Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #1 Skrevet 16. desember 2010 Hva er det som gjør at barn tror de er modne nok til å ha sex. Som tror de er voksne på alle vis. Som tror de uten problemer skal bære fram barn og ta vare på dem? Joda, jeg vet at mange blir flinke mødre. Men de er likevel barn selv og burde ikke hatt sex engang. Synes det er helt hårreisende at så mange foreldre ikke har kontroll på hva ungen deres holder på med. Den seksuelle lavalder i Norge er 16 år. Media (ungdomsblader, tv, ikke minst programmet Trekant) er helt håpløst å kalle "seksualopplysning! Hva slags ungdom (OVER 16 vel og merke) har behov for å lære om tantrisk sex og SM??? Nei, lær ungene deres at det faktisk er greit å vente med sex - og ikke minst at det er ulovlig før fylte 16! Ikke rart vi får mange barn som får barn...
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #2 Skrevet 16. desember 2010 Tro meg, vil et barn ha sex så får de det til uansett hvor mye kontroll du tror du har. En må bare håpe at all tid og krefter en har lagt inn i å gjøre dem bevisste og ansvarlige får dem til å tenke selvom de ikke er voksne.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #3 Skrevet 16. desember 2010 Men først og fremst lære dem at de ikke skal ha sex! Helt ærlig, damer. Når begynte dere å virkelig ha noe utbytte av sex? Ikke som 14 åring iallfall;) Jeg var selv tidlig ute. Ble heldigvis aldri gravid. Men kan ikke si jeg hadde så mye igjen for det på flere år. I ettertid føler jeg mest skam over det jeg gjorde som svært ung...
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #4 Skrevet 16. desember 2010 Hadde sex som 13 åring. Utbytte eller ikke, er jo ikke det som er saken Hvor lett var det ikke å la seg rive med av en eller annen kjekkas. Jeg er glad jeg hadde en familie som var åpne om temaet ihvertfall
Cat.68 Skrevet 16. desember 2010 #5 Skrevet 16. desember 2010 Selvfølgelig er det ikke ideelt at 14 år gamle jenter/ eller gutter for den saks skyld har sex, og det er trist når det ender opp i tenårsgraviditeter. Ikke fordi det ikke trenger å gå bra, men fordi det er trist at 14 åringer må legge sitt eget liv til siden og bli voxen så alt for fort, og få et ansvar så alt for stort til den mentale alderen, ( generelt sett). Men når du Hi skriver "Synes det er helt hårreisende at så mange foreldre ikke har kontroll på hva ungen deres holder på med. Den seksuelle lavalder i Norge er 16 år. " Da må jeg le litt, og lurer litt på hvordan du hadde tenkt deg at den kontrollen skulle foregå?? Vil ungdommene ha sex, er foreldrene og deres potensielle kontroll det minste problemet deres vil jeg tru. hehehe. Da får man heller satse på åpenhet, og en god dialog med sine tenåringer, så håpe på at noe av de holdninger og verdier man prøver å gi dem er nok til at en tenåringsgraviditet unngås.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #6 Skrevet 16. desember 2010 Jeg har det på samme måte som det 21,49. Jeg debuterte tidlig og rotet mye, men ikke noe utbytte av sex før jeg var i et fast forhold som varte noen år
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #7 Skrevet 16. desember 2010 Det er ikke ulovlig å ha sex før man blir 16år, det er bare ulovlig for en over 16år og ha sex med en under 16år. Hvis du 14åringer ønsker å ha sex med hverandre, så er det 100% lovlig. Om det er fornuftig er en helt annen ting...
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #8 Skrevet 16. desember 2010 Var selv tidlig ute..angrer nå..da jeg møtte min nåværende samboer ble jeg hans første..så skulle ønske jeg kunne skru litt tilbake... forøvrig "kjenner" jeg en jente som ble gravid som 12åring..da de kom på ultralyd var hun alt 20 uker på vei så de hadde ikke så mye annet valg en adopsjon eller ha selv..hun beholdte å har en sønn på 2 år nå..jeg syns at det er tidlig å debutere som 14åring..mange vil nok kanskje angre senere..men 12år?! DET er håreisende!
Tante Blås Squaw Skrevet 16. desember 2010 #9 Skrevet 16. desember 2010 Ja jøss, alle de foregående generasjonene har jo ikke hatt sex før de fylte 16 - minst! Hva det er med "barn idag"? De er kåte fjortiser som ikke har livserfaring nok ennå til å velge annerledes. Og det er faktisk lov å ikke være Einstein når man er i den alderen. Problemet er ikke at unge folk har sex - problemet er at når det ties ihjel av de voksne driter mange i prevensjon. Hvor enkelt er det å si "jeg trenger kondomer/p-piller" til foreldre som lever i fornektelse og tror at deres unge håpefulle ikke har sexlyst? Dere kan ikke forvente at ei jente på 14-15 år skal klare å sette seg 100% inn i hva det vil si å være mamma for resten av livet, det er et utrolig urimelig krav. Å håpe at hun skjønner det og derfor avstår fra sex er jævlig naivt. Kan vi samtidig avlive myten om at unge jenter bare har sex fordi gutter presser dem til det? Jenter har faktisk sexlyst, de også!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #10 Skrevet 17. desember 2010 For en gangs skyld er jeg enig med Squaw. Hva er det med barn i dag?? Det samme som det alltid har vært med barn vel... Vil fjortissene ha sex så har de det... Åpenhet med foreldre er viktig, å snakke om prevensjon og kjønssykdommer tror jeg forebygger 100 ganger mer enn å si at "du får ikke lov"...
Gjest Skrevet 17. desember 2010 #11 Skrevet 17. desember 2010 Kjære vene, sex er da på ingen måte ulovlig før man er seksten. At barn får barn er ikke noe nytt og har nok alltid skjedd. Det som er nytt nå er at det finnes prevensjon og fri abort, som gjør at man vet at jenta har hatt et valg og at det ikke lenger ties om når et barn får barn. Før i verden ville jenta blitt sendt bort og barnet satt bort etter fødselen. Takk og pris for at verden har kommet lengre enn det! Selv om du ikke hadde noe særlig seksualdrift før du ble seksten betyr ikke det at det er noe galt med andre tenåringer som har lyst på sex før det. Det er derfor info om prevensjon er viktig og særlig fra foreldrene. Ser man at barnet begynner å bli kjønnsmodent bør man snakke om seksualitet, prevensjon osv
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #12 Skrevet 17. desember 2010 "sex er da på ingen måte ulovlig før man er seksten"? Eh nei vel..Du har kanskje ikke fått med deg at den seksuelle lavalderen i Norge er 16 år? Så jo, det er ulovlig!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 17. desember 2010 #13 Skrevet 17. desember 2010 Det er ulovlig for en over 16 år å ha sex med en under 16 år, men vis begge er 14-15 år, så er det fint lite å gjøre med ;-) Loven er da også hovedsak ment for å skremme voksne menn fra å lokke unge jenter/barn til å ha sex med seg. Selv om det teknisk sett er like straffbart at en gutt på 16 år har sex med kjæresten sin på 15,5 år, så tviler jeg på at folk flest ville tenkt på han som en lovbryter og overgriper. Er eller helt enig med Squaw, og skrev et innlegg om det selv i går. Utrolig naivt å tro at ikke (de fleste) 14 årige jenter er nysgjerrig på sex, og at noen av disse også velger å debutere på den alderen. Jeg lurer veldig på hvordan HI mener at hun skal ha full kontroll på sin 14 åring når den tid kommer? Følge datteren til og fra skolen hver eneste dag? Til og fra fritidsatvteter? Kontrollsjekke med foreldre hver eneste bidige gang datteren sier at hun blir med ei venninne hjem fra skolen? Aldri la henne gå alene ut på butikken? Ha alarm på vinduet og døren hennes? Prøv å gjett en gang hva en slik kontroll over en 14 åring vil gjøre med henne? Altså, vil en jente ha sex, så finner hun anledninger til de også, når det måtte være. Gjerne en kjappis i busken på vei til skolen om det er eneste gangen hun er uten foreldrenes øyne på seg. Har du helt glemt hvordan det er å være ung HI? Kjenner jeg er veldig gad for at jeg har realistiske forventinger til hvordan livet mitt som tenåringsmor vil bli, og ikke er så inn i hampen naiv og fornektende som en del av dere her inne. Og fr å understreke det, at jeg er realistisk betyr ikke at jeg ikke kommer til å ha min porsjon med formanende taler, snakk o prevansjon, vente til man er klar, lov å si nei osv, men jeg vil ikke få hakeslepp og reagere med sjokk og vantro heller om noen av barna mine skulle finne på å ha sex, smake alkohol, ta en røyk osv før de er 18 år ;-) Mulig jeg er litt vel herdet av yrket mitt?
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #14 Skrevet 17. desember 2010 Kven har kontroll på sin 14 åring. Skal du ha kontroll må du vere med ditt barn 24 timer i døgnet da har du kontroll.
Gjest Skrevet 17. desember 2010 #15 Skrevet 17. desember 2010 Her kommer min gladhistore! Da jeg var 14 år møtte jeg en fyr. Han var da 15 år, og var kanskje noe av det kjekkeste som jeg noengang hadde sett. Vi ble sammen raskt, og like etter hadde vi sex. Det ble mye fumling og fnising, men sex var det. Jeg følte meg aldri presset, og det hele ble vel gjort på mitt initiativ. I dag, 20 år etter, er vi fremdeles sammen og er svært lykkelige! Vi har fått to nydelige jenter( ikke da jeg var 14 år..), vi har bygd oss hus, vi har stasjonsvogn. Vi begynte å studere rett etter vgs, og er nå sosionom. Min mann er kreftspl., og jeg må si at vi har kommet godt ut av det. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med denne historien, men jeg tror at vi som foreldre må være litt åpne. Gudene skal vite hvor mye mamma drev med forebygging av sex når det gjaldt meg, men det hjalp ikke. Jeg tror at en åpen dialog og tillit er det aller viktigste. Vi kan ikke gre alle 14iser over en kam - noen er faktisk mer modne for alderen enn andre! Jeg oppfordrer ikke til sex, absolutt ikke, men jeg vet at det skjer rundt omkring!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå