Gå til innhold

Hvordan innrede kjøkkenet hensiktsmessig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er snakk om et bitte lite kjøkken i en åpen løsning mot stue. Vi har to vegger å sette opp skap, skuffer og hvitevarer på. Ene veggen er på 3,2 meter, andre på 2,4 meter, de møter hverandre i hjørne. Vi vil ha et høyskap med kjøleskap/frys, et med komfyr/mikro, vi må ha vask med plas til søppelbøtte under, oppvaskemaskin og platetopp med ventilator over. Sitter og tegner på IKEA Homeplanner, men finner ikke ut av hvordan det er best å plassere tingene i forhold til hverandre. Får jo en trekant uansett, men hva blir mest praktisk i lengden? Noen som er gode på slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt råd er å ikke ha platetoppen inntil skap eller vegg, og ha høyskap med ovn stående til høyre på en vegg eller "frittstående" uenig vegg på en av sidene. Vi må løfte inn mat i ovnen med venstre hånd, noe som kan bli tungt, og står innklemt i en vegg når vi skal steke/koke.

Ellers ville jeg hatt skuff med søppelbøtter under vasken. Ikke velg den minste vasken om du handler på Ikea, den er vending fin, men det spruter over hele kjøkkenet om du har litt trykk på vannet:-)

Lykke til med oppussing!

Skrevet

vask (med søplebøtte) og oppvaskmaskin bør stå i nærheten av hverandre. Det bør være minst en ledig side ved siden av platene på komfyren så du kan ha noe å sette varme ting på der.

Vurder å ha stekeovnen høyt og adskilt fra platene.

Anbefaler å ha mest mulig kolonialskuffer. Mye greiere enn å stå på hode inne i et underskap for å finne ting.

Sjekk ut hvor du har 3-faskontakt og vann/avløp før du tegner. Det blir veldig mye billigere hvis du slipper å flytte på disse tingene.

Vurder et skap i passe høyde med uttrekksplate og stikk-kontakter inne i skapet til kaffetrakter, mixmaster osv.

Skrevet

Vi trenger ikke ta hensyn til hvor de elektriske tingene og rørene er da det er nybygg det er snakk om.

Jeg tenkte også på det med plass på begge sider av platetoppen, men uansett hvordan jeg vrir og vender på det, så "kolliderer" noe liksom. Fikk noen tips her av dere nå, skal gi det et nytt forsøk. Takk for hjelpen :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...