Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #1 Skrevet 16. desember 2010 det er varslet om at et barn i bhg har påvist rs virus og er innlagt på sykehus. jeg har en 3 åring med dårlig imunforsvar, er det farlig for han? jeg er selv gravid og jobber i samme bhg...
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #2 Skrevet 16. desember 2010 Spørs hvor dårlig immunforsvar han har,hos voksne og barn over 2 år er det snakk om et helt vanlig forkjølelses virus. Sønnen min ble svært syk og havnet i respirator av det da han var 10 mnd. han er for tidlig født+astma.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #3 Skrevet 16. desember 2010 syk stortsett hele vinter året og astma. HI
Gjest Skrevet 16. desember 2010 #4 Skrevet 16. desember 2010 Om man har en god grunn, så kan man få forebyggende behandling for RS, men den må være god siden behandlingen er svindyr! :-o Om du er bekymret ville jeg tatt det opp med legen. Medisinen heter Synagis, og gis en gang i måneden når RS-sesongen er, fra Oktober til Mars (?).
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #5 Skrevet 16. desember 2010 Det er min sønn også(myyyye syk hele året) Men ingen rs vaksine her nei,skal som nevnt over veldig mye til for å få den.. Men ta det opp med legen om du er veldig bekymret. Hilsen anonym med for tidlig født..
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #6 Skrevet 17. desember 2010 RS-virus pleier som nevnt tidligere ikke være farlig for barn over 2 år, så du kan nok ta det med ro. RS-vaksine er det lite sannsynlig at du får innvilget siden barnet er så pass stort, om det ikke er årsaker til at det er veldig nødvendig (vaksinen er veldig dyr). Selv ble mine barn alvorlig syke da de var 1 mnd gamle, de er 2 mnd premature. Dette året (de er 8 mnd) fikk vi innvilget rs-vaksine (skal tas fra første rs tilfelle - mai), pga sykdomsforløpet deres sist behandlet med oscilator (respirator som gjør at barnet rister) og den ene med ecmo (en maskin som tilfører blodet oksygen). Ecmo behandling på barn utføres veldig sjeldent. Uansett etter det overlegen på sykehuset sa var det ikke garantert at de fikk det innvilget i år, men de ville garantert ikke få det neste år pga alderen. Visst barnet ditt skulle være uheldig å bli syk, blir det nok en forkjølelse. Dessuten er det veldig sjeldent at så store barn blir alvorlig syke, iallefall det overlegen på riksen fortalte oss. Ble jo endel spørmål angående rs-virus i framtid, når vi visste at det ville gå bra;)
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #7 Skrevet 17. desember 2010 Min eldste datter hadde rs virus da hun var bare 8 uker gammel. Innlagt på sykehus en uke med sterk medisinering. Etter hva jeg forsto så er rs virus farlig for de små da luftveiene som i utgangspunktet er små på babyer, hovner så veldig opp og gir da pusteproblemer.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #8 Skrevet 17. desember 2010 Jenta mi fikk RS-virus på fødeavdelingen da hun bare var noen dager gammel. Men hun var aldri ordentlig syk. Kun litt snufsete i nesa. Så det kan gå veldig bra også :-)
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #9 Skrevet 17. desember 2010 Hmm, en kan ikke medisinere mot rs-virus... det de kan gjøre er å medisinere mot enkelte symptomer. Stort sett blir det da gitt smertestillende, pustehjelp, antibiotika for at de ikke skal få en infeksjon i tillegg, siden det kan lett danne seg bakterier i slimet/snørret som tetter igjen. Ellers kan de ikke gjøre annet enn å vente til det går over av seg selv. Kjenner dessverre litt for godt til dette, lærte ganske mye da mine var syke med rs selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå