Gå til innhold

Synd og glæde i fast form

Anbefalte innlegg

Gjest cunning stunts
Skrevet

Tre specier

Like deler (vekt) sukker, smør og mel blandes sammen, med 400 gram av hver får du nok til to plater. På hver plate med bakepapir klapper du ut to lange rektangler av deig, ca 15 cm brede, og steker på 180 grader til den begynner å bli lett gylden. La dem avkjøle litt, før du deler i smale skiver og lar avkjøle helt før du legger i bokser. Sprø utenpå og litt seige i midten. Hvorfor inkludere ingredienser som ikke er kolestrolhevende, tross alt? Vanvittig godt til kaffe, eller til et glass kald melk. Må gjemmes godt om ikke de mystisk skal forsvinne før jul.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss, så enkelt, er det lov?

Jeg har mekket følgende enkle plate i kveld: peanøttsmør (350g), sukker (1 dl) og sirup(2 dl) varmes til kokepunktet. Sett til kokkos(1 dl) og puffet ris(1l). smør dette utover en bakeplate og smør 2 pl smeltet kokesjokolade oppå der igjen.... står og kalder seg i kjøleskapet nu,og skal skjæres i passe munnfuller før de gjømmes for unga!

Gjest cunning stunts
Skrevet

Det der bør prøves - men er det trykkfeil eller er det en hel liter puffet ris?

Skrevet

Langt enklere enn mine peppernøtter.... Kanskje jeg skulle prøve? Jeg er bare en sucker for rosesmaken i peppernøttene, det er gartnerføde til jul!

Skrevet

En HEL kg pepper må til... ja eller i dette tilfellet en hel liter puffet ris altså :-)

Skrevet

Tre specie-rapport:

Nå hadde jeg tenkt å skrive at det ikke funket særlig med melkefri melange. Men kom samtidig på at melangen også er uten salt, og det er DET som mangler i mine, ergelig... Men søte ble de, i dobbel forstand, med et dryss av rødt perlesukker :-)

Gjest cunning stunts
Skrevet

Ah, ja, det blir nok noe annet uten salt i smøret. Jeg har akkurat bakt n'te omgang med specier, siden de tydeligvis har bein å gå på og går ut av boksen på tider av døgnet da utelukkende tenåringer er våkne...? Pussig...

Finnes det rødt perlesukker, altså?

• 11 måneder senere...
Skrevet

Nå måtte jeg sjekke om det var meg som hadde skrevet i fylla, men det var jo meg i fjor jul! Det er verdens beste og mest populære kaker, de oppspores av tenåringer uansett hvor de gjemmes, ergo mange bakerunder i desember.

Skrevet

Hæ, hvordan kunne denne tråden ligge øverst og appelere til svar når ingen av innleggene før meg (x2) er fra 2011?

Skrevet

Kniis, du hadde vel bare gått inn på linken i mens vi venter på smør... ta deg et glass til med annet franskt du :-)

ps: når er det legitimt å bytte til julenick?...

Skrevet

Ah, ja, det kan godt tenkes. Uten vin til og med.

Det er legitimt å bytte til full 24-7 nissedrakt, om du vil, fra torsdag. Da er det også lov å høre på Absolutt Jul-cd, og alt annet. Men jeg har en fet og god og halvstor nisse framme allerede - han dukka fram da jeg rydda og jeg hadde ikke hjerte til å sette ham tilbake i mørket. Nå nyter han livet og meisene på balkongen.

Gjest cunning stunts
Skrevet

Dette er KUN en test av at julen fremdeles er gyldig i år:

Skrevet

Torsdag altså, den er grei (lett å la seg forvirre av tidlige adventssøndager)!

Jeg kom til å bli angrepet av julestemning da jeg skulle finne frem adventstaken på søndag (altså den med 4 levende lys). Og ettersom jeg selvfølgelig måtte finne frem alle eskene med julepynt før jeg traff på den med advendtstake, så tenkte jeg at jeg likesågodt kunne gjøre unna pyntingen.... Så hos oss er det jul! Mangler bare pakker på kalenderen og juleblomster i vinduskarmene (må poste eget spørsmål om disse...).

Må grave frem jule-cd også! Her er Dizzie som gjelder :-)

Skrevet

TAKK

Finnes det bilder på nett noe sted? Har prøvd å søke,men det funker dårlig :(

Jeg klarer ikke bake noe jeg ikke vet hvordan skal se ut.

Gjest cunning stunts
Skrevet

Aner ikke. Men tenk deg tebrød overkjørt av veivalse uten at de smuldrer -dvs omtrent samme lengde men bredere, og samme lyse farge.

Gjest cunning stunts
Skrevet

Og selvsagt uten hakkete mandler på!

Skrevet

Vanskelig å oppdrive bilder, så denne må du nok ta som en utfordring!

...men ved litt gågling fant jeg forøvrig ut at oppskriften finnes i "Haandbog for Huusmødre i alle Stænder eller 855 prøvede Anviisninger til med Dygtighed og Orden at kunne bestyre en større eller mindre Huusholdning" fra 1859! Så her snakker vi gamle tradisjoner. De heter tre specier, fordi de består av tre komponenter (eller igredienser om du vil) i lik mengde. Tilsetter man også malte mandler i samme mengde som øvrige komponenter så får man fire specier :-)

Eller så kan vi jo alle sammen bare legge ut bilder etterhvert som vi har baket (når smøret kommer)...

Skrevet

Fantastisk, tusen takk

Artig med gamle tradisjoner, det elsker jeg:)

Tror fortsatt vi får smør i butikkene her sør, det er fordelen med småbyer som nylig har startet med å selge kaffe latte. (fra automat såklart)

• 2 år senere...
Skrevet

Da var det atter tiden for å finne frem oppskriften på Intimnissemors Julekuker - Klar - Ferdig - BAK!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...