Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #1 Skrevet 16. desember 2010 Har en hund på snart to år, som slikker noe helt vanvittig på alt!! Er spesielt begymret for at han slikker mye på seg selv; poter, beina, buken...redd at skal få våteksem pga dette..kan han det? Hvis vi gir han hånda, kan han slikke til vi får svømmehud...han er helt ekstrem... Noen som vet hva dette kan komme av?
Snuskomrusk Skrevet 16. desember 2010 #3 Skrevet 16. desember 2010 Stereotypisk adferd som overdreven slikking kan være en reaksjon på stress. Dvs at hunden prøver å koble av ved å slikke på ting (dette gjør at hormonet seratonin blir frigjort i hjernen, og hunden blir roligere). Prøv å se om hunden gjør dette ifb med noe, feks etter å ha lekt voldsomt, herjet med eller tygget på bein/spist noe den syns er kjempegodt. Dette kan også være en lært adferd, at han feks har lært at mor eller far gir meg oppmerksomhet dersom jeg slikker mye på meg selv eller på de (all oppmerksomhet, både å bli snakket til, sett og kjeftet på teller). Det er vanskelig å stille en diagnose uten å ha sett hunden gjøre dette, jeg ville anbefalt deg å ta kontakt med en god, positiv hundeinstruktør i nærheten for konsultasjon. Ofte skal det ikke mer enn en time til før du får råd om hvordan håndtere dette videre Ønsker deg lykke til
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #4 Skrevet 16. desember 2010 Ja, har nevnt det for dyrlegen før, men da var han ikke så ekstrem som nå.. Fikk bare beskjed om å følge med på om pelsen/huden forandret seg... Må kanskje snakke med dyrlegen igjen.. Takk for svar
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #5 Skrevet 16. desember 2010 Wow, takk for svar!! Skal ha svaret ditt i bakhodet og følge med på han framover,ja!!
Snuskomrusk Skrevet 16. desember 2010 #6 Skrevet 16. desember 2010 Du kan også prøve et produkt som heter DAP, kan fås som spray, halsbånd eller stikkontakt,som i bunn og grunn er feromoner som hundemoren utskiller når valpene er små. Dette har effekt på noen hunder, men langt i fra alle.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #7 Skrevet 16. desember 2010 Takk for gode råd Kan nok kanskje se nå,når jeg tenker tilbake at han har fått endel oppmerksomhet rundt det... men han gjør det også ofte når han legger seg... Fått litt å tenke på,ja:) Takk:)
Snuskomrusk Skrevet 16. desember 2010 #8 Skrevet 16. desember 2010 Bare hyggelig, håper dere finner ut av det
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #9 Skrevet 16. desember 2010 Signerer Zoee sitt svar. Tenker også at det kan ha noe med behov/tilfredsstillelse av behov å gjøre? Gir du hunden det den trenger av mental stimuli, blir den brukt mentalt ofte nok? Ofte holder det ikke bare med en gåtur/tur i skogen, men mentale utfordringer, lære nye ting, rett og slett bruke hodet. Tenker at evt stress kommer av for lite stimulans.... Du skriver ikke noe om hva slags rase dette er, noen krever jo mer mental stimuli enn andre... Tror ikke, med strek under tror, at det kan være noe fysisk. Da slikker den ikke overalt.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #10 Skrevet 16. desember 2010 Det er en nydelig liten dsg Han får turer, trener klikker, har "tenkeleker", får herjeleke, springer fritt ute, litt hobbyagillity og masse kos:) Blir litt dårlig med utetid når det er så kaldt..han er en frysepinne uten like:D Men da prøver vi å finne på ting inne...finne ting på kommando, lære nye ord/triks osv.. han går litt i dvale om vinteren og vil helst ligge foran peisen. Takk for svar:)
Multimamma<3<3<3 Skrevet 17. desember 2010 #11 Skrevet 17. desember 2010 ah, dsg er herlig Har hatt en selv, ei lita tispe, så vakker atte... Får håpe du finner ut av det,virker som om den blir stimulert nok Ta kontkat med en god hundeskole. Hvor i landet bor du? Kan hende jeg kan anbefale noen Hilsen jeg som skrev om mental trening
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #12 Skrevet 17. desember 2010 Ja, han er helt fantastisk skjønn Stimuli varierer selvfølgelig fra dag til dag, men tror han nok, ja. Men kan sikkert skjerpe meg på vinteren, bli flinkere på hjernetrimmen. Bor like utenfor lillesand:)
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #13 Skrevet 17. desember 2010 Ok. Jeg har forslag til hjelp her i Østfold, men det blir litt feil for deg da. Masse lykke til )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå