Gå til innhold

Hvorfor jeg ikke lenger er kunde hos GET!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i mange år vært abonnent på et gammeldags, analogt kabel-TV signal. Firmaet het visst Janco opprinnelig, som ble kjøpt opp i flere ledd og endte hos Get de siste årene.

Get er som kjent en leverandør av TV-signaler, men også av tilgang til Internet. Til det siste bruker de en gammelmodig coaxkabelløsning, som blant annet gir asymmetrisk hastighet, høyere ved nedlasting enn opplasting (i likhet med ADSL).

For noen år siden begynte Get aktivt å pushe Internet-løsningen sin, som jeg ikke var interessert i. Opprinnelig kunne de ikke engang tilby fast IP-nummer. Det seneste tilbudet gjaldt noe de kalte «Xtreme», med 25Mb/s ned, 2Mb/s opp. Men dette er langt dårligere enn den symmetriske 30Mb/s løsningen jeg i dag har for både Internet og TV fra Viken Fibernett. Denne hastigheten er også basert på egen fiber helt frem til en sentral. Dermed blir den réell på en helt annen måte enn med coaxkabelen til Get, der jeg ville delt båndbredde med alle naboer med lignende abonnement.

Jeg valgte likevel å beholde analogsignalet fra Get, siden jeg har et par gamle TV'er i huset som bare ble sporadisk brukt, og som jeg ikke er interessert i å ha egen dekoder (49kr/mnd) til fra Viken.

Den 16 april 2010 mottok jeg et brev fra Get, undertegnet Jan Egil Roll, salgssjef. Her sier han opp abonnementsavtalen med meg fra 1/8, med mindre jeg oppgraderer til digitalløsningen. Senere ringer en selger meg også. Jeg forteller at jeg ikke er interessert, og hvorfor:

Get har sovet i timen hva Internet angår. Jeg sitter ikke bare hjemme og «surfer» på innhold andre steder. Jeg sitter like gjerne andre steder og ønsker å komme i kontakt med utstyr jeg har hjemme, med servere, overvåkningskameraer, tyverialarmsentral. Også folk med en mindre avansert brukerprofil enn jeg har ofte i dag behov for opplasting av større datamengder, for eksempel bilder til PhotoBucket eller «sikker lagring» andre steder. En symmetrisk linje som man ikke deler med andre i siste brukerledd (naboene) er klart overlegen.

Det lyktes altså ikke Get å pushe sin løsning for Internet på meg. Det burde vært slutten på denne historien. Men så dumper det ned en faktura i postkassen min, der de ufortrødent fakturerer meg for det gamle analogabonnementet i perioden 1/7 til 31/12 2010, det samme abonnementet de selv har sagt opp fra 1/8!

Jeg ringer kundeservice hos Get. Etter diverse menyvalg settes jeg over til fakturaavdelingen. Det blir snart klart for meg (om det ikke var det fra før) at spørsmål om slikt nok er adskillig lavere prioritert hos Get enn telefonsalg. Ventetiden klokker jeg til 20 minutter.

Jeg får omsider kontakt med en hyggelig person som innsér feilen. Jeg får beskjed om å betale for den gjenstående måneden, altså juli 2010, med samme KID-nummer. Dette gjør jeg samme dag.

Slutter det der? Å nei, du. Etter få uker mottar jeg fra Get «purring/stengningsvarsel» for det abonnementet de selv har sagt opp! Den siste innbetalingen min er trukket fra det opprinnelige fakturabeløpet, men de insisterer på at de skal ha for ytterligere 5 måneder. Pluss purregebyr 60kr, og med trussel om at det vil påløpe «stengningsgebyr» om jeg ikke betaler!

Ny telefon til Get, ventetid 15 minutter. Han jeg får kontakt med må konsultere en kollega, saken var visst innviklet (!). Han lover å ringe tilbake, hvilket han faktisk også gjør. Jeg kan se bort fra den siste fakturaen, får jeg høre. Tenk det!

Jeg vet ikke om jeg skal tro at jeg nå har hørt det siste fra Get. Kommer det en ny faktura, ringer jeg ikke. Det kan bli en interessant situasjon om de lar et slikt krav gå til inkasso.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er heller ikke glad i get. Orket ikke å lese alt for det var så detaljert, fisefint og til tider hovent skrevet.

Skrevet

Du har nok blitt ekstrafakturert med hovenblei-tillegget

Skrevet

Jøss, snakker om innlegg som smaker av ubalanse... Har du faktisk barn i huset ditt? "Sitter andre steder og vil ha kontakt med overvåkingskameraer og alarm hjemme"..!?

Beklager å si det, men vil anbefale deg å søke hjelp.

Skrevet

å jesus!

er det deg? hun gale damen som har skrevet det innlegget om femretters barnebursdag og brannøvelsen? det må jo bare være deg.

du er her fortsatt. så koselig. så fikk jeg meg en latter i natt også.

Skrevet

HI: tror du har kommet inn på feil forum, dette er ett forum for folk som vil diskutere barn og graviditet *Barnimagen* *Dinbaby* og ikke ett forum for folk som er over middels intressert i data, fiber, kabel!!!!!

Skrevet

I beg to differ, 02:55 - man kan fint være datanerd OG barnevennlig ;o)

Men du verden så surmaga du virker, HI. Prøv å slappe av litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...