Gå til innhold

Noen som kjenner til kirkesamfunnet DELK? (evangelisk-luthersk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi funderer på å søke barnet vårt til den skolen, men vil først vite litt om DELK... Barnet er døpt, men vi er ikke direkte kristne. Derimot er vi ikke imot at barnet får utviet kristendomsopplæring selvsagt. Det hadde vært interessant å høre fra foreldre som er medlem i DELK/ har barna sine på en slik friskole.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg spørre om det er noen grunn til at dere vil ha barnet deres inn på en slik skole? Hvis det ikke er av religiøse grunner, er det en bedre skole enn andre? Jeg kjenner ikke til samfunnet, men stiller meg spørrende til de som melder seg ut av statskirken for å være med i andre sekter som visst nok er bedre enn andre folk som er medlem i statskirken. Huff, sånn er skummelt spør du meg.. Jeg ville holdt meg til offentlige skoler, eller kirkesamfunn som er medlem av den norske statskirken...

Skrevet

Jeg har ikke personlig erfaring med DELK, men har en ganske oppegående kamerat som har vokst opp i miljøet;-) Har ikke hørt et vondt ord om dem. Det er absolutt ingen sekt, om noen skulle tror det, men, ja, de er ganske konservative. Tror nok ikke barn tar skade av å gå på skolene deres;-)

Skrevet

Kan dere ikke bare be om å få komme på besøk, og se hvordan de har det, forresten?

Skrevet

Nærskolen er ikke så veldig bra for barnet vårt. Det er for stort og uoversiktlig samt lærere som ikke tar oss på alvor. Barnet har det psykiskt veldig tøft på skolen.

Delk-skolen er liten, intim og jeg har hørt endel positivt om den. Men jeg har ikke vært i kontakt med skolen enda, så jeg har ikke dannet meg et eget inntrykk. Men bare det at alle elevene har mye større mulighet til å virkelig bli sett, samt at de går på samme skole ut hele ungdomsskolen hadde vært veldig positivt for barnet vårt.

Barnet mitt er 7 år og gruer seg allerede nå til å bytte bygning i 3.klasse og til å bytte skole i 8.klasse (!!), gruer seg til sfo hver dag etc.

Skrevet

Stakkars, høres ut som han har godt av skolebytte, ja. Syns du skal be om å få omvisning på DELK-skolen, så kan du iallefall gjøre deg opp en viss mening om den. Positivt at du allerede har hørt bra om den, da.

Skrevet

Bor du i Oslo? Ryenberget skole?

Gikk selv der da jeg var liten. Fra 2 til og med klasse.

På den tiden jeg gikk der var det sjuke greier de holdt på med.

Fra jeg begynte måtte vi pugge utenat Martin Luthers lille katekisme, samt deler av Erik Pontoppidans forklaring. Heavy saker.

Gamle salmer og bibelvers måtte også pugges og framföres på skolen.

Kristendom hadde vi en time hver dag, samt felles andakt hver tirsdag eller no. Konservative er de ja. Men noen sekt er det ikke.

For meg var det veldig bra at jeg innsisterte på å bytte til offentlig skole på ungdomsskolen. En helt ny verden åpnet seg og jeg forsto at ikke alle mennesker var kristne. Litt av ett sjokk faktisk... hehe

Skal til skolens forsvar for det förste si at så vidt jeg vet driver de ikke på denne måte lengre. Min söster har sine to barn der. Hun tok samme valget som du. Hun likte ikke dette base-opplegget de har på de offetlige skolene. Ble for stort og uoversiktlig. Tror guttene hennes trives godt der.

Som du sier, det er ett mye mindre og sikkert mer intimt miljö. Skolebygningene er fine og relativt nye, og uteområdene er flotte.

En perfekt skolegård, med både asfalt, trär, berg, skog og fotballbane.

Tror ikke du behöver väre redd for å sende barnet ditt dit nå mer.

Men hör med dem hva kristendomsundervisningen inneholder. Be om å få se bökene de bruker.

Og jo, det er mange grunner til å ikke ville ha barna sine i offentlige skoler. F.eks religions-angsten der, store klasser, lite penger osv.

mye man skal väre skeptisk til der og.

Bare spör om det er noe! :)

Skrevet

Har mange venner som jobber på DELK sin skole i Skien =)

Høres ut som en god plass for barna å være! =)

DELK er konservative ja... Jeg vil si ca sånn som vanlig frikirke var på 80 tallet.... =)

Men for en herlig gjeng, de som jobber der hvertfall! Og de snakker veldig pent om jobben!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...