Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #1 Skrevet 16. desember 2010 Hei, Boligen vi bor i er en selveierbolig. Vi har vært på en visning der boligen er andels, den er veldig fin og vi har lyst til å slå til. Men jeg er veldig usikker på hvordan et "andelslån" egentlig er i forhold til selveiet (Har alltid bodd i selveier) ? Er det noen som kan forklare fordeler og ulemper ved disse to? Når det gjelder andelslån har jeg hørt at borretslaget kan når som helst ta opp ett nytt felleslån og da får de som har nedbetalt lånet sitt.. plutselig ett nytt lån de må nedbetale på. Stemmer dette?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #2 Skrevet 16. desember 2010 Ja det stemmer det. Da vi kjøpte var det 30 00 igjen på fellesgjelda, nå etter 1 år er den på 100 000, det er fordi boretslaget hadde gammel gjeld og vi fikk nye verandadører i leilighetene. Den kommer til å stige enda mer etterhvert, da det skal rehabiliteres utvendig, alle vinduer og verander skal byttes.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #5 Skrevet 16. desember 2010 Alle andelseiere er med å bestemme om det skal tas opp mer lån, og om det er tilrådelig i nåværende situasjon. Som en gjør personlig - "har vi råd til å gjøre dette i huset nå?". Styret har kun lov å øke husleien med ca 5% pr år uten at det er tatt opp i generalforsamling, og flertallet av andelseierne er enige. I et borettslag ligger der mye i "husleien", som en som selveier må betale utenom lånet likevel. F eks kommunale avgifter, ytre vedlikehold av boligmassen(også maling), forsikring av boligmassen osv osv... det enkelte borettslag kan ha ulike ting i denne husleien, men de jeg har nevnt her, er vanlige å ha med.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #7 Skrevet 16. desember 2010 Ja man skal kunne være med å stemme, men enkelte tilfeller så vil det uansett ikke hjelpe om man stemmer nei. Vet at flertallet i dette boretslaget stemte nei til rehabilitering av blokker og rekkehus. Men det vil bli rehabilitering uansett siden verandaene ikke er lovlig i dag, så nye MÅ bygges. Vinduer vil også bli skiftet ut da de er veldig gamle, de trekker og det legger seg is på innsiden av vinduene på vinteren. Så folk må bare finne seg i at det vil komme en del mer på fellesgjelda. Mange er sure for det. Jeg er bare glad til, gleder meg til ny veranda og ikke minst nye vinduer. Vi betaler 4700 i husleie, da er varme, varmtvann, kabel tv, internett, garasje, brøyting og kommunale tjenester med. Og så klart avdrag på fellesgjelda. Vi trives med å ha andel,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå