Gå til innhold

Ang Barne og familie tjenesten...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 8år som jeg har blitt kaldt inn i møte på skolen da dem er bekymret for han. Dem mener han er utrolig og lei seg en del.

Jeg kjenner absolutt ikke denne gutten dem beskriver, min sønn er glad, energisk, og veldig lett å lese om han er lei seg, sint, oppgitt,klar,glad osv.

Men jeg ønsker jo selvfølgelig som alle andre mødre kun det beste for min sønn. Var i samtale med læreren og han ville ta kontakt med bft, (hjelp tenkte jeg, dette fikk seg til å knyte seg langt ned i magen)

Læreren ville gjerne ta kontakt med Barne og familie tjenesten for at dem skulle hendvende til barne og ungdoms psykratien.

Hvordan vill vi bli mottat ? hva skjer ? hvor lang tid må vi påvente en evt behanlingstid og sist men ikke minst hendvendelser som skal til bft for å få en hendvisning til bup innebærer dette mange hjemme besøk osv ?

Vet det siste spørsmålet hørtes ganske rart ut men jeg liker rett å slett ikke saker som har med bft av enkle grunner at dem aldri stilte opp for meg når jeg var yngre og min erfaring er at dem bruker for mye tid og energi på folk som ikke trenger hjelpen dems og mange andre som faktisk ikke trenger hjelp MÅ motta hjelpen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du;)

Skjønner ut fra det du skriver at du er skeptisk til å få hjelp fra bff, og skjønner det hvis du opplevde å ikke få hjelp da du var barn selv.

Hvis sønnen min ikke hadde hatt det bra på skolen, ville jeg ha ønsket å finne ut av hva som er årsaken(e) til det. Kanskje det ikke er så dumt å få litt hjelp til det? Hvis du er skeptisk til bff kan du kanskje foreslå til skolen at du ber fastlegen din henvise til BUP i stedet for å gå veien om bff? Det er nemlig bare fastlegen og barnevernet / barn og familietjenensten som kan henvende til BUP. Det kan jo også hende at læreren / skolen tenker at sønnen din kunne trengt litt mer hjelp fra bff enn bare en henvisning til BUP. Det kan du jo spørre de om?

Jeg jobber selv i barnevernet. Jeg vet ikke hvordan kommunen der du bor er organisert, men her jeg jobber ville nok henvendelsen gått til barnevernet, det er jo vi som kan henvende til BUP. Når vi får slike henvendelser sier loven at vi må gjennomføre en undersøkelse før vi kan sette inn hjelpetiltak (som feks henvendelse til BUP). Noen undersøkelser er omfattende og noen er gjennomført etter bare en samtale med foreldre og eventuelt barnet. Undersøkelsen skal uansett ikke gjøres mer omfattende enn nødvendig, og den skal gjennomføres så langt det er mulig i samarbeid med foreldrene. Dessuten er det slik at et hjelpetiltak er et tilbud om hjelp. Dere bestemmer selv om dere ønsker hjelpen eller ikke, og eventuelt hva slags hjelp dere ønsker.

Lykke til, og husk at både skolen og bff er der for å hjelpe deg og sønnen din.

Skrevet

Alternativt kan du henvende deg til PPT i kommunen din, de kan feks observere sønnen din på skolen, drøfte saken med deg og skolen eller gjøre andre tiltak. Jeg forstår at kontakt med barnevernet kan virke skummelt - men kan du heller tenke at det er en kjemperessurs å kunne diskutere saken med fagfolk? Kanskje finnes det også et Ressursteam på skolen der både barnevernet, ppt og helsestasjonen er representert. Dette kan væe en ok plass å drøfte saken for å vurdere hvor du kan få best hjelp. Husk at en ved å gripe tak i problemer tidlig har enormt mye større sjangs til å snu en negativ utvikling med liten innsats, enn dersom en venter - bra at skolen har tatt sin bekymring opp med deg! Fagfolkene ønsker å gjøre en god jobb og er ikke ute etter å "ta" noen. Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...