Gå til innhold

Afghanistan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg har mannen min ute på internasjonal operasjon i Afgh. I dag har norske soldater kjørt på veibome.. Så utrolig ekelt det er, plutselig kommer det så nærme. Noen andre i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja sånt er ekkelt. Har en bror som har vært der nede for ett årsiden og han drar ned igjen i januar. Husker det skjedd noe der nede da han var der i fjor og det var ikke noe gøy.

Skrevet

Mhm leste det jeg også, fikk ett grøss nedover ryggen.

Min mann er også der ned nå?

Når reiste din mann dit?

Skrevet

Mannen min var i MeZ da de ble angrepet av rakettnedslag mot leiren i 2008. Fryktelige greier. Han reiser ikke ut igjen.

Skrevet

Usj nei sånne opplevelser setter en støkk i en. Her er det også siste gangen mannen min reiser ut, heldigvis!

Skrevet

Har du tenkt på at det kanskje sitter pårørende her inne som ikke er blitt varslet?!

For det er ingen pressemeldinger om dette verken på www.forsvaret.no eller noen andre steder jeg har lett.

Og Forsvaret venter alltid med pressemeldinger til eventuelle pårørende er varslet.. Så jeg håper at dette innlegget blir slettet!

Skrevet

Det står da om dette både på vg.no og dagbladet. Og der har det stått en stund også.

Skrevet

Har funnet det nå. Men kjente jeg ble stresset når jeg ikke fant noe på Forsvarets sider.

Når det gjelder Forsvaret er det kun 1 pålitelig medium, når det gjelder slik informasjon, og det er www.forsvaret.no. Så når jeg ikke fant noe der så ja...

Beklager det!

Gjest lillemamsi
Skrevet

Min eks (barnefar) har akuratt kommet hjem. Og godt er det ! Klarte ikke få ro på meg mens han var der nede :/

Er nok lurt å passe på hva man skriver på nettet om hvem som er der nede osv, mtp det som har hendt rundt oss den siste tiden. Føler ikke at vi er trygge i Norge heller.

Skrevet

Jeg vil gjerne ha kontakt med andre som har /har hatt mann/kone i utlandet. Alltid greit å snakke med andre som er/har vært i samme sitvasjon:)

Kan godt legge meg til msn: [email protected]

Skrevet

Huff, jeg beklager hvis jeg er slem nå, men jeg kan ikke fatte og begripe at (småbarns)fedre utsetter seg selv for den faren det er å reise nedover. Hva er grunnen, dere som har menn som er der nede? Er det virkelig verdt det?

Det er virkelig ikke meningen å være slem altså, men dette lurer jeg veldig på.

Skrevet

Det er ikke akkurat for moroskyld de reiser ned (selv om det finnes noen av de også).

De norske styrkene i Afganistan er veldig viktige på flere måter uten å gå dypere inn på det nå. Dessutten er det mange ganger så enkelt som at det er en del av jobben til de som drar. Noen må på møter, de må en runde eller to til Afganistan eller andre steder.

At noen velger å ta de jobbene er noe alle burde være ytterst takknemlige for. Norge burde lære noe av USA når det gjelder å sette pris på sine militære.

Skrevet

Ja det har jeg full respekt for. At noen velger å ta de jobbene. Men for MEG så virker det så rart at man vil risikere sitt eget liv når man i tillegg har barn.

Skrevet

Jeg synes det er uansvarlig av fedre med småbarn å reise ned dit. Nå har Norge og andre vestlige land hatt operasjoner der borte i mange år, men det har ikke hjulpet, tvert imot. Selv militære eksperter innrømmer at forholdene bare er blitt verre, og terrortrusselen har bare økt. Å ofre livet sitt der borte ville jeg sett på som en helt forgjeves og meningsløs slutt på livet.

Skrevet

Min mann har vært i utenlandstjeneste flere ganger, nå sist i Afganistan. Nei, heller ikke jeg liker at han er "ute i krigen", men de er nå faktisk i forsvaret da! Det er det de har som jobb: Å øve til krig. Slik er det bare. De er ikke på øvelser i skogen for å lære å grille pølser. Norge har forpliktet seg til å delta i internasjonale operasjoner, og da er det faktisk forsvaret som må stille mannskap. Dersom man plutselig ikke kan utføre jobben sin fordi man får barn, ja, da synes jeg man skal slutte i forsvaret.

Dersom du spør de som er der nede, så tror jeg de fleste synes det er viktig at de er der, og at de gjør en god og viktig jobb. Fattigdommen der nede er enorm, og bare det å kunne gi et lite barn et par ullsokker eller en familie et nytt hus gjør at man synes det er meningsfylt.

Jeg snakket en gang med et befal som fortalte om sine opplevelser da hun kom hjem fra Afganistan. Det første som møtte henne var et VG-oppslag om en bestemor på noenogåtti som ikke hadde fått bløtkake på bursdagen sin på eldrehjemmet. Når du kommer fra et sted der små barn pakker plast rundt føttene sine for å forsøke å holde varmen når det er null grader ute, så kan man jo bare tenke seg reaksjonen hennes!

Forsvaret er en god arbeidsplass, men man skal være klar over hvilken jobb man har, og de som er gift med menn og kvinner i forsvaret bør innse hva det er de faktisk holder på med. Dersom det ikke er mulig å akeptere når "shit hits the fan", ja, da foreslår jeg en lengre diskusjon om ikke den bedre halvdel bør skaffe seg en annen jobb! Jeg synes det er utrolig irriterende at man synes det er greit så lenge de hever en helt grei lønn, med statens fantastiske ordninger (og uten studielån!), mens når staten skal ha noe tilbake så blir det ramaskrik.

Skrevet

Ingen er motstander av å gi fattige afghanere nye boliger og ullsokker. Det er den meningsløse krigen mange av oss er motstandere av. Den ødelegger for sivilbefolkningen, den bygger ikke opp. De som er der nede i regi av Forsvaret, gjør stort sett skadeverk og påfører fattige afghanere ekstra lidelser.

Skrevet

Kjempebra sagt både Underveis -->, og jeg er helt ening med deg.

Men jeg tror det er vanskleig for andre som ikke har noen forbindelse i forsvaret til og forstå hva dette egentlig dreier seg om, og det er fult forstålig.

Jeg har full forståelse for at min mann velger å reise nedover, selv om jeg er begymret for han hver eneste dag. Men jeg vet de er godt trent og man må bare stole på at de klarer det.

Jeg tror personlig at det ikke kommer til å bli fred der, men målet er jo heller at det afgh. forsvaret og politiet skal ha kontroll over situasjonen. Og det ser de ut til å klare.

Og si at det har blitt værre der nede vil jeg ikke si er riktig,grunnen til at det har blusset opp nå er jo netop pga av at man har gått sterkere inn, og viser at de faktisk kan klare seg litt på egenhånd. Jeg vil tippe at det ikke er lenge til det vil avta litt der, får ihvertfall håpe det.

Skrevet

Så det du mener ¨¨¨~~~¨^^^**\\\\\]]][[[### er at når menn eller damer i forsvaret får barn så skal de slutte i jobben sin da el?

Hva om det hadde blitt krig i Norge, skulle vi måtte klare oss selv da?

tenk så mye bra forsvaret har gjort i andre land, vi burde heller være litt mere stolte av de. Og ikke mist slutte å fokusere bare på det negative, men se på alt det positivet.

Krig vil det alltid være i verden, og da er det kjempeflott at vi har noen som vil være med å hjelpe.

Og si at de som er der nede i regi av forsvaret bare skadeverk og påfører fattige afghanere ekstra lidelser, det er bare tull.

Skrevet

Nå vet ikke jeg i hvilken grad folk faktisk blir beordret til utenlandstjeneste når man er ansatt i Forsvaret. Såvidt jeg har forstått, er det basert på frivillighet, men det gjelder kanskje bare nye vernepliktige? Om det ikke forholder seg sånn, er det faktisk ikke så uvanlig å skifte jobb her i landet som du vil ha det til. Det spørs om man prioriterer familielivet, rett og slett.

At du kaller det "tull" at afganerne påføres lidelser som følge av krigshandlingene der nede, viser bare at du har null kunnskap om krigen der nede. Det andre fjolleriet du skriver om at "krig vil det alltid være i verden", er til å le av. Hvorfor i alll verden skal Norge bidra til en voldelig "løsning" på konflikter i andre verdensdeler? Den eneste grunnen til at vi er der, er at Norge oppfører seg som en av USAs stater.

Skrevet

Min mann ble boerdret forrige gang han var i Afgh, så det kan faktisk godt hende. Denne gangen valgte han det selv, fordi han har en stilling i forsvaret som gjør at han burde reise nedover. Selvfølgelig er det ikke vanskleig å bytte jobb, men han trives i denne jobben og har vært der mange år, så hvorfor skal ha bytte.

Jeg sier ikke at ikke sivile blir rammet av denne krigen, men at forsvaret er der nede har faktisk hjulpet maaaaange også. Det er synd at det kun fokuseres på det negative i, for det burde absolutt komme frem det positive også.

Nå vil ikke jeg si at min mann ikke prioriterer familielivet, for han er en av de beste pappaen jeg vet om. Og mine bare forguder han.

Jeg syns man skal hjelpe andre når det trengs. Se bare hva de har fått til i andre land.

Jeg er helt ening at ikke krig og voldlige løsninger er det beste, men nå er det nå slik det er mange steder og da kan man ikke bare sitte på sidelinjen å se på.

Skrevet

Det er fryktelig å sitte hjemme i norge å få høre bare bruddstykker av hva som skjer i Afghanistan. Ofte høres det mere skremmende ut enn det virkeligheten er.

Men man må tenke på de menn og kvinner som er villig til å gjøre en slik jobb for landet sitt.

Jeg synes at vi burde bli flinkere til å sette pris på de som gjør denne jobben.

De er fullstendig klar over hva som kan skje og hva de kanskje må ofre, men allikevel velger de et risikofyllt yrke.

Det norske forsvaret har bra utstyr og soldatene er godt trente så de vet hva de skal gjøre til en hver tid.

Det er vanskelig å sitte hjemme som pårørende , og det er ikke lett for soldatene å dra fra sine familier.

Så kanskje vi skal se det fra deres side også?

Eller er jeg urettferdig å hjerteløs nå?

Skrevet

Blir helt oppgitt av noen av svarene her. Folk har tydeligvis null kunnskap om hva de norske soldatene gjør nede i Afghanistan.

Har selv en samboer i Forsvaret og man må nesten være "innafor" for å i det hele tatt forstå hva soldatenes jobb går ut på når de er ute på tjeneste.

For å være helt ærlig så er jeg mer bekymret for at samboeren min skal bli drept i en bilulykke her hjemme i Norge enn at han skal dø når han er på utenlandstjeneste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...