Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #1 Skrevet 16. desember 2010 Jeg kjøpte nye piggfriedekk i fjor. Fikk ikke skifta (lat) og kjørte på dem i hele sommer. Jeg har også nye sommerdekk på felg. Nå er dekkene på 4-5 mm, har forstått det slik at de er på 8 mm når de er nye, og at de er 3 mm når de er helt gåen, ulovlig. Det føles glatt når jeg er ute å kjører, men det er jo også veldig veldig glatt ute, så det hadde muligens også vært like glatt å kjøre med nye 8mm dekk? Vurderer å kjøpe piggdekk! Men mener å ha hørt noe om at de ikke er så gode på snø, og at det kun er på klink is at piggdekk er best, men på nesten alt annet av føre er vinterdekkene like gode og bedre. Bor vestpå, og det er mye slapse føre også, fordi om det er temmelig mye is i dag og i går. Hovedveiene er jo ofte bar. Så vet faktisk ikke hva som er beste valg. Og trenger litt råd, da jeg ikke har en mann som tar disse bestemmelsene. Og får kunnskap via kompisene sine. Vi bor på landet, og det er ikke en hovedvei som går til huset vårt, det er ofte både snø, slaps og is. Gjerne oppå hverandre.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #2 Skrevet 16. desember 2010 Jeg har kørt piggfritt i 3 vintre nå, etter 17 år med pigg. Du kan kjøpe nye piggfrie(ikke billigste type) på drivhjulene, og bruke de gamle på de andre hjulene Da vil du merke forskjell. Jeg bor "bratt og svingete i snøland, på vestlandet" Men jeg bruker mine piggfrie andre sesongen nå, og kjørte på dem til langt på sommeren i år. De funker da bra enda Tror de vil funke neste vinter også. Det har en del med sjåføren å gjøre. Ikke bare om en kjører pigg eller piggfritt PS! Jeg har tidligere jobbet i dekkfirma.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #3 Skrevet 16. desember 2010 Takker og bukker. Skal snakke med forhandler i morgen, men de anbefaler vel ut fra hva de har på lager, hva de ønsker å bli kvitt, og hvor de har avanse. Ikke helt tiltro til selgere her :-)
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #4 Skrevet 16. desember 2010 Jeg bor på sørlandet og min mann har kjøpt piggfrie dekk til meg:-( Det er noe forbanna dritt,jeg kommer nesten ikke opp små bakker,sklir sidelengs i svinger osv. Hater dem,hater dem,hater dem,hater dem. Kunne like gjerne kjørt på sommerdekk føler jeg. De kom med bilen vi kjøpte,men var kun brukt en vinter. Jeg skal aldri ha piggfritt igjen,og anbefaler deg piggdekk. Ps,piggdekk er bedre på alt føre!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #5 Skrevet 16. desember 2010 Jeg har prøvd mange forskjellige dekk, både med og uten pigger, men som jeg syns er best er Nokian Hakkapelita.(Piggdekk). Har litt andre kjøreforhold enn deg da, bor på indre østland, og her er det mye snø, og stort sett alle veier er snødekte, og ofte mye is også..
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #6 Skrevet 16. desember 2010 Er jo en grunn til at utrykningskjøretøy ikke kjører piggfritt vil jeg tro......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå