Gå til innhold

ADHD og røyking i svangerskapet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det tilfelle at sjansen for at du får et barn med ADHD hvis du røyker i svangerskapet?

Jeg mener å ha lest det. Min venninne mener det ikke har noe sammenheng.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En venninne av meg røyka gjennom alle tre svangerskapene. Hun har et barn med ADHD og to uten.

En annen jeg vet om røyka også (huff, for noen folk jeg kjenner) Og hun har en sønn. Han har ikke ADHD.

Men det sier ikke så mye ettersom to personer jeg kjenner ikke er representativt for den store (?) massen som røyker i svangerskapet

Skrevet

Aner ikke hva "skriften" sier NÅ, men jeg vet at de fleste mødre på min mors alder røkte da de gikk gravide, og ingen jeg vet om i min aldersgruppe har adhd. De gikk vel heller ikke rundt og skulle diagnostisere Gud og hvermann heller på den tiden, så tolk det som du vil:)

Skrevet

Ingen av mine har ADHD, ikke jeg og mine 3 søsken heller... Å det er røyket i alle svangerskap... tror ikke det har noen sammenheng

Skrevet

Moren min røyka ikke under svangerskapet med meg og jeg har adhd...

Skrevet

Jeg har en slektning som aldri røyka i svangerskap(sluttet lenge før), 4 barn og da et av dem med ADHD.

En annen slektning som ALDRI har røyka noe som helst, og aldri drukket alkohol i sitt liv. En med ADHD og 2 uten.

Jeg har ADD, mine foreldre røkte begge to(70-tallet) gjennom alle svangerskap. Jeg har 2 søsken uten.

Jeg har en sønn med ADHD, og ett barn uten ADHD. Jeg røkte like mye i begge svangerskap(1-4 daglig).

De tror dette har sammenheng, men de vet ingenting, egentlig... Ikke når det gjelder hvorfor noen får ADHD og andre ikke. Samme som de trodde at fødselen (og komplikasjoner der) kunne ha noe å si. Men det også har de gått bort fra.

En er født med ADHD........

Skrevet

Jeg har en venninne som røkte gjennom alle 3 svangerskapene, det ene barnet har adhd. En annen jeg kjenner har og adhd, hun røkte gjennom begge svangerskapene, fikk en sønn med adhd, mens han andre ikke fikk det.

Skrevet

adhdnorge.no har mye informasjon om akkurat dette.

Adhd er også arvelig og det er vel satt i sammenheng med oksygenmangel under fødsel, så da kan det vel i teorien settes i sammenheng med røyking, da nikotin gjør at blodårer trekker seg sammen, og blodgjennomstrømingen kanskje ikke er optimal.

Skrevet

Nei, dette har de for lenge siden gått bort fra. Det med oksygenmangel under fødsel/vanskelig fødsel.... Det er ikke lenger noe de spør etter under uttesting av den enkelte. De gjorde det for 10 år siden, men ikke nå lenger.

Skrevet

hehehehe.. "ADHD-lignende" tidlig i livet... Tja, de vet enda ikke om det ER ADHD......

Og husk at ADHD-lignende ikke er ADHD.

Skrevet

Nei klart, da er d jo ikke så farlig :) bare ta sjangsen du, jeg gjør det ikke :)

Skrevet

Aah, ok. Mannen min fikk den beskjeden sammen med diagnosen sin, serdu. Men vet jo at de "ombestemmer" seg ang. sånne ting hele tiden ettersom de forsker videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...