Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #1 Skrevet 15. desember 2010 Jeg må bare innse at jeg ikke kommer til å klare jula økonomisk..... Jeg har fått kjøpt de viktigste julegavene til barna, men ingenting til noen andre.Å det som gjør det enda verre er at folk bare "overlasser" oss med gaver og jeg har ikke mulighet til å kjøpe tilbake... hva sier man da? Når det gjeller maten kan jeg nok ikke tilby noen noe annet enn en liten ribbe middag til ungene på julaften. Til og med juletre blir en økonomisk belastning. Jeg føler meg så misslykket! Burde man ikke som foreldre kunne gi barna sine en god og flott jul med alt som hører til......
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #2 Skrevet 15. desember 2010 Vet hvordan det er og det er ikke artig å føle at man står litt på utsiden der man ikke kan gi barna alt "de andre" får til jul. I fjor hadde jeg et jævlig år og var rimelig fattig (levde på en inntekt på 5-6000 i mnd.). Jeg fortalte venner og familie hvordan ståa var. At jeg ikke hadde råd til julegaver og at jeg ikke ønsket noen tilbake. Fikk endel julegaver likevel, ble invitert bort på middag, fikk pepperkaker og juletre. Det var utrolig deilig:-) Og så fokuserte jeg på koselig ting man kan gjøre som er gratis. Ake ute, lage snølykter, se tegnefilmer på tv, klippe i aluminiumsfolie og lage fine ting osv. Det ble en veldig bra jul! Jeg vet at det ikke er enkelt, men prøv å vær positiv, vær litt kreativ og det hjelper å være litt åpen om at man sliter økonomisk. Er bedre å være ærlig enn at folk skal tro man er gniten og kjip. Ønsker dere en god jul:-)
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #3 Skrevet 15. desember 2010 Hvor gamle er barna dine? Jeg er alene med en jente på 3år. Har penger, så jeg klarer meg, men ikke drøssevis. Jeg har kjøpt det nødvendigste av julegaver. Barnet mitt får gave til 500kr, ikke hundrevis av ting. Jeg har listen familie, så det blir ca 10gaver totalt. Jeg tror jeg klarte meg med 3000 til gaver i år. Jeg kunne kjøpt mer, gjort det mer staselig osv, men jeg har faktisk prioritert å spare det ekstra jeg fikk i lønn på høyrente og regningskonto, istedet for å la det glippe mellom fingrene i julerushet. Vi har pyntet fint til jul her hjemme (julpynt hadde jeg jo kassevis av), så jeg har ikke kjøpt mer enn et par blomster. Julemat koster, men julaften, 2juledag og nyttårsaften, så er vi ikke hjemme, så der sparer jeg en del penger. Resten av dagene blir det vanlig mat. Kanskje litt ekstra god frokost, men det er det. Mao har jeg ikke lagt så mye penger i julen i år. Datteren min er så liten, at hun kommer ikke til å reagere på at vi ikke har juletre, vi har så mye annen pynt. Kjøp litt pepperkaker, noen nøtter, litt rundstykker til frokost. Tenn masse lys, og kos deg med barna. Med unntak av gaver, så behøver ikke julen å koste så mye. Hvis barna dine ikke er så store, så er jeg sikker på at de ikke engang husker hva de fikk av mamma til jul. Kos dere med julebarnetv, mandariner og pepperkaker:)
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #4 Skrevet 15. desember 2010 Jeg forstår godt at dette er vondt for deg. Men så lenge barna får gaver og julematen er boks, blir det jo jul Kanskje ungene kan lage noen sjarmerende gaver til de det er naturlig å gi noe til? Alternativt kan du lage "gavekort" i eksempelvis barnepass/ restaurantbesøk/kino, slik at de som mottar gaven kan benytte det når det passer, og utgitene kan utsettes til etter julestriden? Hvis du er flink å bake, kan du jo lage noen julekaker, putte dem i et fint syltetøyglass og lime på feks røde hjerter i filt eller glanspapir, alt etter som hva du har liggende..? Det gjelder å tenke kreativt! Når det gjelder ungene: finn et lite, søtt juletre, ta på en koselig jule-cd, smil bredt og ha det kjekt sammen! Den koseligste sommerferien jeg kan huske, fikk jeg vite i ettertid var på lavbudsjett For barna er nok det at dere er sammen mye av det viktigste. Lykke til og god jul!!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #5 Skrevet 15. desember 2010 De er fortsatt under skole alder og det er jo litt beroligende, for som du sier reagerer de nok ikke på at det ikke står staselig julemiddag på bordet hver dag hele jula. Jeg skal prøve å tenke positivt, slv om det ikke er lett. Tusen takk for at dere deler litt positiv energi med meg God jul til dere! HI
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #6 Skrevet 15. desember 2010 Ikke vi heller! Søstra mi og familien har mye bedre råd enn oss, så hun spør hva jeg mener vi skal legge oss på når det gjleder julegaver til hverandre og julegaver til barna. Jeg mente vi kunne legge oss på 300,- til hvert av barna og 300,- til hverandre så gir vi par pressanger og ikke en til hver av de voksne, noe til huset eller lignende. Hun presiserer hele veien at det er jeg som bestemmer, MEN hun var ikke happy med beløpene, og jeg syntes jeg strakte meg langt, for hun er av den oppfatning av at man jo ikke får noe for så små summer, det blir så vanskelig. Så hun presset par prisen opp til 400, og gav meg beskjed om at hun hadde ikke klart å holde det, hun hadde kjøpt for 500,-, men at vi ikke trengte å kjøpe over om vi ikke ville. Hun spurte ørten ganger om jeg var sikker på at vi ikke skulle kjøpe mer personlige gaver til de voksne også. Foreldrene mine er greie, de sier at de fint kan greie seg uten julepresanger, og de får nok ikke noe heller, bare symbolske ting. Sist fikk de noen presanger som barna hadde laget i barnehagen, og var fornøyde med det. Han har nesten ikke familie, og der er det ingen gaver som blir utveksla, de bare sender julekort til hverandre. Jeg har kun kjøpt presanger til søstra mi sine unger, og ingenting til våre enda. Ungene våre er heldigvis små, og vi kommer ikke til å kjøpe dyre ting, kjøper slike ting som de trener så uansett. Forbruksleker som modellkitt, perler, tegneark etc. De får jo julepresanger fra besteforeldrene og en tante og en onkel også. Det blir nok for dem å åpne og de er ikke store nok til å sammenligne hva de har fått med de andre ungene. Ellers kan vi legge til at de ikke mangler noenting, de har mye leker!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #7 Skrevet 15. desember 2010 hahaha..du aner ikke hvordan jeg har vridd ALT, for å skape en eller annen jul i hjemmet. Spist borte julekvelden har vi også med som standard, for da sparer jeg MYE, siden det er pinnekjøtt som spises her og ikke den billige ribben Juletre har vi hatt hvert år, og i de virkelig blakke årene hadde vi gran, for det var og er vel det billigste. Nå har vi edelgran fra Plantasjen hvert år. Den er heller ikke så dyr Mine besteforeldre gikk ut i skogen og fant et fint einertre(sånne høye, slanke einer), så alt går an Gaver jeg har gitt til mine barn i dårlige tider, er f eks votter de trengte men som var for dyre å kjøpe "til vanlig". Billigkurvene på lekebutikken.... Tja, hva som helst som kunne vekke litt begeistring på julekvelden Nille har da en del? Sparkjøp vet jeg har mye.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #8 Skrevet 15. desember 2010 Det er tungt når den økonomiske situasjonen henger over en som en mørk sky. Det er en forferdelig følelse og det skaper en veldig nedtrykt stemning inni ett hvert enkelt menneske. Så lenge man er samlet som familie og har mulighet til å kose seg litt sammen , så burde jo egentlig det være nok.....men i den materalistiske verden som vi bor i, så er det desverre ikke nok! Jeg, personlig synes at julen skal være en tid hvor man samles og koser seg med juletradisjoner. Man trenger ikke ha masse gaver under juletreet eller bordet overfyllt med mat, for å ha det hyggelig! Så lenge man ikke sulter, så kan man ha det hyggelig! Det kommer jo helt an på hvordan du lager stemingen! Om du vil ha en koselig jul med barna, så kan du ha det koselig ,selv om det er litt trangt økonomisk. Om du venter med å kjøpe juletre til lille julaften f.eks , så kan du få tak i ett tre til 200,- Når det gjelder de som "overlasser" dere med julegaver, så synes jeg at du skal være ærlig å si, at i år er det litt trangt med økonomien. De kommer nok helt sikkert til å forstå. Jeg håper at alt ordner seg for dere!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #9 Skrevet 15. desember 2010 Vi har kjøpt oss et billig plast tre for noen år siden. Mener det var billigere enn ett ferskt tre er og så har vi det i mange mange år. Og etter jul slipper vi å kvitte oss med det, men kan bare pakke det bort til neste jul.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #10 Skrevet 15. desember 2010 Jeg har heller ikke så god råd, men heldigvis har jeg klart å sette av litt penger som jeg har på sparekonto. Vi reiser bort i jula og sparer MYE med det, i tillegg har jentene fått en gave hver til ca 500 kroner. Jeg kjøpte ting de trengte og som jeg ikke har råd til å kjøpe til vanlig. Bakingen går ut i år siden vi skal bort og strengt tatt ikke trenger kakene osv. Dessuten synes jeg de er veldig flinke til å gjøre slike ting i barnehagen, baker pepperkaker, lussekatter, besøk av nisse, julegrøt osv. Så jeg føler de får mye julestemning derfra også. I fjor hadde jeg enda dårligere råd så da gikk jeg til innkjøp av et juletre fra europris. De er langt fra like fine som ekte trær, men de koster 149 kroner og du har de i mange år. Barna bryr seg ikke, og de får et tre. Er masse man kan gjøre på tross av at man har dårlig råd. Men skal innrømme at jeg aldri har vært helt konkurs heller pga sparekontoen redder meg hvert år.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #11 Skrevet 15. desember 2010 Du lager julegrøt, kjempe billig, og barna elsker det, så lenge du kaller det JULEgrøt;) Det kan du ha til middag en dag. Så kjøper du en pakke egg (20kr for 12 egg på rema 1000). Rekker hvertfall til 3omeletter, som dere kan ha til JULEfrokost. Kjøp en pakke med minibaguetter, tror det er 18stk i en pakke til under 20kr. Holder helt sikkert til 3frkoster der også. Så da har du en litt koseligere frokst for 40kr- under 10kr dagen. Rema 1000 har også JULEbrus til rundt 5kr, jeg synes det er den beste. Hvis dere spiser lutefisk, så er den knallbillig på Rema 1000 også. Kjøp pepperkaker til 10kr. En boks har du sikkert hele julen. Kjøp en pose med manderiner. Det er billig. Hvis barna har julestrømper, så kjøp heller litt smågodt og pakk inn (gjerne aluminiums folie med et sløyfebånd rundt). Så sparer du masse penger istedet for å kjøpe de store julegodtposene til 50kr stk. Vet ikke om du har kjøpt julegaver, men så de hadde et spann med duplo/lego?? til 199kr på obs. Dette kan de kanskje få av nissen og dele? Jeg har kjøpt fisherprice leke data til min 3åring. 299kr. Den står aller høyest på listen hennes her i huset. Og du, jeg er 100% sikker på at julen blir like fin på barna selvom mor ikke har kontoen full:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå