Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #1 Skrevet 15. desember 2010 Etter at en nabo har meldt inn en anonym bekymringsmelding. Der sto det følgende, og jeg siterer: X er lite ute og når han er ute opptrer han utagerende ovenfor andre barn. Hjemmet virker lukket, gardinene er ofte trekt for. Svada fra ende til annen! Barnet mitt er den rake motsetning av utagerende og han er aldeles ikke lite ute. Kjære nabo, du kunne vel ringt på og fortalt meg at du mislikte at gardinene ofte er trekt for de enorme vinduene, slik at du ikke kan se hva vi spiser til middag. Tosk!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #2 Skrevet 15. desember 2010 Hvordan vet du at det er naboen din hvis meldingen var anonym? Kan jo være hvem som helst!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #3 Skrevet 15. desember 2010 ser ingen grunn til å reagere på om noen har gardinene sine igjen.. vet dere hvem nabo dette er?? hva skjer videre for dere??
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #5 Skrevet 15. desember 2010 Jeg har også hatt nysgjerrige naboer som ikke likte at de ikke kunne se inn vinduet lenger. Da begynte de å gå rett inn døra til meg og de var umulig å bli kvitt når de først kom. Da begynte jeg å låse døra også, og da var det galt også... De meldte meg aldri til barnevernet da, men de ble veldig sure for dette. Enkelte naboer er bare rare og vet ikke å passe sine egne saker. For å sette en spiss på det hele så blir de fullstendig irrasjonelle når de blir avvist. Hvis det ikke er noe i meldingen så har du ingenting å være redd for, og du kan jo alltids si til naboen at om han savner utsikten (eller innsikten?) så kan han heller gi beskjed til deg først, og kommunen etterpå hvis dere ikke kommer til enighet :-P
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #6 Skrevet 15. desember 2010 Jeg synes det høres usannsynlig ut at barnevernet "kaller inn på teppet" fordi man skjermer for innsyn av og til og/eller synes det er greit at barnet også tilbringer litt innetid. Dersom dette er den eneste begrunnelsen naboen ga, er det noe riv ruskende galt med både barnevernet og naboen din!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #7 Skrevet 15. desember 2010 Barnevernet er pliktet til å følge opp annmeldelser.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #8 Skrevet 15. desember 2010 Pliktet til å følge opp bagateller som beskrevet over? Da mener jeg fremdeles at noe er riv ruskende galt!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #9 Skrevet 15. desember 2010 Ærlig talt, det heter ikke annmeldelser.. Ikke anmeldelser heller for den del. Barnevernet mottar en melding - man blir meldt til barnevernet. Eller man kan sende en søknad om hjelpetiltak. En melding og en søknad blir fulgt opp på samme måte, med 3 mnd undersøkelse og konklusjon om hjelpetiltak eller henlegges. Eller så konkluderes det med at meldingen ikke skal følges opp av en undersøkelse en gang i blant.... Man blir ikke anmeldt til barneveret...
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #10 Skrevet 15. desember 2010 Ja det var min bad å skrive annmeldelse, skrev kjapt. jeg mente bekymringsmeldinger. (Jeg som er anonym over her som sier at barnvernet har plikt til å sjekke ut når de får bekymringsmeldinger.) Ett hjem som virker "lukket" og unger som aldri er ute, kan være en indikasjon på at noe er galt. Barenevernet vet jo i utgangspunktet ikke mer enn det den anonyme "melderen" forteller, og da må de jo sjekke ut om dette stemmer eller ei. Ikke verre enn det.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #11 Skrevet 15. desember 2010 *drar ned persiennerne og lar naboene pekkulere seg gale* wehooooooo muhaha
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #12 Skrevet 15. desember 2010 "Virker lukket", det er da ikke alle som holder åpent hus hele døgnet? Og det er her heller ikke snakk om barn som ALDRI er ute, kanskje både barnet og foreldrene trives med innesysler, det må da for pokker være lov uten at man skal få innkalling fra barnevernet? Jeg er med på at det må være et meldingssystem for med rette bekymrede mennesker, men dette konkrete eksempelet synes jeg var et grelt eksempel på at noe ikke fungerer som det skal. Er det ingen som tenker på at innblanding fra barnevernet kan virke svært belastende, selv om man ikke har opptrådt uansvarlig? Jeg synes vel egentlig at anonymiteten i forbindelse med slike meldinger burde fjernes.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #13 Skrevet 15. desember 2010 BV trenger ikke alltid å åpne undersøkelsessak, men de tar nok alltid en telefon til dem det gjelder i det minste?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå