Gå til innhold

Regelmessig samvær med en bipolar far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har jeg ventet på, far vil lage en samværsavtale. Jeg er kjempeglad, men samtidig redd for at det ikke skal fungere denne gangen heller.

Far er bipolar, vi har sammen en ni år gammel sønn. Jeg har flere ganger tidligere prøvd å opprettholde et regelmessig samvær mellom far og sønn. Dette har ikke gått.

Nå har de sporadisk kontakt, 3-5 ganger i året gutten på overnatting hos pappa,

Jeg er også skeptisk til hva de gjør sammen. Det handler om filmer, dataspill og leking inne.

Hvis de gjør noe annet, som en tur ut, kino e.l. da er det fordi jeg har bedt om det.

Det som bekymrer meg:

-Kommer dette til å vare. Gutten vil bli kjempeskuffet hvis det blir fast samvær bare for en periode, da er det bedre å ikke ha noe fast.

-Er det samvær eller positivt samvær? Med det mener jeg at jeg synes ikke det er sunt å bare være inne. Man har godt av en tur ut, selv om han ikke er ofte hos far. (etter planen blir det fire dager i måneden)

-Han skal ha datteren sin der samtidig. Jeg tviler sterkt på at at han vil klare å ta seg av to barn samtidig.

Er det noen som har erfaring med dette? Forskjellen fra tidligere er at denne gangen har han hjelp. En dame som bruker flere dager på å forberede far på at til helgen får han sine barn på besøk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke direkte erfaring, men det første jeg tenker er- blir far medisinert? Er han stabil nok til å ha barnet?? Skal denne damen være der under besøk?

Det at de ikke er så mye ute, heller slapper av inne med film og spill 4 dager i mnd ville jeg latt fare, det viktigste er at han får tilbringe bra tid med faren...

Når barnet ditt er såpass stort ( har barn på samme alder) kan man jo forklare at far har en sykdom som gjør at det i perioder kan gå lenger tid imellom samvær- slik at barnet forstår at det ikke er pga barnet at det uteblir samvær.

Håper det går seg til.

God Jul.

Skrevet

Det er jo vanskelig å svare på fordi det finnes mange forkjellige grader av bipolar og hvor godt man fungerer og kan ta seg av andre er veldig varrierende fra en person til en annen.

Min søster er bipolar men jeg har overhode ingen bekymmringer for å overlate mine barn til henne et døgn eller en helg. Omsorgsevnen hennes er like god som andre.

Mens jeg har en venn som er bipolar som jeg ikke hadde latt barna mine være alene med. Ikke fordi jeg er redd han skal skade de men fordi han når han blir sliten kan skade seg selv.(altså da når han blir alene etterpå)

Og jeg vil jo ikke at han skal gjøre det.

Om han har vanskelig for å holde samværet ville jeg ikke satt faste avtaler men muligens at han kan komme å hente gutten på de og de dagene men han må gi beskjed kvelden før (om han klarer å holde det da) Slik at gutten ikke trenger å få beskjed før i siste liten og derfor ikke sitter å venter på pappa.

Når det gjelder at de bare sitter inne, så er det bare snakk om 4 dager i uka det vil ikke gutten ha vondt av.

Om gutten får oppmerksomhet og blir tatt godt vare på med mat og omsorg så syntes jeg du skal la de styre det selv.

Joda det er bra med frisk luft men om han er ute en tur alle de andre dagene i mnd så ødlegger det ikke helsa hans å være inne 4 dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...