Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #1 Skrevet 15. desember 2010 Venninna mi har en sønn på 3 år, han er ofte løs i magen flere ganger om dagen. Hun fikk beskjed fra legen om å kutte ut rene melkeprodukter og hvitt brød og lignende. jeg trodde ikke man skulle kutte ut begge deler samtidig!! Og hun er usikker på hva hun kan gi han når det gjelder brød og knekkebrød og sånt, er det gluten i alt brød, også grovt? hva med havregryn?
3småtroll♥ Skrevet 15. desember 2010 #2 Skrevet 15. desember 2010 Hei du! Jeg har to barn med cøliaki (glutenallergi) og ene tåler heller ikke melk. For å finne ut om det kan være melk han reagerer på så er det helt riktig at man må kutte ut all melk i en periode over noen uker. MEN når det gjelder gluten så skal man absolutt IKKE kutte ut gluten for å se om det hjelper!!!!!! Tullete lege hvis han har segt det! Grunnen til det er fordi at om han kutter gluten så vil ikke legene kunne se på en gastroskopi hvis han har cøliaki. Og for å få en diagnose så må han ta gastroskopi.... Om hun kutter begge delene på han og han blir bedre så vil hun uansett ikke vite hva han ble bedre av da;) Så hun burde først kutte melk og se om det blir bedre. Om ikke det blir bra da, så må hun be om en blodprøve ang. cøliaki (det kan hun kjøpe som selvtest på apoteket også faktisk) Om blodprøven slår ut må ha ta gastroskopi for en endelig diagnose og så kan han kutte ut gluten- ikke før! Obs- er ikke alltid det slår ut på blodprøve selv om man har cøliaki, men om den slår ut så er det jo så og si garantert at det er det:) Og ja- det er gluten i grovt også. vete, havre, rug, kli osv... Be henne lese litt på www.ncf.no Der står det mye nyttig:)
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #3 Skrevet 15. desember 2010 Tusen takk for et bra svar ) Det er jo rart at fastlegen hennes, som er en bra og populær lege sa dette da?!
3småtroll♥ Skrevet 15. desember 2010 #4 Skrevet 15. desember 2010 Ja var rart! Hvis ikke din venn missforsto da? Uansett så er det som sagt veldig viktig å ikke kutte gluten altså! Dersom hun gjør det og det viser seg å hjelpe så må hun eventuellt provosere med gluten i mange uker før de kan se det på gastroskopi igjen.. Og jeg lover deg at det er _ikke_ noe god følelse å gi barnet sitt noe en vet at det blir syk av! Hvis man har cøliaki så blir tarmtottene slitt ned ved inntak av gluten- dette ser de da på en biopsi når de tar gastroskopi. Når en med cøliaki slutter med gluten, vil disse tarmtottene gro, og de vil da ikke kunne se skadene ved undersøkelsen. Da risikerer man jo en feildiagnose, noe som igjen kan føre til at barnet fortsatt går rundt syk:( Håper du får opplyst din venninne hvertfall;)
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #5 Skrevet 15. desember 2010 nei hun har ikke missforstått for han skrev det ned på en lapp for henne, og jeg har sett den lappen. men det står ikke kutt ut all gluten, bare lyst brød og lignende. skal opplyse henne om det du skriver, takk for hjelpen!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #6 Skrevet 15. desember 2010 Jeg tenker at han bad henne kutte lyst brød pga at det er lite fiber i det, og fiber er bra for magen!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #7 Skrevet 15. desember 2010 tror ikke et, for videre på lappen står det at etter oppeholdet skal han få først det ene og så det andre igjen for å se om han reagerer....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå