Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #1 Skrevet 17. desember 2010 Hva gjør dere for å få øknomien til å gå rundt? Hva er dere sparer inn på? Tips til hva jeg kan kutte ned på. Føler jeg bor på jobb, og ikke ser datteren min noe særlig.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #2 Skrevet 17. desember 2010 Vær påpasselig med strømmen, skru av lys osv i rom du ikke oppholder deg i. Unngå å bruke tørketrommel om det ikke er stort behov. Ta storhandel når du får lønn og fyll opp skaper og fryseboks slik at du slipper å gå på butikken så ofte da det kan fort bli unødvendig dyrt. Husk at både brød, pålegg og melk kan fryses. Handle på tilbud/ billigere varianter, f.eks First Price, Euroshopper osv. Spis hjemme istedet for restauranter og fast food sjapper. Ta med lunsj på jobb, istedet for å gå på kafe. Kan du gå eller sykle istedet for å kjøre, så gjør det.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #3 Skrevet 17. desember 2010 Jeg har jobbet mye i redusert stilling da barna var små, jobbet da nattevakter, og mannen min og jeg byttet på å være hjemme med barna. Slik slapp vi også unødig barnepassutgifter, i tillegg til at vi fikk kontantstøtte. Videre er det nok viktig å ikke spise ofte på restaurant, da blir det raskt dyrt, i alle fall for oss som er 6, snart 7 stk i familien.. Ferieturen kan også raskt bli en dyr utgiftspost, lurt å planlegge i god tid, finne gode tilbud etc.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #4 Skrevet 17. desember 2010 Spare inn på? ...kjenner ikke til det. Jo, du kjøper deg et gammelt hus som ikke koster skjorta, og pusser det opp gradvis ettersom barna blir litt større. Detter kjøper du en bil du ikke trenger å ta opp lån for å ha råd til. Dermed kan du jobbe redusert
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #5 Skrevet 17. desember 2010 I tillegg til en del av de andre tipsene baker vi alt av brød selv Handler stort noen ganger i året i Sverige Går bare ut å spiser noen få ganger i året Drar på bilferie i Norge og Sverige eller ferie hos foreldrene mine som bor i Lofoten(vi bor i midt Norge) Lager det aller meste av middagen selv(ikke pose mat) Sjekker prisen på alt. Det er f.eks veldig stor forskjell på tannbørsteprisene. Den jeg kjøpte i dag koster 11,5 kr på obs(vet det finnes enda billigere), mens tilsvarende koster 28 kr andre steder. Kjøper ikke unødvendig klær og yngste arver klær fra søster og søskenbarn. Klipper ungene selv Går bare på kino ca. 1 gang i året Fyller bensin på søndagene Bruker lite vaskemidler(bra for miljøet og sparer penger) Har alle forsikringene samlet og gjennom fagforeningen til en gunstig pris. Har ikke doble forsikringer. Er ikke ute og fester, men koser oss hjemme med en flaske vin Dette var noe.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #6 Skrevet 17. desember 2010 Takk for råd folkens, men gjør jo egentlig noe av dette fra før av. Vi bruker kanskje 5tusen imnd på mat/husholding. (glutenfri kost) har ikke fått stønad fra nav. Husleien er 7tusen. Strøm/nettleie ca 1000. tv/internett ca 500 forsikringer 2000 bensin/disel 1500. Har 2 biler Lån (min samboers) 2000 (flere lån) fra tiden før vi møtte hverandre klær/utstyr 1000 svømmeanlegg 200 treningsstudio 500 Vi spiser så og si aldri på resturant, kino har jeg vært engang i år. Vi er "på byen" kanskje 1-2 ganger i året. Tørketrommel har vi ikke. Handler kjøtt på svigermorskode på gildes utslagsbutikk (billigere enn i vanlig butikk) Har barnepass ordning privat. Så har ingen barnehageutgifter.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #7 Skrevet 17. desember 2010 Føler ikke at vi kutter veldig ned, i stedet har vi planlagt så vi ikke er avhengig av to fulle inntekter, vi har valgt å bo i en treroms leilighet i motsetning til de fleste av våre venner som bor i rekkehus/enebolig. Leiligheten er heller ikke strøken, og vi pusser opp etterhvert som vi får råd, bl.a. velger vi å leve med et halvdårlig kjøkken enda et år til vi har råd til å pusse opp. Er statsansatt og har billig boliglån i statens pensjonskasse. Viktigst av alt, ingen bil! Vi bor sentralt og trenger derfor ikke bil, og her sparer vi nok mye, tenk om vi skulle hatt lån på en splitter ny bil, med forsikringer, bensin og avgifter. Vi sykler, kjører kollektivt og er medlem av bilkollektiv. Vi har fortsatt litt å gå på i forhold til ferier og restaurantbesøk, men skal jobbe redusert begge to etterhvert, så da blir det Norgesferier og færre turer på restaurant/byen. Men med små unger er det uansett ikke så ofte man har anledning til slikt... I perioder er vi også flinke til å storhandle en gang i uka, har faktisk laget 4-ukers middagsmeny med tilhørende handlelister. Da blir det mindre impulshandling på storkiosken osv, og mye sunnere middagsmat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå