hver for oss mens jeg studerer da, selv om man ikke akkurat blir rik av det heller. Og ja- jeg vet jeg får det samme som "alle andre", visste bare ikke hva "alle andre" faktisk hadde rett på. takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #4 Skrevet 17. desember 2010 Nei, du får mer enn det da. Du får vel ca 80 000 i året, litt større doser i august og januarl.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #5 Skrevet 17. desember 2010 Men studielån kan du vel få? Det går vel ikke på inntekten til samboeren din?
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #6 Skrevet 17. desember 2010 Du får jo studielån som alle andre. Forsørgerstipendet er jo bare på en 1000 lapp i mnd. Men du får vel rundt 6-7000 kr slik som alle andre som har fullt lån og stipend.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #7 Skrevet 17. desember 2010 "Alle andre" tar opp lån eller jobber ved siden av dersom de ikke bor hjemme hos foreldre eller blir forsørget av mannen. Det er vel ingenting i veien for at du kan ta en jobb ved siden av og mannen passe barn? F.eks kveldsjobb eller helgejobb!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #8 Skrevet 17. desember 2010 Du har rett på studielån og så kan du jobbe som veldig mange andre studenter må.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #9 Skrevet 17. desember 2010 Hva med når han er borte da? Jobber i nordsjøen og er 2 uker borte om gangen. Så nei, har ikke råd til barnepass fra morgen til sent på kveld. Fatter ikke hvorfor det alltid kommer et svar som "skaff deg jobb som alle andre" før de helt vet hvordan situasjonen er. Selvfølgelig hadde jeg gjort det om det var mulig.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #10 Skrevet 17. desember 2010 Og gutten? skal han bare være alene hjemme? Har ikke familie her som kan passe han, BF er ofte i nordsjøen og som student har jeg ikke råd til å skaffe dagmamma på ettermiddagen, i tillegg til barnehage. Jeg vet at jeg ikke kan kreve mer og at jeg skal være fornøyd med de mulighetene vi har i Norge osv, jeg blir bare litt irritert over svar som får det til å høres så enkelt ut å bare skaffe seg en jobb når man har små barn. Enkelte har vel kanskje noen til å se etter barnet mens de jobber. Men kan skaffe meg studielån ja, eller bare bo for meg selv.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #11 Skrevet 17. desember 2010 Hvilket studie skal du gå? Jeg bor sammen med barnefar og har utbetalt studielån/stipend: 6600 kr (januar og august 17000), jobber 3-4 dager i mnd (på dagtid):2500 kr og barnetrygd: 790 kr i mnd. Vi har alle pengene i en pott og fordeler til regninger først for så å dele så vi har likt med "lommepenger". :-) Du kan nok ikke forvente å bare få penger for å studere. Men jeg kan garantere at hvis dere tenker litt på hva dere bruker penger på, og kanskje prioriterer litt annerledes, så går det nok fint:-) Tror ikke du skal "misunne" alenemødre. De kan ikke lese i helgene feks. Du kan velge å gjøre dette hvis samboeren din tar ongen ei helg+++ tusen andre fordeler du har! :-)
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #12 Skrevet 17. desember 2010 Du kan få - lån og stipend - barnetrygd - kontantstøtt om du bruker dagmamma - ekstra inntekt om du jobber litt
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #13 Skrevet 17. desember 2010 Men da har du jo en kjempemulighet til å jobbe når mannen din er hjemme fra nordsjøen. De færreste har en mann som er hjemme 2 uker sammenhengende.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #14 Skrevet 17. desember 2010 Du har i alle fall en dårlig holdning! Er det et seriøst forhold du er i? Hvor gammel er du? ALLE kan ta et studielån!!!! Også du! Mannen din er faktisk hjemme 4 uker om gangen. I de 4 ukene kan du saktens ha deg en liten ekstrajobb i helgene f.eks. servitør.. kassadame.. osv.. BF kan saktens betale hele husleie.. Han betaler jo helt lik husleie uansett om du bor der eller ikke. Han tjener dessuten svært bra. Om du ikke velger å bo med han, må han betale barnebidrag.. Så spiller liten rolle økonomisk for han om han bor med deg og betaler noen ting for deg eller om han ikke bor med deg og betaler barnebidrag. Men er jo helt sikkert bedre for han å ha deg og barnet sitt under samme tak. Hva tjener du nå? Får du foreldrepenger? Legg av litt hver mnd da... BF kan da også betale bhg plassen.. Mens du studerer.. så kan du betale den like lenge etter du er ferdig med studiene.. Altså... om dere ikke klarer å prate økonomi med hverandre.. så er det noe grunnelggende galt i forholdet deres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå