Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #1 Skrevet 16. desember 2010 Jeg kan feire jul hvor det skal være og stortrives, men om julemiddagen blir svineribbe i stedet for fåreribbe er hele kvelden ødelagt. Blir ikke fest med trasig mat. Ellers kan jeg spise det aller meste enten jeg liker det eller ikke, selv svineribbe, så lenge man kan forsyne seg lite av hovedrett og mye av sideretter. Men ikke på julaften. Flere som ikke kommer i stemning uten de kjente og kjære luktene i huset og smakene på fatet?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #2 Skrevet 16. desember 2010 Mannen min er vokst opp utn fst matrett på juleaften. Det synes jeg er sååå rart. Vi har alltid det samme, og det skal mine barn også ha. Jeg er enig med deg!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #3 Skrevet 16. desember 2010 Ja, på julaften skal alt være som det alltid har vært ;o) Vi skal feire jul hos svigers i år, jeg har alltid vært hos min familie mens mannen har vært annethvert år hos oss og sin familie... Og vi har det helt anderledes enn dem. Mannen min sier han liker seg bedre hos min familie enn sin for vi har det alltid så koselig selv etter pakkene, med at vi spille spill, prater og ler ;o) Hos dem river de opp pakkene faderlig for så slår de på tv... Pluss at de har ikke samme tilbehøret som vi pleier å ha til pinnekjøttet, og de har feil dessert!!! Vel nå har vi fått barn og "må" ta annethvert år begge to, så jeg har løst det med at mamma lager dessert og pappa lager tilbehør som jeg tar med meg til svigers ;o) Mannen min har begynt å spise det samme som oss så det var faktisk han som spurte om de kunne gjøre det ;o) Gutten min kommer til å få en strålende jul hos bessen og besto, men jeg gleder meg mest til neste år ;o) ;o)
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #4 Skrevet 16. desember 2010 Må ha fåreribbe, kålrabistappe og ribbekraften, spiser litt potet også fordi det er forventa. Samboer må også ha rødkål (som sikkert egentlig hører til svineribba, han er oppvokst med begge sorter samtidig, men spiser bare fåreribbe). Ellers er det godt med litt ertestuing til, men det er ikke et must. Drikke må enten være øl eller blanding av vørterøl og solo..
Tante Blås Squaw Skrevet 16. desember 2010 #6 Skrevet 16. desember 2010 Jeg er veggis, men lukten av ribbe hører likevel til julen, ja )
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #8 Skrevet 17. desember 2010 Jeg er ikke veldig iopphengt i at det skal være en ting, ribbe,pinnekjøtt, skinkestek,elgstek, eller kalkun samme det bare det er noe som man ikke spiser hver dag og som er godt. Jeg har vært noen juler i andre lang og spist mye rart til julemiddag og jeg må inrømme det er ikke det samme nei
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #9 Skrevet 17. desember 2010 Min bror er også vegetarianer, men gjør et unntak for julaften: Ingen jul uten pinnekjøtt! Jeg har prøvd det meste. Det er ikke stas å servere pinnekjøtt til en som absolutt ikke har vokst opp med det. Han spiser jo, men han trives ikke. Så derfor har vi prøvd å servere noe annet. Men svineribbe er ikke riktig noe for meg: Synes ikke det smaker noe særlig i det hele tatt. Kalkun blir fort trøt og kjedelig. Torsk er ikke julemat. I fjor spiste vi varmrøkt hjortefilet, og det var veldig godt. Kan nok hende det blir noe lignende i år. men på første juledag får jeg pinnekjøttet mitt!!!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #10 Skrevet 17. desember 2010 Kalkun til jul er vel strengt tatt en merkelig, utenlandsk tradisjon.. Her har vi juleribbe og kålrabistappe på julaften, svineribbe (æsj) 1. Juledag og laks eller kveite 2. Juledag, vossakorv 3. Juledag, varierende middager resten av romjula, før vi slår til med juleribbe igjen på nyttårsaften. Like viktig er de lange frokostene. Gleder meg mer til maten enn noe annet, og regner med å gå opp noen kilo denne jula også..
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #11 Skrevet 17. desember 2010 Jeg og husbonden kommer fra hver vår kant av landet og feirer annethvert år sammen med min og hans familie. Da blir det annethvert år med "feil" julemat, og det er helt greit. Nå gleder vi oss veldig til jul med hans familie i år, og jul blir det likevel. Det er menneskene som er viktigst i jula! Og julestemning blir det alltid!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå