Gå til innhold

Dere som "må ha" alkohol til julemiddagen,har dere ett alkoholproblem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sorry Ellen,måtte bare stjele denne:-)

Syns nemlig at det var et bra poeng!

Så,dere som må ha alkohol til maten,er dere alkoholikere/fare for å bli alkiser??

Har ikke svart på den andre tråden,men for å gjøre det her,så nei.det er ikke hysteriskt å ikke ville ha alkohol på julaften.I mitt hodet har det absolutt ingenting der å gjøre!!Om det er smake som savnes,så hva med alkoholfri øl?

Alkohol,jul og barn hører bare ikke sammen..

Er som dere kanskje skjønner vokst opp i et alkoholisert hjem,og har nulltoleranse når det kommer til alkohol når det er barn tilstedet.For jeg aner virkelig ikke hva som er vitsen?

I voksen alder var jeg med eksen og feiret jul med hans familie,og de er vant til å drikke på julaften,men de "drikker bare litt"-HAHA.De ble full,det var barn tilstedet og de skjønte ikke at barna reagerte på dette..Når man drikker mister man mye egeninnsikt,og "ser" ikke selv at de er påvirket..

Og bare så det er sagt,så er jeg ikke avholds,bare når det er barn der.Er jeg på fest,kan jeg virkelig "feste".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig trist at mange av dere fra alkoholiker-hjem ikke skjønner dette med måtehold og tror at alle som drikker er alkoholikere

Skrevet

Må vel ikke ha alkohol på julaften, men jeg vil servere alkohol. Drikker ikke selv, av andre grunner, men serverer jo til de som har lyst på. Har full oversikt over at ingen noensinne er blitt fulle.

Skrevet

jeg drikker ikke når ungene er våkne. ikke noen ting. men tar gjerne et glass vin etter at ungene har lagt seg..

Skrevet

Jeg er ikke vokst opp selv med alkhol til maten. Men vi hadde Cider :) Sånn magnumflaske med eplecider en får kjøpt nå på Europris :) Den drakk vi alle sammen, og den smaken hører med til julemiddagen.

Men jeg vet en del som MÅ ha akevitt, og kanskje en øl eller to. Men de er da ikke alkiser av den grunn!? De blir jo ikke fulle av det, men har kun litt til maten.

Etter jeg ble voksen, har det blitt slik at etter barna er i seng, så tar vi voksne oss noen øl eller noen glass vin. Men det er bare noen få, og ikke egentlig nok til å kjenne noe av alkoholen.

Et normalt forhold til alkohol gjør at en faktisk kan ha det også til maten. Det er min endelige oppfatning av den saken.

At en som er vokst opp i alkoholikerhjem tenker og føler det annerledes, betyr ikke at normale(ang dette,da) deler av befolkningen må gjøre det samme......

Skrevet

Jeg er av den oppfatningen at barn og alkohol ikke hører sammen, så når de er våkne så drikkes det ikke her.

Og det å servere alkohol til julematen ser jeg heller ikke poenget med. Om folk absolutt skal ha alkohol til maten så får de komme på julemiddag til noen andre, for her foran våre barn skal det ikke drikkes.

Etter de har lagt seg kan vi gjerne ta et glass og to, og vi klarer helt fint å drikke med måte, så det er ikke der det ligger.

Drikkekultur er ikke noe de trenger å lære seg når de er små. Det kan introduseres sakte men sikkert når de er eldre og forstår mer av det når vi forklarer. Kall meg gjerne prippen for det, det er jeg jo blitt kalt her for så mye annet latterlig likvel.

Skrevet

Ser ikke poblemet med og drikke ET glass vin/øl til maten. Ingen jeg kjenner blir fulle på så lite.

Jeg er også enig i at ingen skal drikke seg fulle med barn tilstede, men det er faktisk noe som heter med måte. Drikker folk ET glass til maten og evt en bailes til kaffen så er det iNGEn som blir fulle og ufine forran barna;)

Skrevet

Jeg sa heller ikke at vi blir fulle av ett glass eller to. Vi drikker oss ikke fulle selv om barna har lagt seg heller, bare så det er sagt. Men jeg er av den oppfatning at akohol ikke skal være sammen med barn. Det er ikke et stort problem for meg om andre velger det, så lenge det ikke er foran våre barn.

Hilsen anonym før deg.

Skrevet

Hvis man MÅÅÅ ha alkohol til uansett anladning er det nok et problem på gang ja. Det er alikevel mulig med måtehold, og det går å ha alkohol på bordet med barn til stede om det gjøres riktig.

I min familie er det vanlig at de som ønsker blir tilbudt en øl og en akkevitt, eller et glass vin til selve julemiddagen. Det er litt tradisjon i det, men det er sannelig ikke altid alle velger å drikke alkohol. Ofte velger de som sist år tok en øl å denne jula ta brus eller bare vann. Har aldri opplevd at samtlige voksne velger alkohol samme julekveld. Jeg har aldri reagert på at de voksne tar en øl eller et glass vin til jul eller ellers i året ved spesielle anledninger og en bedre middag. Ikke mer enn at vi barna fikk brus.

Håper mine barn også kan få samme naturlige forhold til måtehold og alkohol som jeg har fått. Jeg drikker selv knapt en sekspakning øl i året, da fordelt på 6 kvelder. Og en skjelden gang i blandt får man et lite glass vin til en blodig biff, eller en fancy ostetallerken. Ikke nok til å bli beruset, altså.

Dette anser jeg som sunt, og helt klart bedre enn om man skal drikke i smug etter barna har lagt seg.

Skrevet

Det er noe med at god mat blir enda bedre med god drikke til. Nå synes jeg personlig at ribbe ikke er så avansert at den trenger en god vin til, men har også forståelse for at noen kan synes at det er det glasset vin eller øl til, som gjør hele måltidet. De vil jeg da ikke nekte å ta seg et glass eller

to... Akkurat til ribba klarer jeg meg med julebrus eller noe sånt.

Men å gå ut på restaurant, eller å holde et mer "avansert" middagsselskap uten å ha vin til maten - da blir måltidet litt halvveis for meg.

Det er uansett aldri snakk om fyll.

Skrevet

Synes det er litt hysteri rundt det der med å drikke med barn tilstede. JA; jeg er fullstendig enig i at ingen skal drikke seg fulle med barn, hverken når de er våkne eller de sover, men det får være måte på!

At mine foreldre drakk en jegermeister til maten, og at min stefar tok seg et glass vin etterpå har aldri skadet meg eller andre. Har faktisk aldri tenkt over det en gang.

Slik er det her også, om pappan i huset har lyst på en øl til maten, er det ingen som bryr seg om, og tviler på at eldstemann bryr seg om det er øl, eller cola som er i glasset til middagen!

Skrevet

kommer heldigvis fra en familie hvor folk kontrollerer seg. man blir ikke synlig beruset. bare koser seg med alkoholen. jeg er alltid edru rett og slett fordi jeg ikke liker alkoholsmaken så jeg kunne lett sett om noen ble synlig beruset.

vi har et avslappet forhold til alkohol fordi alle kan begrense seg. skjønner det er vanskelig å skjønne for folk med anstrengt forhold, men tenk at ikke alle har det som dere. finnes faktisk folk som kan drikke og begrense seg.

Skrevet

Hvis en aldri drikker noe som helst alkohol med barn til stede, kan jeg ikke skjønne annet enn at alkohol kan bli spennende når de blir eldre.

Hvorfor ikke få et naturlig forhold til det?

Jeg pleier å ta ett glass vin til jul, drikker nok ikke mer enn en flaske i løpet av året så har ikke noe problem.

Skrevet

tror det heller er de som drikker seg drita med barn til stede eller holder seg helt unna alkohol og nekter alle andre i samme julefeiring som barna sine å drikke alkohol som har problemer med alkohol enn de som drikker 1-2 glass ;)

Skrevet

g er ikke enig med deg, men skjønner at du føler som du gjør.

Jeg har vokst opp i alkoholikerhjem. Begge foreldrene mine var sørpe full i alle høytider fra jeg var helt liten. Og i andre sammenhenger der det var tilgang på alkohol. Det var et sant h..... å være et lite barn oppi dette. Jeg har hatt et meget anstrengt forhold til alkohol i mange år. Hadde en periode i tidlig ungdom da jeg festet mye. Så fikk jeg kjæreste og roet meg ned. Da gikk pendelen andre veien, og jeg bestemte meg for å bli helt avholds. Hadde samvittighetskvaler bare jeg tenkte på alkohol, var helt motstander pga det jeg hadde opplevd. Nå er jeg snart 40 år, og har innsett at måten min å reagere og tenke rundt alkohol ikke er bare sunn. Fordi, ja jeg har opplevd alkoholens skyggeside, så til de grader. Men dette er ikke det normale, men det ekstreme. Jeg må selv velge hvordan jeg vil forholde meg til alkohol (jeg er ikke mine foreldre!), og hvilke holdninger jeg vil videreføre til mine barn.

Jeg ser ikke lenger på alkohol som et definitivt "onde". Jeg kan ta en konjakk til medisinsk bruk :-) eller til kaffen dersom jeg har lyst til det. Rett og slett fordi jeg liker det. Og jeg drikker EN, og blir aldri full eller ruset på noen som helst måte. (Og ja, som alkoholikerbarn er jeg ekspertpå å se ALLE tegn på rus!!). Har barn, og vi voksne tar gjerne en konjakk (det er det eneste vi liker her i huset av alkohol....) selv om barna er oppe. Og jeg er helt sikker på at de ikke tar noen skade av dette, hvorfor skulle de det? Jeg har tatt skade av mine foreldres uvettige forhold til alkohol, men det er ingenting som tilsier at det er farlig eller skadelig for barn å se foreldre ta et glass vin eller øl (eller konjakk :-) ). Deter misbruket som er skadelig, enten det gjelder alkohol eller andre ting.

Derfor; dere som tar ett glass akevitt til julemiddagen, eller en konjakk til kaffen: gjør det uten å høre på samvittighetspreiket om hvor synd det er på de stakkars barna deres. Men til de som drikker mange alkoholenheter ofte (eller i høytider) og blir beruset foran barna: KUTT UT! Dere aner ikke hvor vondt det er for barn å oppleve dette. Det gjør vondt lenge, så lenge at det er vanskelig å noen gang bli kvitt smerten......

Skrevet

Signerer, jeg også (som tidligere nevnt) barn av en alkoholiker. Tørrlagt nå, faktisk. Gratulerer, pappa!

Skrevet

Virker som noen er ganske hysteriske mot alkohol. Og ja, hvis man har vokst opp med foreldre som var pærings i ny og ne så kan jeg akseptere at de føler det er ubehagelig.

Men mesteparten vokser ikke opp med slike foreldre!

Hvis ikke julaften (og andre aftener) ikke kvalifiserer til øl og akehvitt, og konjakk til kaffen og kakene etterpå er bannlyst - fordi barna er oppe, hva skal alkohol brukes til da?

I skjul??

Skrevet

nei, har ikke det. Tar gjerne opp til to glass vin selv om barna mine er våkne og hjemme! Jeg er vokst opp i et hjem der alkohol var fy fy, det var heller ikke noe ideelt. Jeg trodde dette var farlige greier, og tok meg lang tid før jeg fikk et normalt forhold til alkohol!

Min far er alkoholiker (hvertfall vansker med å holde seg unna flaska) Men er ikke redd av den grunn, jeg har fortsatt mine prinsipper!

Skrevet

Jeg drikker aldri på dagen uansett, til det er jeg for avhengig av å kunne kjøre bil. Jeg tilhører ikke den skaren som gjerne tar en øl, drøyer en time eller to og kjører avgårde, til det har jeg for stor respekt for andres liv... Vi drikker forøvrig skjelden eller aldri, kan dele en øl under midnattsola når hele verden sover, og da blir det kunstig å servere øl til julemiddagen.

Kaffen smaker godt uten cognac og ribba går ned uten øl og vin, så vi overlever nok jula vi også =P Anstrengt forhold til alkohol er ikke sunt for noen, uansett om man er alkoholiker eller fanatisk avholds.

Skrevet

Det gjør ingenting at du stjal kommentaren min HI :-) Det er bra at vi kan ta denne siden av debatten også i en egen tråd.

For det første kan jeg ikke for alt i verden fatte hvorfor jeg skal måtte forsvare at jeg ikke nyter alkohol mens barna mine er til stede!

Og for det andre så er argumentene for å nyte alkohol mens barn er til stede de samme som alle argumenter hvor vi voksne ruser oss mens barn er til stede.

Jeg liker det

Barna merker ikke forskjell

Barna tar ikke skade av det

Hva vil skje med barna når de vokser opp om de ikke ser voksne nyter alkohol.

Vel,voksne som røyker (og da gjerne inne) bruker de samme argumentene. De som røyker hasj har de samme argumentene osv.

Og spørsmålet: hva vil barna gjøre om de ikke ser at man kan nyte alkohol uten at det er farlig? Da bør jo dette gjelde alle ting som voksne gjør da?

Eller bør noen ting være for voksne? Det er vel en grunn til at det er satt en aldersgrense på det av myndighetene antar jeg.

Skrevet

Jeg har vokst opp med en alkis til far, han ødela hver eneste julaften for oss.

Likevel ser jeg ikke problemet med at voksne drikker med måte.

Skrevet

Det er TO vesentlig forskjeller på å ta et glass akevitt til julematen og å ta en røyk eller to (eller hasj). For det første så er det helseskadelig å være passiv røyker også, ergo det skader barnet. For det andre har jeg et sterkt ønske om at mine barn ikke skal begynne å røyke, fordi det er veldig farlig. Dermed bør man være gode forbilder ifht dette.

Og argumentet om aldersgrense er far out. Det er 18 og 20 årsgrense for å drikke det, ikke for å SE på et glass med innhold.... Noen ting er for voksne, det er klart. Men for MEG blir det svært dobbeltmoralistisk å vente med konjakkglasset mitt til barna har lagt seg. Jeg har et åpent forhold til barna mine, og eldstemann og jeg har pratet en del om alkohol fordi vi har alkoholikere på begge sider av familien (som han forøvrig aldri har møtt, de døde for flere år siden). Han VET at jeg kan ta ett bittelite glass konjakk dersom jeg begynner å bli sår i halsen. Da blir det veldig kunstig og rart hvis jeg ikke skulle tørre å gjøre det fordi han ikke har lagt seg....... Det blir i alle fall å signalisere at dette erskummelt og farlig. Jeg er så glad jeg kan formidle et normalt syn på alkohol til barna mine, er stolt over at jeg kan si at jeg aldri drikker meg full. Jeg fikk ikke formidlet dette i min barndom. (Forøvrig meg som lenger oppe i tråden fortalte at jeg vokste opp med alkoholiserte foreldre).

Skrevet

Nå er det ikke så mange år siden de fant ut at passiv røyking er farlig,men tobakk hadde allerede vært i salg i mange år:-)

Det er faktisk veldig veldig mange som ikke tror på dette- såpass nytt er det.

Det kan godt være at det vil ha konsekvenser for barn å se voksne nyte alkohol i moderate mengder,men at det vet man ikke enda.

Mine barn er fortsatt små,men de har sett familiemedlemmer nyte små mengder alkohol. Men jeg trenger ikke å servere det til julematen av den grunn. Vi serverer alkoholfrie alternativer og det fungerer svært bra.

Vi drikker heller ikke når barna sover hjemme. Dvs en av oss kan ta en øl,ett glass vin,en konjakk el mens den andre er edru om barna er hjemme.

Skal begge drikke har vi barnevakt.Det er veldig enkelt.

Jeg føler absolutt ikke at man signaliserer at alkohol er skummelt eller farlig,det er noe voksne drikker på voksne fester.

Gjest Supperådet
Skrevet

Jeg kommer fra et hjem der det ble servert juleøl og akevitt til maten. Mamma liker ikke noen av delene, så hun drakk ingenting. Pappa drakk èn øl og prøvde desperat å klare å få ned akevitten (klarte aldri hele glasset). Mormor pleide å blande solo i ølet, for det likte hun. Hun var også den eneste som greide å ta akevitten på styrten. Morfar foretrakk julebrus, så det drakk han, søsteren min og jeg. Etter middag ble det aldri drukket alkohol. Da var det kaffe, kaker, brus og sjokolade.

Jeg tror nok mormor hadde syntes det var veldig trist å ikke få jule-akevitten sin, og det årlige glasset med solo og øl. Men jeg tror neppe hun kvalifiserte til å ha alkoholikertendenser siden disse to glassene med alkoholholdig innhold var det eneste hun drakk som inneholdt alkohol i løpet av ett år.

Selv viderefører jeg de samme tradisjonene. Den som vil får øl, vin og akevitt til maten. Mannen min er den som drikker mest. Han tar seg også et glass vin under åpningen av gavene. Det betyr at han drikker hele 2 glass vin og 1 glass akevitt i løpet av julaften. Så han er helt klart alkoholiker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...