Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #1 Skrevet 16. desember 2010 Hvor har de kommet fra, og hvordan blir man kvitt de? Har kastet alt som er åpent i kjøkkenskapet, men de blir ikke borte. Og dumme meg har satt inn en ny åpen sukker og melpose, bare å kaste de? Gjør ikke noe det, men vil jo ikke bruke det hvis de har funnet et nytt bosted oppi der. Urk.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #2 Skrevet 16. desember 2010 MELfluer?? Aldri hørt om det engang men det hørtes skikkelig ekkelt ut. Du må sikkert kaste alt som er åpent og vaske skikkelig ned. Håper ingen jeg kjenner baker med melfluer når jeg skal på besøk... æsj.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #3 Skrevet 16. desember 2010 Kast alt de kan ha kommet inn i. ALt nytt bør i de neste tre månedene oppbevares i lufttette bokser. Det tar tre måneder før du er kvitt alt. Og du bør vaske skapene nøye, i tilfelle det ligger egg i krokene eller sprekker. Det er noe skikkelig herk det der. Trøsten er jo at det ikke er din skyld.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #4 Skrevet 16. desember 2010 Jeg kastet ALL mat i kjøkkenskapet. Tar ingen sjanser. Var bare et par der nå, men det er et par for mye. Æsj, og vi som er så nøye med vaskingen også.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #5 Skrevet 16. desember 2010 Da går jeg til innkjøp av plastbokser etterpå
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #6 Skrevet 16. desember 2010 Ha alt av meltyper i plastbokser. Jeg har ett stort skap der jeg oppbbevarer når jeg kjøper inn mye (altså som ikke er i bruk) da setter jeg alt av melposer i en stor firkantet lufttett boks. Når posene er i bruk tømmer jeg de oppi tupperwear bokser. Larvene kommer med mel av og til. Sist jeg fikk det i hus, var det i en pose raspeballeblanding blæææh! Etter det har jeg ikke tatt noen sjangser hehe.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #7 Skrevet 16. desember 2010 Ikke for å skremme eller være veldig ekkel her, men sjekk alt av lukket embalasje også. Har du minihull i for eksempel en knekkebrøpose forstår du vel hva det betyr... disse fluene har nok lagt egg, som igjen klekkes til larver, som gnager seg igjennom papir på null komma nix. Så vær nøøøøøye! Håper du ikke har blekket deg på julegodt og slikt som du nå må kaste... Men bedre at det skjedde nå enn om du skulle finne det på julaften.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #8 Skrevet 16. desember 2010 Er dette de bitte små fluene? de som også går under bomsterfluer??
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #9 Skrevet 16. desember 2010 Ekkelt altså. Bør jeg kaste ting som har stått åpent, men ikke har sett noen fluer? Men godt å vite at det ikke er min feil, som sagt så er det jo rent her
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #10 Skrevet 16. desember 2010 Nei det er noe helt annet og langt i fra like ekkelt.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #11 Skrevet 16. desember 2010 Hvis du ikke vil spise flueegg så kaster du alle åpne ting ja. Og sjekk nøye alle lukkede pakker også, i tilfelle larvehull. =s
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #12 Skrevet 16. desember 2010 Da kaster jeg alt i alle skap jeg Og har heldigvis ikke tatt julehandelen enda
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #13 Skrevet 16. desember 2010 Ja kast alt som er åpent, og som en sa her, sjekk alt som er uåpnet. Du se rsmå hull i papiret som larvene har gravd seg gjennom. Jeg hadde sikkert kastet alt uansett
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #14 Skrevet 16. desember 2010 Ja det er nok best. Det kan ta tre måneder før nylagte egg klekkes, så vask skapene og vær nøye med kriker og kroker og sprekker i treverket. Plastbokser er virkelig å anbefale, i alle fall i de neste månedene. Ekkelt om de plutselig er tilbake en dag.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #15 Skrevet 16. desember 2010 Jepp. Alt skal kastes. Bortsett fra barnematglass. Regner med at det går bra Heldigvis har jeg ikke gitt grøt fra åpnet pakke fra det skapet Men dumme meg, mme som har vært i lukket boks i et annet skap, er det greit? Nei, jeg kaster det også jeg
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 16. desember 2010 #16 Skrevet 16. desember 2010 Ikke vær for ivrig med vaskefilla heller, ta heller støvsugeren! De liker når det er litt fuktig.. Jeg tok ut alt av kjøkkenskapene,kastet alt som var åpent (og sjekket nøye resten), vasket godt, og lot det stå tomt noen dager,og så støvsugde godt. Spesielt alt av sprekker..
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #17 Skrevet 16. desember 2010 he he, barnematglass går bra ja. De tygger seg ikke gjennom glass Jeg vil tro mme som har stått i annet skap er trygg. Den er jo sånn plastpose inni også. Så da er det iallefall eltt å se.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #18 Skrevet 16. desember 2010 Det heter melmøll.. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5568&MainArea_5661=5568:0:15,1896:1:0:0:::0:0&MainLeft_5568=5544:69112::1:5570:4:::0:0
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #19 Skrevet 16. desember 2010 Takk. ALT er kastet, orker ikke tanken på larver jeg altså. Huff, nå ble jeg skikkelig dårlig merker jeg. Har sikkert fått i meg noen :/ Nå skal jeg gå til innkjøp av plastbokser for å si det sånn! Men har allerede sprayet skapet, så må vaske det bort. Litt kjipt det men.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #20 Skrevet 16. desember 2010 Hvis du har kastet alt av mat, så ville jeg ha gått over med radar og vasket etterpå, selv om man ikke skal bruke kjemisk gift på kjøkken.. Jeg ble nødt til å gjøre det da jeg fikk bananfluer i fjor sommer, det var det eneste som hjalp 100%!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #21 Skrevet 16. desember 2010 Melmøll går til angrep på mel og kornprodukter, som navnet tilsier. Absolutt ikke nødvendig å kaste alt av mat fordi man har sett slik møll eller larver på f.eks. en melpose. Holder lenge å kaste melposene, frokostblandinger o.l.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #22 Skrevet 16. desember 2010 Vi har alt oppi tupperwarebokser, derfor slipper vi det problemet heldigvis.Men har hatt det før, usjjj. Noe dritt.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #23 Skrevet 16. desember 2010 Vi hadde samme problem for en stund siden, utrolig ekkelt! Ble ikke kvitt det før vi tømte hele skapet, støvsugde i alle kriker og kroker, vasket med salmiakk og sprayet med insektsspray. Lot skapet stå tomt i en uke og sprayet på nytt. Har ikke sett noen siden...
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #24 Skrevet 16. desember 2010 Hadde det for noen år siden. Kastet bare alle melposene, ingenting annet. Og rengjorde skapene, men ikke med salmiakk, kun vanlig vaskemiddel. Møllen kom aldri tilbake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå