Camillaa Skrevet 15. desember 2010 #1 Skrevet 15. desember 2010 Hei Jeg er i uke 13 - og leser på nettet at det anbefales å ta influensa vaksinen - stemmer dette ? Er det noen som har gjort det ? Camilla
Camillaa Skrevet 15. desember 2010 Forfatter #2 Skrevet 15. desember 2010 Har bestilt time til å sette den til uka - men er noe usikker...
Bring_it_on!!:)) Skrevet 15. desember 2010 #3 Skrevet 15. desember 2010 Jeg skal ikke ta den.. I uke 8 nå )
Jippi! Maibaby! Skrevet 15. desember 2010 #4 Skrevet 15. desember 2010 Har tatt den for en god stund siden. Synes det er en billig og god forsikring. Ser absolutt ingen grunn til å tro på skremselspropagandaen fra vaksine"skeptikerne":)
Gjest Mentha♥Høygravid♥ Skrevet 16. desember 2010 #5 Skrevet 16. desember 2010 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3949664.ece Sto i avisa i går... Synes det er grunn til skepsis når f.eks Finland trekker tilbake vaksina fordi de mener den er utrygg. Tar mye heller en runde influensa da, det vet jeg i det minste hva er
gulda Skrevet 16. desember 2010 #6 Skrevet 16. desember 2010 Jeg er kjempe i tvil! Anbefales jo her hjemme, mens i enkelte andre land anbefales det visst å ikke ta den hvis du er gravid fordi man ikke kjenner til senvirkninger (aner ikke hva de fleste land anbefaler). Leste senest i går om 300 som var blitt alvorlig syke av vaksinene -men det var jo ikke endelig påvist da. Men så ble jo noen gravide alvorlig syke i fjor av onfluensaen også, så i tvil. Har alltid taklet en influensa, men nå er je skeptisk både til å ta den og til å la være, he he.. Lykke til med valget! Ikke lett.
flypapir Skrevet 16. desember 2010 #7 Skrevet 16. desember 2010 Men Mentha, Finland trekker tilbake svineinfluensavaksinen. Dvs den vaksinen vi ble tilbudt ifjor. I år er det en annen vaksine som tilbys hvor svineinfluensaen er innbakt (men hvor de har fjernet noen av stoffene de var skeptiske til i fjor osv)... Jeg kan ikke nok om det til å uttale meg mer om dette, men jeg vet hvertfall såpass at det er to ulike vaksiner ...bare sånn for ikke å skape full forvirring hos folk.
lindynatt Skrevet 16. desember 2010 #8 Skrevet 16. desember 2010 Jeg bor i Tysklang og her anbefaler man IKKE t gravide skal ta influensa vaksinen. Var få som vaksinerte seg mot svineinfluensaen i fjor men også få som døde her nede. Fremdeles vet man jo vel ikke om årets influensa vaksine treffer de riktige influensaene, de som lager vaksinen gjetter jo hvert år på hvilken type influensa som kommer og av og til bommer de stygt.
flypapir Skrevet 16. desember 2010 #9 Skrevet 16. desember 2010 Men igjen gulda; det er ikke samme vaksinen som tilbys i år og som alle bivirkningene har kommet fra. Det er en annen vaksine som tilbys nå. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,1223:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:85732::1:5569:1:::0:0
magica fra tryll Skrevet 16. desember 2010 #10 Skrevet 16. desember 2010 Skal ikke ta, da jeg ikke er bekymret for influensa. Har klart å få 5 barn uten noen vaksine, så satser på at det går greit denne gangen også Er i uke 37 nå.
Merete 33 Skrevet 16. desember 2010 #11 Skrevet 16. desember 2010 Hei! Jeg tok vaksninen i går. Synes det er bedre å følge rådene til folkehelsa og leger, som har utdanning, forskning og erfaring på områdene, enn personer som ikke har grunnlag for å utale seg! En bekjent av meg sa: Det er jo lov å tenke litt selv. Jeg skal ikke ta den! (Og jeg tenkte i mitt lille stille sinn: Og hva er din medisinske vurdering av dette da? Du som ikke har fullført vidregående og jobber i butikk!! Ha ha!!! Jeg jobber selv i butikk, og ikke noe galt det, men den medisinske vurderingen av en vaksine har jeg INGEN grunnlag for å uttale meg om, SÅ JEG GJØR SOM JEG BLIR ANBEFALT!!! :-)) Håper årets influensaepdemi blir mild og kort! Og at de aller fleste gravide slipper unna!
Gjest Mentha♥Høygravid♥ Skrevet 16. desember 2010 #12 Skrevet 16. desember 2010 Sant det, Jule-Kula, bøyer meg for den Men jeg kjenner jeg er ikke noe mindre skeptisk til den nye "cocktailen". Svineinfluensavaksinen (H1N1) er også inkludert i den nye som gis i år. http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____82638.aspx
Mai♥ April♥ Skrevet 16. desember 2010 #13 Skrevet 16. desember 2010 Etter nøye vurderinger har jeg bestemt meg for å ikke ta den, både jordmor og en lege har anbefalt meg å ikke ta den. Så da stoler jeg på de. Jeg leste også noe om at det har vært lite influensa til nå og at det kan tyde på at det ikke blir den store influensaepidemien i år. Men jeg skjønner godt de som tar den. Og som andre har skrevet her dette er ikke den samme vaksinen som svineinfluensavaksinen fra i fjor. Denne er laget som en vanlig sesonginfluensavaksine.
flypapir Skrevet 16. desember 2010 #14 Skrevet 16. desember 2010 Nei, akkurat den biten er jeg enig med deg i.. Jeg tok vaksinen i fjor, men har ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre i år. Er ganske sikker på at eldstejenta ihuset har hatt influensa alt og da slapp vi andre unna, men det betyr jo ikke at den ikke kommer igjen. ...og mens man tenker går tiden og vips, så er babyen ute og man er ikke lenger i noen risikogruppe!
Gjest Mentha♥Høygravid♥ Skrevet 16. desember 2010 #15 Skrevet 16. desember 2010 Det er jammen sant det Plutselig er det ikke noe mer å tenke over! Håper alle holder seg friske, uansett hva dere velger å gjøre
a'Nöel Skrevet 16. desember 2010 #16 Skrevet 16. desember 2010 Jeg kommer heller ikke til å ta den, enten jeg er gravid eller ikke. Jeg skjønner ikke hvorfor det plutselig blir anbefalt at gravide tar en vaksine, når det i alle år (som jeg har levd iallefall) har vært anbefalt at gravide IKKE tar vaksiner, pga stoffene i vaksinene og det de kan gjøre med et lite foster/barn. Så nei, ikke noen vaksine her Jeg er ikke imot vaksiner til vanlig, men akkurat denne er jeg meget skeptisk til! Den er helt ny, i motsetning til alle de andre som blir gitt i vaksineprogrammet nå, som har blitt gitt i 25-30 år..
Trultemora er presseklar!! Skrevet 16. desember 2010 #17 Skrevet 16. desember 2010 Men hvis dere vaksinerte dere ifjor så er dere beskyttet i år!
Camillaa Skrevet 16. desember 2010 Forfatter #18 Skrevet 16. desember 2010 Hei Jeg tok ikke svineinfluensa vaskinen i fjor, og det er visst svineinfluensaen som kan være farlig for fosteret - så jeg vurderer å ta den til uka Camilla
Mai♥ April♥ Skrevet 16. desember 2010 #19 Skrevet 16. desember 2010 Glemte å skrive at jeg tok svineinfluensavaksinen i fjor, så da satser jeg på at den fortsatt beskytter noe. I f.eks. Sverige og England anbefaler de kun de gravide som ikke tok svineinfluensavaksinen i fjor å ta årets vaksine.
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 16. desember 2010 #20 Skrevet 16. desember 2010 Jeg tok den i uke 19 og er i uke 23 nå. Ingen umiddelbare bivirkninger, merket ingenting. Velger å følge offentlige anbefalinger da jeg stoler på at de som vet best vet best! Hadde vanlig influensa da jeg var gravid med forrigemann og det gikk jo greit, men man frykter komplikasjoner nå dersom det er svineinfluensaen eller en annen av de mer aggressive influensatypene som kommer. I USA har man anbefalt influensavaksine til de gravide i flere år allerede..
Buffy07&11 Skrevet 16. desember 2010 #21 Skrevet 16. desember 2010 er frkjøla, så da får jeg ikke ta den uansett.... Men jeg tok ingen vaksine forige gang jeg var gravid.
AO3 Skrevet 16. desember 2010 #22 Skrevet 16. desember 2010 Jeg har tatt den. Det er utrolig mye skremselspropaganda som har lite rot i virkeligheten, føler jeg. Mye uvitenhet og misforståelser.
lindynatt Skrevet 16. desember 2010 #23 Skrevet 16. desember 2010 Men problemet er at de som vet "best" også ahr store jobber for pharma industrien... Og man har ikke kunne forske på om vaksinene er trygge. Dessuten strides de lærde veldig. Nå er jeg ikke gravid, men skal ikke ta noe vaksine, min mann hadde nettopp en mild form for influensa og jeg ble heldigvis ikke smittet. Den norske stat sier jo ta vaksinen på eget ansvar, bivirkninger som kan komme over lang tid blir ditt problem, ikke deres
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå