Gå til innhold

Skolestart, usikker på skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Yngste poden skal begynne på skolen til neste høst. I den forbindelse har vi et lite problem. Skolen vi hører til ligger bare et steinkast unna oss og har bare en vei og krysse (ikke noe trafikk og snakke om egentlig), noe som jo er positivt. MEN så er det sånn at dette er en baseskole, jeg har en del negative erfaringer med skolen fra sist gang og det er stort sett de samme lærerene som er der nå. Tok dette opp med sosiallæreren når vi skrev poden inn og hun gikk helt i vranga, noe som jeg heller ikke synes er så positivt.Kunne skrevet lang avhandling i hva jeg opplevde sist, men gidder ikke det nå. Vet også at det er mange som har opplevd at skolen ikke har villet ta skikkelig tak i dette med mobbing. Dem beskytter mobberne fordi dem bare får juling hjemme.

Den skolen vi ser på som et alternativ er en gammel skole. Den ligger lengre unna oss, men ikke så himla langt unna. Det blir lengre å gå når poden skal begynne å gå hjem selv, og han må da gå langs en trafikert vei noen hundre meter. Har hørt mye positivt om skolen.

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ville ikke sendt noen av barna mine på noen av disse moderne baseskolene! Fatter ikke hva som er poenget med å ha disse, hvor ble det av de trygge gode klasserom skolene? Regner med at du skal ha barnet på sfo de første årene å når barnet blir litt eldre så skjønner de farene ved å ferdes i og rundt i trafikken. Hælle måne vi sykla til skolen fra 3 klasse uten hjelm å en strekning på 30-40 min hvor vi måtte krysse veier å sykle langs traffikerte veier. Nei, om du virkelig ikke har noe god erfaring med den skolen så send barnet til den andre!

Skrevet

Kan bare si min egen erfaring: Gutten min går på en annen skole enn den nærmeste. Han trives godt, men ulempen er lengre vei (kan ikke gå alene pga. trafikk), og han er sjelden sammen med venner om ettermiddagen (de fleste andre bor nær skolen og hverandre).

Men for oss oppveies ulempene av at han liker seg, får gå sammen med de han kjenner fra barnehagen, og at det er en god skole.

Skrevet

Datteren min går på en baseskole. Jeg har blandede følelser ang det egentlig. Hun trives veldig godt, og lærerne er og må jo være strengere ang. disiplin enn på vanlige skoler med klasserom, nettopp for å få det til å fungere.

Positivt:

Elevene er veldig flinke til å ta hensyn til andre, de vet at det går utover mange flere om de tuller/bråker/ikke hører etter o.l.

Selv om de er delt i tre grupper (klasser) er de mye sammen, og får en større omgangskrets fordi de blir sett på som et helt trinn, ikke inndelt i klasser.

De større elevene er stort sett veldig flinke til å ta seg av de små.

Negativt:

For vanskeligstilte/urolige barn er det vanskeligere å tilpasse seg. Siden de er såpass små når de begynner på skolen, er det noen som sliter med å forstå hvor viktig det er å være disiplinert, og dermed faller utenfor. Heldigvis er dette fåtallet.

Jeg savner egentlig skolebøker.

Kan også nevne at på skolen her har de enormt mye fokus på mobbing og at det er helt uakseptabelt. Det blir tatt opp med en gang.

I tillegg har de et motto som tilsier at hvert enkelt barn skal bli sett, og få tilfredsstilt sine behov. Dette blir i stor grad fulgt opp, og siden de ikke har skolebøker, er det lettere å tilpasse undervisningen/lekser på hvert enkelt nivå fordi de får kopier tilpasset seg.

Konklusjon? Tja. Er egentlig fornøyd, men det hadde jeg nok vært med en vanlig skole også. Det jeg ikke liker, er at ungdomsskolen de sogner til, også er en baseskole. Syns ikke noe om det på ungdomsskolenivå uten at jeg har noen god forklaring på hvorfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...