Gå til innhold

Jeg ble gravid som 19åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde vært sammen siden jeg var 15, og da graviditeten var et faktum, tok jeg det helt med ro- vi skulle jo trossalt være sammen for alltid.

Vi kjøpte vogn, stellebord, søte små rosa plagg, og gledet oss over den voksende magen sammen.

Og jeg følte meg som verdens lykkeligste den dagen datteren min var født.

Barnefar ble mer og mer fraværende, dro stadig oftere til venner, festet og det som hører med. Da jeg var 21år ble jeg alenemamma.

Jeg begynte igjen på skolen, da hun var 10mnd. Fullførte utdannelsen, og fikk gode karakterer. Dagen etter siste eksamen var jeg allerede i fast jobb. Jeg kjøpte meg leilighet og nyere bil.

Nå er jeg 23år og har et barn på 3år, og jeg er fortsatt singel.

Å få barn som 20åring er ungt, fryktelig ungt. Men jeg har aldri følt meg FOR ung. Jeg har så klart dager hvor jeg er trøtt, sliten og lei. Jobber 8timer, kommer hjem, lager middag, 3åringen trasser, bruker 2timer på legging, og forbereder meg til neste arbeidsag. Men de dagene hadde jeg også hatt om jeg var 35år.

Jeg lever et helt annet liv enn mange av venninne mine. De fleste av dem fester fortsatt 1-2ganger i uken. Jeg er ute 3-4ganger i året. Ikke fordi jeg ikke har mulighet til å gå ut mer, jeg har rett og slett ikke lengre det behovet for å gå ut å vingle annen hver helg.

Fordi man er ung mor (og i dette tilfelle alenemor), så behøver det ikke å bety at alt håp er ute.

Jeg, for min del, vet å sette pris på alt jeg har i livet:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjæresten min og jeg fikk barn sammen da jeg var 19. Nå er det 8 år siden, og vi er fortsatt sammen. Vi har fått et til, vi har tatt høyere utdannelse, giftet oss og kjøpt hus.

Alt gikk fint med oss, men jeg hadde ikke valgt det samme på nytt i dag. Å bli mamma som 19-åring var ikke det rette for meg, men det gikk jo fint. Har en flott og veltilpasset 8-åring som bare høster skryt på skolen. Håper for hennes del at hun er noen år eldre enn 19 før hun gjør meg til bestemor :)

Skrevet

eh...Skjønner ikke helt hva du vil med dette innlegget jeg. Det har vært debatter om 14 åringer og at de er for unge. Det er forskjell på 14 og 19 år altså!

Jeg ble forøvrig å gravid som 19 åring.

14 åring er under den seksuelle lavalderen

14 åringen går på ungdomsskolen

14 åringen er ikke ferdig utviklet

14 åringen er fortsatt et barn

Litt forskjell på 14 og 19 syns du ikke?

Skrevet

Hvis du leser innleggene, så er det et innlegg om 19åringer også. Er nok det HI sikter til

Skrevet

Jeg ble også mor i den alderen og i motsetning til deg, er jeg fremdeles sammen med barnefar. Og jeg er veldig lykkelig og glad for de barna jeg har, og jeg er faktisk veldig glad for at jeg er blitt den personen jeg er i dag. Jeg utviklet meg enormt etter at jeg ble mor, og bare på en positiv måte...

Likevel tenker jeg at hadde jeg fått valget igjen, hadde jeg ventet noen år. Men jeg vet jo ikke da om jeg hadde vært samme mennesket som nå, hvis ikke jeg hadde hatt de utfordringene som jeg har hatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...